23948sdkhjf

Danpres jagter tyske storkunder

Underleverandøren udvikler sig efter en klar strategi, der skal give tysk succes.
Den østjyske underleverandør investerer og udvikler virksomheden efter en klar plan. Der skal tyske koncerner i kundekartoteket.

- Den tyske andel af vores omsætning er stadig meget lille – fem til ti procent – så vi mangler stadig det store gennembrud. Vi har dialog med nogle meget store tyske kunder, og hvis aftalerne kommer i hus, mangedobler vi afsætningen i Tyskland, siger Søren O. Nielsen, administrerende direktør og medejer.

- Potentialet er stort, meget stort. Det er også det, som gør Tyskland spændende. Der findes ordrer på en enkelt stansedel, der udgør én million euro. Den slags store ordre findes der ikke mange af i Danmark.

Kreative løsninger og fleksibilitet er nøgleord
Markedet skal erobres med en højere grad af fleksibilitet og samarbejde, end den tyske industri kender til. Det er typisk dybtrækemner og stansedele, Danpres vil sparke døren ind til det tyske marked med.

- Vi kan tilbyde de tyske kunder kreative løsninger produceret på topmoderne produktionsudstyr, og vi kan ikke mindst give dem en fleksibilitet, som de helt store producenter eller kinesere ikke kan levere, siger Søren O. Nielsen.

Men ønsket om tysk succes betyder også, at der skal ske en udvikling i virksomheden. Låsby-virksomheden har de senere år investeret massivt i maskinparken, og de investeringer vil fortsætte de kommende år. Samtidig bliver der også hentet nye kræfter ind i organisationen.

Tyskere forventer stor organisation
Danpres har fordoblet sin salgsstyrke på det tyske marked. Det er sket med en ny salgschef, Søren Erik Jørgensen, som tiltrådte 1. januar og kommer fra en stilling hos Ib Andresen Industries.

- Han har solgt stålprodukter de sidste 15 år på det tyske marked, så han er vant til at kunne rådgive kunder og give den rådgivning, som tyske kunder finder interessant. Sparring og samarbejde, som de ikke får, når de handler med Kina, siger direktøren.

En stor del af strategiplanen er at skabe en stærkere organisation i virksomheden, så underleverandøren kan begå sig hos de tyske storkunder, som stiller store krav til kvalitetsstyring og levering til tiden.

- De store tyske kunder forventer, at der er mange skuldre i en organisation. De kan ikke lide at samarbejde med en mindre virksomhed, hvor alt for meget ligger på enkelte personer, fortæller direktøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079