23948sdkhjf

Sagen kort: Derfor bliver DSB sagsøgt i Tyskland

Forstå sagen om den tyske motorproducent, Deutz AG, som vil fravriste DSB retten til millionerstatning for mangelfulde leveringer og konkurrenceforvridning.
I 2010 skal DSB renovere 404 motorer på IC3-togene. Motorernes producent, Deutz, afgiver et tilbud på, hvad en udskiftning vil koste. DSB vurderer, at løsningen er for dyr, og ender med at give vedligeholdelsesopgaven til et konsortium bestående af Fleco og tre andre virksomheder.

Kort tid herefter oplever Fleco, at det bliver sværere og sværere at skaffe reservedele til motorerne. Fleco anlægger derfor en konkurrencesag mod Deutz med påstand om, at motorproducenten bevidst forhindrer Fleco i at købe reservedele.

Læs også: Tysk motorgigant sagsøger DSB

I mellemtiden må DSB købe reservedelene til en højere pris end den aftalte hos Deutz’ danske eneforhandler, Diesel Motor Nordic (DMN). Desuden oplever DSB flere forsinkelser på togdriften, fordi de manglende reservedele gør, at motorerne ikke kører optimalt.

Konkurrencerådet giver Fleco medhold i juli 2013, og i december samme år stadfæster Konkurrenceankenævnet en afgørelse, som slår fast, at Deutz og DMN handlede ulovligt ved at forhindre Fleco og konsortiet i at få adgang til reservedele. Sagen bliver af Deutz anket til Sø- og Handelsretten, hvor den i øjeblikket behandles med en forventet afgørelse i løbet af 2017.

Sideløbende bliver Fleco-direktør Michael Sjøgaard stævnet ved byretten i Køln af Deutz. Formålet er at få Michael Sjøgaard til at fraskrive sig retten til kompensation over for den tyske motorproducent. Det lykkes for Flecos advokater at få udsat sagen, hvorfor den eventuelt først optages, når Sø- og Handelsrettens afgørelse er kendt.

Læs også: Tysk motorgigant sagsøger DSB

I august 2015 bliver DSB stævnet af Deutz ved retten i Tyskland for at fraskrive DSB retten til erstatning i kølvandet på afgørelsen i Konkurrencerådet. DSB forsøger at få sagen udsat, til ankesagen er endeligt afgjort i Sø- og Handelsretten.

En anden gren af sagen – den strafferetslige – behandles i øjeblikket ved bagmandspolitiet – også kendt som Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) – som efterforsker udløberen af afgørelsen i Konkurrenceankenævnet efter anmeldelse fra Konkurrencerådet.

Hvis bagmandspolitiet vurderer, at anklagerne mod Deutz og DMN holder vand, vil den strafferetlige sag i første omgang blive rejst ved byretten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094