23948sdkhjf

Dansk vindenergi tiltrækker studerende fra hele verden

Når verdens ingeniørstuderende vil lære om vindmølleteknologi, så kigger de mod Danmark. 44 talentfulde unge har netop gæstet den internationale Wind Power Summer School.
I alt 44 studerende deltog i den internationale sommerskole om vindenergi på Aarhus Universitet, Wind Power Summer School.

- Vi mærker en voksende tendens til, at ingeniørstuderende fra alle verdenshjørner vender blikket mod Danmark, hvis de ønsker at specialisere sig inden for vedvarende energi, siger Conni Simonsen, direktør, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Målet med sommerskolen er at lære unge talenter at anvende deres ingeniørkompetencer til at løse nogle af de centrale teknologiske problemstillinger omkring produktion og distribution af vindenergi.

Aarhus Universitet arrangerer sommerskolen i samarbejde med Siemens Wind Power og Vestas, og programmet indeholder både teori og virksomhedsbesøg.

Danmark - et vindlaboratorium
De deltagende studerende er på både bachelor-, kandidat- og ph.d.-niveau, og fælles for dem er, at de har valgt at bruge deres sommerferie på at studere vindturbiner og integration af vind i energisystemet.

Joshua Smith fra Australien er en af de studerende, der fik tilbudt en plads på sommerskolen. Han fortæller, at Danmark blandt udenlandske ingeniørstuderende har et stærkt ry, når det gælder forskning, testfaciliteter og undervisning inden for bæredygtige forsyningsformer.

- Jeg har længe været interesseret i energisektoren, og Danmark er langt foran andre lande, når det gælder vindteknologi og har nogle enormt interessante virksomheder. Sommerskolen giver mig en helt unik mulighed for at få ny viden fra både forskningsverdenen og industrien, siger han.

Udenlandske unge vil have del i virksomheders viden
Årsagen til den voksende interesse for universitetets årlige vindsommerskole blandt udenlandske studerende skal blandt andet findes i den studiemodel, der involverer et meget tæt samarbejde med erhvervslivet.

- De studerende kommer her, fordi de vil have del i vores viden og skabe en grønnere fremtid for deres hjemlande. De får mulighed for at komme helt tæt på virksomhederne i branchen, og de bliver udfordret til at bruge deres teoretiske viden til at løse virkelige og helt aktuelle teknologiske problemstillinger. Det er en undervisningsform, som typisk er ny for dem, siger Christina Munk, lektor ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet og faglig leder af sommerskolen.

Vindsommerskolen har et begrænset antal pladser og optager derfor ansøgere på baggrund af tidligere studiepræstationer og motivation for at deltage.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203