Politisk løfte om 1200 ekstra togsæder holder ikke
De sjællandske pendlere får ikke de ekstra sæder, politikerne har lovet, viser fortroligt aktstykke.
Det bekræfter et fortroligt aktstykke fra Transportministeriet ifølge Ingeniøren.
I aktstykket afviser DSB klart og tydeligt at udvide med ni af de ti nye dobbeltdækkervogne, som skulle have leveret de 1200 ekstra siddepladser.
DSB har nemlig slet ikke lokomotiver nok til at trække de ekstra togvogne, som politikerne gerne ville have stillet rådighed for pendlerne som et led i den store trafikaftale fra juni 2012 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
I den aftale var politikerne ellers klar på at lade DSB købe 45 dobbeltdækkervogne, der hovedsageligt kører på de sjællandske regionalstrækninger.
Tilmed kunne DSB købe yderligere ti helt nye vogne.
I stedet får DSB nu kun én ny dobbeltdækkervogn, mens de 45 øvrige dobbeltdækkervogne bliver frikøbt af den pulje på i alt 112 dobbeltdækkervogne, som DSB i dag lejer.
Dobbeltdækkervognene er primært sat ind som regionaltog på Sjælland, Lolland og Falster, fordi IC4-togene ikke kører efter planen endnu.
Fakta er nemlig, at DSB som led i den sjællandske del af fuld elektrificering af jernbanestrækningen mellem København og Esbjerg i 2015 tager de sidste seks såkaldte EA-lokomotiver i brug.
Det er de ellokomotiver, som DSB er afhængige af på den sjællandske del af strækningen, der er elektrificeret.
Men skulle DSB sætte ellokomotiver foran i alt 55 dobbeltdækkervogne, ville der simpelthen ikke være lokomotiver nok at tage af.
Med 46 vogne er DSB dækket ind, og antallet hænger godt sammen med, hvad der kan presses ind på de sjællandske skinner i myldretid, oplyser DSB's presseafdeling til Ingeniøren.
/ritzau/