23948sdkhjf

Canada et kæmpe eksportmarked for danske udstyrsproducenter

Den canadiske fødevareindustri er landets største industri og rummer kæmpe potentiale for danske leverandører af procesudstyr. Blandt andre mærker Jimco en stor canadisk efterspørgsel på kvalitetsudstyr og nye teknologier.
Canada er et marked, danske virksomheder er tilbøjelige til at overse trods dets størrelse, men landets enorme fødevareindustri med store delsektorer som mejeri, kødproduktion og fiskeri er en vigtig del af den canadiske økonomi.

Industrien udgør knap otte procent af landets BNP, og hver ottende canadier arbejder i fødevarebranchen. Samtidig har canadiske fødevareproducenter fokus på at opgradere produktionen, og derfor rummer markedet et stort potentiale for danske rådgivere, producenter og leverandører af procesudstyr og teknologier til fødevareindustrien.

- Den canadiske fødevareindustri efterspørger nye teknologier og udstyr som et led i en større effektiviseringsplan af produktionsapparatet. Derfor er det en skam, at mange danske udstyrsleverandører ikke har Canada med i deres overvejelser, når de vil eksportere til det attraktive marked i Nordamerika, fortæller Heidi Ravn, business sector manager i Danish Food Tech Group i Eksportforeningen.

Danish Food Tech Group er Danmarks eneste eksportnetværk med rendyrket kommercielt fokus på eksport og salg, og netværket arrangerer blandt andet en lang række eksportfremstød til forskellige markeder. Canada er et af de markeder, der sættes fokus på, når netværket mødes for blandt andet at drøfte potentielle markedsmuligheder.

En frihandelsaftale skal øge eksporten til Canada
Danske virksomheder ser typisk USA som det første, når de kigger over Atlanten, og derfor bliver Canada sommetider glemt. Ifølge Heidi Ravn er det en god idé at tænke Canada først.

- Canada er mere europæisk i sin kultur og i sin måde at drive forretning på end for eksempel USA, og i de seneste år har landet haft stor økonomisk vækst. Inden udgangen af 2015 forventer Udenrigsministeriet, at en frihandelsaftale mellem EU og Canada bliver vedtaget. Når aftalen træder i kraft, bliver 99 procent af alle toldbarrierer fjernet. I fremtiden vil det af den grund blive endnu mere attraktivt for danske virksomheder at se til Canada, og forarbejdet kan sagtens sættes i gang nu, forklarer Heidi Ravn.

Canadisk fødevareindustri efterspørger nye teknologier
En af de danske virksomheder, der har bevæget sig ind på det canadiske marked er Jimco A/S, som er producent af miljøvenlige rense- og desinfektionsanlæg til blandt andet fødevareindustrien.

Jimco har været aktiv i USA i 10 år, og det var Jimcos samarbejdspartner i USA, der introducerede Jimco til Canada for nogle år siden. Virksomhedens direktør, Jimmy Larsen, var for blot få uger siden på kundebesøg i Canada.

- Det canadiske fødevaremarked viser stor interesse for innovative løsninger til at effektivisere produktionen. Vi kan mærke, at vi i stigende grad får flere bestillinger fra Canada, der efter finanskrisen er kommet på fode igen. Vi forventer os en stadig større aktivitet i Canada og har absolut fokus på markedet, fortæller Jimmy Larsen, direktør i Jimco.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11