23948sdkhjf

Danske virksomheder indtager det koreanske marine- og offshoremarked

De koreanske værfter er kommet helt frem i bussen inden for fremstilling af højteknologiske skibe, og de efterspørger danske leverandører, som kan levere den nødvendige høje kvalitet.
Det er dog svært for SMV’er at realisere det store potentiale selv. For LBH International og Hoyer Motors skal en charmeoffensiv med Danish Offshore Energy Group og Danish Marine Group åbne døren til værfterne.

- Mange af de skibe, som bliver bygget i Korea, kommer til Norge og Danmark. Derfor har værfterne nogle kvalitetskrav, som den danske leverandørskare kan honorere. De bygger primært konstruktioner og højteknologiske skibe i milliardklassen, så der er et enormt potentiale, som gør markedet interessant for danske virksomheder, forklarer Merethe Wrang, business manager i Danish Offshore Energy Group under Eksportforeningen.

Angriber markedet fra begge sider
Koreas skibsbygningsmarked er domineret af de tre store værfter Samsung Heavy Industries, Hyundai Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, og som mindre SMV får man ikke værfterne i tale på egen hånd. Derfor er Danish Offshore Energy Group og Danish Marine Group netop nu i Korea sammen med ni danske underleverandører, som har set potentialet i markedet.

- Vi har fået et gennembrud i Korea, hvilket etableringen af et lokalt salgskontor har bidraget til, men vi tror på, at vi kan vækste endnu mere. Mange af de leverandører, som værfterne bruger, er vores kunder, så vi angriber markedet fra begge sider ved at tage med på besøgstur til Korea og udbrede kendskabet til vores navn hos værfterne også. Vi er stort set kun inden for marinen nu, men vi kan se, at vi har det rigtige produkt og er klar til også at gå mod offshore, hvor der er et stort potentiale for os, siger Thomas Klausen, CEO, Hoyer Motors Asia.

Sproget spænder ben
Selvom potentialet er stort, er udfordringerne også til at tage og føle på. Det er især sproget og de kulturelle forskelle, som virksomhederne oplever. LBH International har fundet en lokal agent til at hjælpe virksomheden på vej og vil samtidig forsøge at bane vej for flere ordrer via besøgsturen.

- Koreanerne taler ikke ret godt engelsk, og det er nødvendigt med lokalt kendskab og relationer til markedet for at få hul igennem. Derfor har vi netop udvalgt en agent, som er i gang med at åbne døre for os i Korea. Vi leverer allerede ind til forskellige afdelinger i Samsung Heavy Industries, men skal det virkelig batte noget, skal vi højere op i lagene ved de tekniske afdelinger og indkøberne, siger Jørn Stærmose Petersen, salgschef i LBH International, der producerer kompensatorer til blandt andet gasturbiner inden for offshore.

- Når vi kommer som en del af en delegation, er der flere døre, der åbner sig for os. Vi ved, at der er et voksende marked for offshore i Korea, og at vi er stærke på at kunne levere den dokumentation, de kræver. Derfor er mulighederne der, og nu handler det for os om at få undersøgt markedet, siger Jørn Stærmose Petersen.

Danish Offshore Energy Group og Danish Marine Group havde ni virksomheder med i Korea fra den 2.-6. marts, hvorefter nogle sluttede sig til statsministerens statsbesøg i landet. Virksomhederne besøgte blandt andet DSME, Hyundai Heavy Industries og Hanjin Heavy Industries, ligesom der var masser af networking på programmet.

Fakta:
Det koreanske marked

Hyundai, Samsung og Daewoo har fokus på øget salg af sofistikerede og specialiserede skibe og konstruktioner til offshore oil & gassektoren. Den sektor indbragte dem ordrer for 20,9 mia. dollars i 2012, hvilket er over dobbelt så meget, som de konventionelle skibstyper indbragte.

I 2013 var der til gengæld en betydelig vækst inden for ordrer af megacontainerskibe generelt set i Korea, hvor landet fik 44 procent af de globale ordrer på containerskibe over 8.000 TEU (20 fods container).

For megacontainerskibene over 14.000 TEU fik koreanerne 34 af de 42 globale ordrer svarende til 80 procent i 2013.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078