23948sdkhjf

Rival har succes med strategisk satsning

Den østjyske maskinfabrik har gennem de seneste år drejet fokus i virksomheden fra at være en traditionel maskinfabrik til at satse på kunder i olie- og gasindustrien.
Den strategiske ændring har været en succes, og i dag kommer over 50 procent af virksomhedens omsætning fra kunder i olie- og gasindustrien.

- Målet er 80 procent i 2016. Vi har fundet vores rette plads i værdikæden for de meget krævende kunder i olie- og gasindustrien og kan nu begynde at udbygge vores position, siger administrerende direktør Henrik Holvad fra Rival.

Vildt vigtigt
Rival har fra starten været bevidst om, at kvalitet er en ufravigelig parameter i de produkter og løsninger, som virksomheden producerer.

- Hertil kan vi i dag supplere med, at vi også har fået en stor forståelse for, hvorfor produkter og løsninger er helt vildt vigtigt for kunderne i olie- og gasindustrien, siger Henrik Holvad.

- Dermed kan vi i væsentlig højere grad indgå i en værdiskabende dialog med kunden om nye løsninger, tilføjer han.

Andre spilleregler
Det er nogle helt andre spilleregler, som gælder ved leverancer til olie- og gasindustrien end på de mere traditionelle opgaver.

- Naturligvis skal kvalitet og leveringssikkerhed være på plads i alle opgaver. Men ved samarbejde med olie- og gasindustrien bliver konsekvenserne ved fejl ofte væsentlig større end på de mere traditionelle opgaver, siger Henrik Holvad.

Ved leverancer til havvindmøller eller olieboreplatforme flere hundrede kilometer fra land, hvor det enkelte emne eksempelvis skal monteres flere kilometer under havoverfladen eller højt oppe i en vindmølle, er det afgørende, at der ikke sker fejl, da det både er tidskrævende og utroligt dyrt at skulle udskifte et defekt emne.

Fleksibilitet er afgørende
Hos Rival har man ligeledes erfaret, hvilken stor betydning det har at kunne agere fleksibelt i forhold til kundernes opgaver. Har eksempelvis en af de store olieproducenter planlagt et stort servicetjek på platformen i marts og pludseligt flytter det til januar, så skal alle underleverandører kunne flytte med – ellers er man ikke en del af gamet fremover. Det samme er gældende, hvis der er et akut behov for en enkeltdel til en enhed, som eksempelvis renser defekte borerør. Her er det afgørende for kunden, at en underleverandør som Rival kan finde plads i produktionsplanlægningen straks, da hver time er meget kostbar, hvis olieproduktionen står stille.

- Ofte vælger vi ikke at lade os booke 100 procent, således vi har plads til at kunne agere fleksibelt og hurtigt for vores kunder, siger Henrik Holvad.

- Samtidig har vi det, vi kalder vores ”udskiftningsbænk”, som giver os mulighed for at sætte ekstra personale på i specielle situationer, fortsætter han.

Øget norsk fokus
- Både kunderne og vi har i dag stor glæde af, at vi har fået opbygget et stort kendskab til olie- og gassektoren, siger Henrik Holvad.

- Det gør os til en væsentlig bedre samarbejdspartner. Vi er nu klar til at øge fokus på flere af de interessante spillere på det norske marked, da vi tror på, der ligger mange gode muligheder for Rival her. Det bliver i høj grad herfra, vi forventer, at den fremtidige vækst i salget til olie- og gassektoren skal komme. Vi er rigtig godt på vej og har mange spændende kunder og nye kontakter, som vi glæder os til at udbygge samarbejdet med i 2014.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141