23948sdkhjf

Vestjyder bygger endnu en færge til svenskere

Hvide Sande Shipyard A/S har vundet en ordre på en topmoderne elhybrid-færge til Tjörns Hamnar AB i Sverige.

Hvide Sande Shipyard har fået en ordre på det, der bliver vestjydernes 10. nybygning med avanceret el/hybrid-teknologi. 

Dermed styrker værftet sin position leverandører af miljøvenlige maritime løsninger i Nordeuropa.

Den nye færge, designet af FKAB Marine Design, er bestemt til at afløse færgen Hakefjord, som har betjent ruterne mellem øerne Tjörn, Tjörnekalv, Åstol og Stora Dyrön nordvest for Göteborg siden dens levering fra Hvide Sande Shipyard tilbage i 1998.

I en pressemeddelelse kalder Group CEO Carl Erik Kristensen ordren for 'en stor ære'.

- Det er ikke kun en flot tilføjelse til værftets CV, men også noget, der viser den kontinuitet og dedikation, som Hvide Sande Shipyard står for, siger Carl Erik Kristensen.

Kapacitetsforøgelse 

Med en længde på 27 meter tilbyder den nye færge plads til op til 180 passagerer herunder indendørs siddepladser til 75 personer, hvilket repræsenterer en kapacitetsforøgelse på cirka 50 pct. i forhold til sin forgænger, Hakefjord.

Hvide Sande Shipyard

Om Hvide Sande Shipyard A/S

Hvide Sande Shipyard A/S er et dansk skibsværft med en stærk tradition for kvalitet og innovation inden for skibsbygning. Med en historie, der strækker sig over mere end syv årtier, har værftet specialiseret sig i konstruktionen af elhybrid-færger og andre specialfartøjer, der understøtter den grønne omstilling og bidrager til en mere bæredygtig fremtid.

Om Tjörns Hamnar AB

Tjörns Hamnar AB er en svensk havneoperatør, der forvalter flere havnefaciliteter og færgeruter, som forbinder øerne i det nordvestlige Göteborg. Selskabet er dedikeret til at forbedre transportmulighederne for både lokale og besøgende, samtidig med at de opretholder et stærkt fokus på miljøansvar og bæredygtighed.

Hvide Sande Shipyard

Nybygningen skiller sig ud med sin innovative elhybrid-drift, hvor kraftfulde elmotorer driver propellerne, understøttet af en batteribank, der oplades ved hjælp af strøm fra land for normal drift eller en diesel generator, der kan køre på biobrændsel til længere sejladser, skulle det være nødvendigt, oplyser værftet. 

Med de to igangværende færgebyggerier, herunder også den kommende elfærge til Torghatten i Norge, fortsætter Hvide Sande Shipyard med at cementere sin position inden for el- og hybridfærger.

- Vi er stolte over at være med fremme i den grønne omstilling og at kunne tilbyde vores kunder skibe, der ikke kun er teknologisk avancerede, men også ideelt dimensionerede for effektiv drift og service, siger Jeppe Hoff, COO hos Hvide Sande Shipyard.

Den nye færge, som også bliver værftets passagerskib nummer 21, forventes at sejle fra Hvide Sande i løbet af efteråret 2025.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047