Frygter "armageddon": Direktør har brændt manualen og forbereder sig på krise

Hver uge samler ejer og direktør Erick Thürmer lederne i Thürmer Tools. Og siden coronakrisen har shipping-situationen været et fast punkt på dagsordenen, der kun er rykket højere op de seneste par måneder, fortæller direktøren.
- Vi forsøger at navigere hurtigt i markedet. I en almindelig drift vil man have 30-dages analyser eller analyser hvert kvartal på shipping-situationen. Men vi har haft succes med at følge situationen hver uge. Det er en ret stor øvelse at skulle holde sig orienteret hele tiden, men det er vi nødt til, fortæller Erick Thürmer.
Siden december er fragtpriserne fra Asien til Norduropa steget med 317 procent, viser en markedsanalyse fra analysevirksomheden Xeneta. Før houthiernes angreb i Det Røde Hav begyndte lå den gennemsnitlige containerfragtrate for at få en fyrrefodscontainer fra Asien til Nordeuropa på omkring 2000 dollars. Pr. 15. juni lå den ifølge Xeneta på 6357 dollars. Altså 47.000 kroner i juni mod knap 14.000 kroner i december sidste år.
Så det gør ondt, når man som værktøjsproducenten Thürmer Tools er afhængig af leverancer fra Asien.
- Mange tror, at det var en one-off under coranakrisen med høje fragtpriser og spærringen af Suezkanalen. Men 60 procent af alt det, vi skal bruge i Nordeuropa, det får vi fra Kina. Og det er cool at sige, at man har hjemtaget produktion fra Kina, men det er ikke sandt, siger Erick Thürmer, der selv netop har sat en fabrik op i Indien.
Siden houthi-bevægelsen begyndte at angribe fragtskibe i Det Røde Hav, har de leverancer skullet sejles rundt om Afrikas sydspids, Kap det Gode Håb. De forlængede transporttider, samt flaskehalsproblemer i de store havne i Singapore, har sendt fragtpriserne på himmelflugt den seneste måned. Samtidig er efterspørgslen steget.
Manualen er brændt
Men allerede ved årsskiftet tog Thürmer Tools konsekvensen og begyndte at fylde lageret med udvalgte varer. For hvis der ikke snart indtræder en økonomisk krise, der lægger en dæmper på markedet, frygter Erick Thürmer at vi ser ind i et ”shipping-armageddon”.
- Forestil dig, at alle virksomheder har skåret ned på lageret. Når det så skal fyldes op igen, så kommer det til at ske til stigende priser, og man kan ikke bruge fly, for det vil smadre ESG-regnskabet. Den transsibiriske jernbane er udelukket på grund af krigen i Ukraine. Så bliver det både dyrt og med store forsinkelser på skibstrafikken, forudser Erick Thürmer.
Selvom Thürmer Tools bankrådgiver ikke er begejstret for virksomhedens store varelager, så har virksomheden alligevel købt stort ind.
- Hvis man følger den gængse standard, så er det bedste, du kan gøre at finansiere din virksomhed via dit varelager. Sådan opererer vi ikke. Banken er ikke tilhænger af store lagre, men mit argument er, at vi skal brænde shipping-manualen. Verden ser simpelthen anderledes ud, siger Erick Thürmer.
Ifølge direktøren er Thürmer Tools kendt for at have et stort varelager, og det har skabt øget efterspørgsel hos kunderne.
- Vi kan se en effekt af vores lagerstrategi. Vi har fået ordrer fra virksomheder, der normalt ikke køber hos os. Det gør de, fordi de ikke kan få varerne andre steder fra. Vi er kendt for at køre med store lagre og en stor leveringssikkerhed. Og det kommer os til gavn nu, siger Erick Thürmer.
Produktion i ”venligtsindede” lande
I 2015 flyttede Thürmer Tools en stor del af produktionen fra sin kinesiske fabrik til fabrikker i Hvidovre, Polen og Tjekkiet. Men Asien spiller stadig en rolle for virksomheden, og Erick Thürmer bruger meget tid på at analysere, hvor det er mest sikkert at placere produktionen.
- Alting er scenariepræget. På vores ledermøder har vi diskuteret: Hvad hvis der udbryder en krig i Taiwan-strædet? Det er et scenarie, man må overveje. I det scenarie er det vigtigt, at vi handler med 100 procent venligtsindede lande. Derfor ligger vi i øjeblikket i forhandlinger med virksomheder i Japan, og vi har etableret fabrik i Indien.
Men er det ikke et meget sort billede af verdenssituationen, du tegner?
- Jeg håber selvfølgelig ikke, at jeg får ret. Hvis nu amerikanerne får kanøflet houthierne, så er det en ny situation. Men hvis ikke den her store efterspørgsel på verdensplan kølner, så er jeg pessimistisk, siger Erick Thürmer.