23948sdkhjf

Wintec: Betaling krævede advokattrussel

De små og mellemstore leverandører tvinges til at tage alternative metoder i brug, når betalingen fra de store koncerner skal indkasseres.
- Loven er ingenting værd, og den kan kun bruges som en guideline for, hvad der er anstændig opførsel. Men det er langt fra alle virksomheder, der lever op til den slags.

Sådan sammenfatter Oliver Bach, indehaver af Wintec Aqua fra Brande, sine erfaringer med den såkaldte rentelov, som blandt andet skal sikre små og mellemstore virksomheder rettidig betaling fra større kunder.

For selv om juraen altså i princippet er på leverandørernes side, er det langt fra nogen garanti for, at betalingen falder til tiden i praksis.

- Vi har selv haft problemer med en stor virksomhed, som i forvejen krævede en lang betalingsfrist, som de derefter overskred. Til sidst var der gået syv måneder, men virksomheden nægtede alligevel at betale renter af beløbet. Resultatet blev, at jeg truede med at gå til en advokat for at køre en sag. Herefter fik jeg endelig pengene, siger Oliver Bach.

Svigter socialt ansvar
Han har oplevet problemer med kunder fra flere forskellige brancher, men bliver særligt irriteret, når han oplever forsinkede betalinger fra store koncerner som Siemens og Dong.

- Vindmølleindustrien herhjemme har fra starten været statshjulpet af forskellige støtteordninger, og det samme gælder for en virksomhed som Dong, der stadig ejes af staten. Derfor har sådan nogle virksomheder – i lighed med eksempelvis politikere og banker – et socialt ansvar over for de mindre virksomheder i Danmark, for det kan ikke passe, at småleverandørerne skal agere banker over for de store, som oven i købet støttes massivt af staten, pointerer Oliver Bach.

Han vælger konsekvent at sige fra over for kunder, som ønsker en betalingsfrist længere end løbende måned plus 30 dage, med mindre de er villige til at betale renter af beløbet. Samme holdning synes at spire blandt de kollegaer, Oliver Bach er i kontakt med.

- Jeg oplever flere kollegaer sige, at hvis ikke betalingsfristerne bliver overholdet, så skal de store virksomheder ikke handle hos dem. Og vi vil heller ikke bruge vores tid på at rykke kunderne for penge, for så bliver det simpelthen for negativt at være selvstændig. Som en mindre virksomhed med en 12-14 ansatte har vi valgt at sige, at vi hellere vil bruge vores tid på de kunder, der værdsætter vores fleksibilitet og kreativitet, siger han.

Aben skal ikke sendes videre
Oliver Bach advarer mod, at tankegangen er med til at skabe et dårligt samarbejdsmiljø mellem leverandører og kunder. Og så frygter han, at tendensen vil smitte af på hele leverandørkæden i det danske erhvervsliv.

- Desværre sker der det, at mange sender aben videre i systemet, men det er et vildspor at komme ind på, og det synes jeg ikke er i orden. Jeg vil opfordre alle selvstændige i Danmark til at være åbne omkring det, for hvis alle lægger kortene på bordet og siger fra, så stopper det forhåbentlig også.

Samme opfordring kommer fra DS Håndværk & Industri, som gerne hører fra virksomheder, der oplever problemer med betalingen fra større kunder. Formålet er at rejse problemstillingen over for de relevante politikere

- Vi tager sagen videre gennem Håndværksrådet, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at den kommer til at køre videre. Vi har klare indikationer på, at der er tale om en udbredt tendens, så det er vores opfattelse, at loven reelt ikke har ændret en klap i praksis, siger direktør Jani Lykke Methmann.

Kritikken af de lange betalingsfrister var også fremme sidste år, hvor Siemens ligeledes blev fremhævet af flere leverandører for det negative. Pressechef i Siemens, Rasmus Windfeld, oplyser til Metal Supply, at svarene fra dengang fortsat er gældende.

Også Dong er blevet forelagt kritikken fra leverandørerne, men energiselskabet – som er ejet med 81 procent af den danske stat – har ikke besvaret Metal Supplys henvendelse uddybende.


Læs mere om renteloven og betalingsfrister:
Lov om betalingsfrister uden effekt (13. juni 2013)
Underleverandører: Presses ofte på betalingsfristen (17. juni 2013)
Maskinreparatør: De store blæser på rentelov (26. juni 2013)
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125