Ny teknologi øger holdbarhed og sikkerhed i luftfartsektoren
Fly og droner kan blive mere sikre og få længere levetid med ny teknologi, der bruger sensorer og digital twins til at monitorere luftfartøjers tilstand i realtid.
Sensorer og digital twins kan optimere måden, vi vedligeholder luftfartøjer på, så færre ressourcer går til spilde. Teknologisk Institut - Materialer samarbejder med internationale partnere på at skabe sikrere fly og droner med længere levetid i EU-projektet Avatar.
– Mens det tidligere har været nødvendigt at udskifte en hel vinge, giver teknologien mulighed for at se i detaljer, hvilken del af vingen der bør repareres eller udskiftes. På den måde kan vi forlænge levetiden af de enkelte dele på flyet. Samtidig får vi løbende data på flyets tilstand, så vi kan måle rystelser, temperaturudsving og andre faktorer, der kan påvirke flyets sikkerhed, siger Anna Krzyzanowska, specialist i printet elektronik på Teknologisk Institut.
Mindre vedligeholdelse, længere levetid
Teknologisk Institut har udviklet avancerede sensorer, der monitorerer flyene i realtid. Sensorerne er integreret i en tynd plastfolie, som påtrykkes flyets dele med præcis varme og tryk og kan sammenlignes med et avanceret klistermærke. De er tilknyttet en specialdesignet digital tvilling, som overvåger flyene og sikrer optimal vedligeholdelse og drift.
– Den nye teknologi er udviklet til at klare ekstremt vejr og temperaturudsving, så den kan tåle at rejse med flyet op i de højere luftlag. Vi er nået i mål med at udvikle reproducerbare og pålidelige sensorer, som vi forventer der i fremtiden kan masseproduceres i høj kvalitet, siger Anna Krzyzanowska.
Gevinster for luftfartsindustrien
Sensorerne giver en præcis overvågning af temperatur og vibrationer i realtid og kan føre til en markant forbedring af vedligeholdelsesprocedurerne, sikkerheden og levetiden på fly og droner.
– I Avatar bidrager vi også med at udvikle et dataopsamlingssystem, der kan håndtere de mange forskellige typer sensordata. Projektets mål er at reducere vedligeholdelsesomkostningerne med op til 30 % og forlænge flyenes levetid med 20 % ved at bruge den nye teknologi, slutter Anna Krzyzanowska.
Avatar er støttet af den Europæiske Union gennem European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) under Grant agreement no. 101096073.
Projektet er desuden støttet af United Kingdom Research and Innovation (UKRI) under den britiske regerings Horizon Europe Guarantee, gennem Grant agreement no. 10065739. Partnerne er bl.a. Teknologisk Institut, Evektor og Nordic Wing.