”Hos RIVAL har vi forståelse for emnerne”
Bearbejdning af kritiske og kostbare emner fordrer ikke kun gode faglige kompetencer. Det kræver også forståelse for emnet. Og det skal man have i sig, det kan ikke læres, mener produktionschef hos RIVAL Heino Pedersen.
Heino Pedersen har været med gennem de seneste års markante udvikling hos RIVAL. En udvikling fra at være en underleverandør virksomhed med gode kompetencer og et bredt udsnit af kunder til i dag, hvor virksomheden er top-tunet på kvalitet, kompetencer og leveringssikkerhed og samarbejder med nogle af de mest krævende kunder på markedet.
Kolleger med specielle kompetencer
Heino Pedersen er tæt på det daglige arbejde i produktionen, og han oplever, hvordan kollegernes specielle kompetencer gang på gang, gør en forskel for kunderne.
”Når vi arbejder med kritiske og kostbare emner, er det ikke nok at kunne levere på de faglige kompetencer,” siger Heino Pedersen. ”Det kræver mere af mine kolleger – det kræver forståelse for emnet – så vi kan give kunden den helt rigtige løsning.”
Forståelse for emnet er ikke noget, man kan lære, det er en fornemmelse, man har i sig, og det har mange af RIVALs medarbejdere. ”Det er også noget, vi tillægger stor værdi ved ansættelse af nye medarbejdere,” siger Heino Pedersen. ”Vi har netop ansat to i produktionen, som også har disse kompetencer.
Kvalitet i fokus
Et andet fokusområde hos RIVAL er kvaliteten og også her, er Heino Pedersen tæt på det daglige arbejde med at sikre kvaliteten i alle hjørner af virksomheden.
”ISO certificeringen har været et stort plus for os som virksomhed,” siger Heino Pedersen. ”Det er ikke fordi vi gør tingene meget anderledes i dag end før certificeringen, men nu kan vi dokumentere vores procedurer og har samtidig mulighed for at slå op i vores manualer, hvis der skulle opstå tvivlsspørgsmål. Det giver lige de sidste procenter.”
Samtidig er medarbejderne hos RIVAL blevet bedre til at holde hinanden oppe på at gøre tingene på den rette måde, fordi alle nu har større kendskab til procedurerne. Og når der en enkelt gang opstår en fejl, foretages en analyse af baggrunden således, at de rette korrektioner kan implementeres, så fejlen ikke gentager sig.
Høj ansvarsfølelse
Heino Pedersen oplever, at alle kollegerne taget del i ansvaret for, at kunden får den rigtige løsning i rette tid. Og i de tilfælde, hvor en kollega mener, at der er en risiko for, at der kan opstå fejl, nedsættes en projektgruppe. Arbejdet i projektgruppen tager højde for mulige problemstillinger, før de opstår, og søger for at styre tingene igennem til alles tilfredshed..
”Det giver, sammen med RIVALs solide kompetencer og kvalitet, vores kunder en rigtig god sikkerhed for, at de får et produkt, som lever op til deres forventninger,” siger Heino Pedersen.