23948sdkhjf

Nu falder dækningsafgiften

Dansk Byggeri glæder sig over, at flere kommuner nu nedtrapper dækningsafgiften, men fastholder samtidig ønsket om helt at afskaffe særskatten.
De danske kommuner er i stigende grad ved at få øjnene op for de behov, erhvervslivet har.

Sådan lyder en af de forsigtige konklusioner på den tendens for 2013, som synes at være indledt. Her har to af landets otte største kommuner nemlig valgt at lade dækningsafgiften falde, mens flere af de mindre kommuner er i gang med samme projekt.

- Der er kommet mere fokus på virksomhedernes vilkår fra kommunernes side, og her er en sænkning af dækningsafgiften et af flere parametre, som man kan måle det på. Der er en tendens til, at dækningsafgiften falder, men set med vores øjne kunne udviklingen godt være hurtigere og mere ambitiøs, siger Lea Stentoft, der er konsulent ved Dansk Byggeris erhvervspolitiske afdeling, til Metal Supply.

Læs også: Erano: Lavere afgift skaber flere job

Kommunerne fastsætter selv dækningsafgiften, som kan gå fra 0 til 10 promille. Især omkring hovedstadsområdet har den i mange år været skruet op til det maksimale, men sidste år nedsatte Københavns Kommune dækningsafgiften til 9,8 promille.

Med budgetterne for 2013 har Randers og Odense Kommune ligeledes valgt at nedsætte dækningsafgiften til henholdsvis 6 og 5,2 promille.

- Vi har valgt at nedskrive dækningsafgiften løbende, fordi vi mener, det er det rigtige at gøre. Vi sammenligner os ikke direkte med de andre kommuner, men det er da klart, at vi på et eller andet plan er i konkurrence med hinanden og resten af verden, forklarer Anker Boye, der er borgmester i Odense.

Ingen nedre grænse i Odense
Mens Randers Kommune har en ambition om en dækningsafgift på 4,5 promille i 2014, skal den helt væk længere mod syd i Århus, hvor den nuværende dækningsafgift på 5,75 promille skal være med til at finansiere kommunens bygning af en letbane for derefter at blive udfaset fra 2020 til 2031.

Heller ikke i Odense er der planer om at stoppe med den gradvise nedskæring af afgiften.

- Der er ingen nedre grænse, så planen er, at dækningsafgiften i Odense Kommune skal udfases fuldstændigt over en årrække, siger Anker Boye.

Pengene bør gå til erhvervslivet
I Aalborg har dækningsafgiften længe været holdt i ro på 5,35 promille, mens Esbjerg som den eneste af de otte store kommuner helt har valgt at se bort fra afgiften. Og det burde flere kommuner se som et eksempel til efterfølgelse, mener Dansk Byggeri.

- Der findes masser af kommuner, som ikke opkræver dækningsafgift og som heller ikke har huller i vejene af den grund. Man skal huske på, at det er virksomhederne, der skaber et godt skattegrundlag for de enkelte kommuner. Og hvis man som kommune ikke er parat til at fjerne afgiften, kunne man som minimum øremærke de penge, der kræves ind, til at forbedre rammevilkårene for erhvervslivet, mener Lea Stentoft, som i juli sidste år var med til at udarbejde en analyse, der viste, at 47 af landets 98 kommuner opkræver dækningsafgift.

Foruden Randers og Odense Kommune har blandt andre Frederikssund og Nyborg Kommune været ude med meldinger om, at dækningsafgiften enten skal udfases helt over en 10-årig periode eller sænkes markant fra 2014. Og i Furesø Kommune har man lempet afgiften fra 10 til 9,5 promille med budgettet for 2013.

Fakta: Dækningsafgiften
• Kommunerne opkræver årligt 3 mia. kr. i dækningsafgift hos de erhvervsdrivende.
• Det er en fordobling af provenuet på godt 1,5 mia. kr. i 2000.
• 47 af 98 kommuner opkrævede i 2012 dækningsafgift. 27 af disse kommuner ligger i Hovedstadsområdet.
• 23 kommuner opkrævede i 2012 de maksimale 10 promille i dækningsafgift. 21 af disse kommuner ligger i Hovedstadsområdet.
(Kilde: Dansk Byggeri)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156