23948sdkhjf

Vestas tjener milliarder på service-aktiviteter

Vindmølleproducentens service-aktiviteter vokser fortsat kraftig og bliver en stadig vigtigere indtægt.
Mens den generelle vækst i Vestas’ omsætning i første kvartal kun lå på 4 %, så lyser koncernens service-aktiviteter op med en samlet vækst i kvartalet på hele 17 % sammenlignet med første kvartal 2011. Dermed omsatte Vestas for 203 mio. euro (1,5 mia. kr.) inden for service-segmentet.

- Serviceforretningen kræver kun lidt kapital, men stor indsigt i møllernes ydelse under forskellige vind- og netværksforhold. Vestas tilbyder et stadigt bredere produktprogram, der dækker alt fra simpel tilkaldevagt til en garanteret minimumsudnyttelse af vinden, skriver Vestas i sit kvartalsregnskab.

Og der er tale om et område med stigende vigtighed for Vestas. Service-aktiviteterne er nemlig uafhængige af konjunkturer og giver derfor en kontinuerlig indkomst.

For øjeblikket har Vestas overvågningsaftaler på 37,5 GW af de i alt 50 GW vindmøllekapacitet, man gennem tiderne har installeret. Det svarer til i alt 22.000 vindmøller og en kontraktuel fremtidig omsætning på 4,2 mia. euro (31,2 mia. kr.).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144