Dansk virksomhed hjælper grøn båd på vandet
'MS Innogy' er nu klar til at tage grønne sejlture på den tyske Baldeneysee-sø. Dermed er det den første båd i Tyskland, som drives af methanolbrændelsceller. Her er der en dansk finger med i spillet.
Tyske Innogy står bag projektet, mens brændselscelleanlægget er produceret og udviklet af danske SerEnergy.
- Vi er meget stolte over at se båden sejle på søen i Essen. Der er en vigtig milepæl i at vise potentialet i methanol som fremtidens grønne brændstof. For os har det været et meget interessant projekt at være en del af, og da projektet er det første af sin slags, har vi været nødt til at tænke ud af boksen for at skabe et ideelt energisystem, der matcher bådens energibehov, siger Mads Friis Jensen, chief commercial officer hos SerEnergy, i en pressemeddelelse.
De to virksomheder begyndte at samarbejde om projektet for et år siden. Det gik ud på at omdanne en dieseldrevet båd til en elektrisk båd drevet af brændelsceller. Fredag blev 'MS Innogy' navngivet og sat ud på første tur på Baldeneysee-søen.
- Vi har valgt SerEnergy som en stærk partner i vores greenfuel-projekt, fordi de overbeviste os med deres innovative og vellykkede referenceprojekter, siger Jens Kanacher, chef for energisystemer, marked og lagring hos Innogy.
MS Innogy er en del af Innogys greenfuel-projekt.