Klumme: Det er svært , men det kan lade sig gøre!
CenSec og Væksthus MidtVest holdt forleden et stort og velbesøgt seminar med titlen "Kom godt i gang med at sælge til NATO".
Det er nemlig sådan, at NATO hvert år køber ind for mange milliarder kroner via udbud, men det er de danske virksomheder simpelthen ikke gode nok til at udnytte. Derfor har Danmark "underskud på handelsbalancen" i forhold til NATO, og det betyder kort fortalt, at Danmark får et negativt udbytte af sin investering i NATO. Men NATO er villig til at rette op på misforholdet, og hvis vi udnytter den velvilje rigtigt, er der rigtig gode muligheder for, at danske virksomheder kan hente ordrer i NATO og komme ind på det internationale marked for forsvar, rum og sikkerhed.
Tanken bag seminaret var at styrke de danske virksomheders muligheder for at handle med NATO og andre aktører på det internationale forsvars-, rum- og sikkerhedsområde. Derfor havde vi inviteret repræsentanter fra NATO, NC3A, NAMSA og SHAPE til at fortælle om de muligheder, der er for at lave forretning med NATO.
Der er en lang række opgaver, der bliver outsourcet i fremtiden. Der er øget fokus på samtænkning mellem civilt og militært samarbejde, så der kommer flere opgaver i udbud. Opgaver, der ikke direkte har noget at gøre med kamphandlinger vil generelt blive outsourcet til civile virksomheder. Eksempelvis er der allerede i dag en række virksomheder, der er i gang med at genetablere veje, servicebygninger, lufthavne og lignende i Afghanistan. Opgaverne er mange og forskellige og omfatter alt fra beklædning og udrustning til serviceydelser og entreprenøropgaver.
Hold øje med udbuddene
Opgaverne bliver typisk udbudt via forskellige hjemmesider, så det gælder om at holde øjnene åbne. En af vores opgaver i CenSec er netop at overvåge udbudsmarkedet. Vi holder øje med, hvilke udbud der er relevante for vores medlemsvirksomheder, formidler videre til medlemmerne og skaber netværk på tværs af fag og brancher blandt medlemmerne.
Netværkssamarbejder styrker konkurrenceevnen
At være med i et forretningsbaseret netværk kan blive virksomhedens indgang til handel med NATO. Samtidig er netværksmetoden med til at styrke den danske konkurrenceevne inden for forsvars- rum- og sikkerhedsområdet.
Det er en stor udfordring at bevæge sig ind på det internationale marked og handle med NATO, og ikke alle virksomheder er klar til den udfordring. Der er kompetencer, der skal udvikles, viden der skal tilføres og krav om kvalitet, arbejdsprocesser og dokumentation, der skal leves op til. En forudsætning for at lykkes er at systematisere sin viden om forretningsmulighederne i NATO, NATO-landene og hos de udenlandske producenter af fx forsvarsmateriel.
Kilde: CenSec - http://www.censec.dk