23948sdkhjf

Sådan vil Sjørring Maskinfabrik rejse sig fra dyndet

Store oem-kunder var Thy-fabrikkens styrke, men det blev også en svaghed, som førte til afgrundens rand. Nu vil man være mindre afhængig af få gigantkunder.
- Den korte version er, at vores kunders salg svigtede samtidigt. Vores to store og loyale kunder, siger Henrik R. Rasmussen.

I juli i år blev han administrerende direktør blot få måneder efter, at han ankom til Sjørring Maskinfabrik ved Thisted som ny regnskabschef. En akut brandslukningsopgave fra start.

Derfor tror investorerne på Sjørring Maskinfabrik

- Når Sjørring leverer skovle til Volvo, så kan Volvo ikke vælge mellem 10 forskellige producenter, som konkurrerer på prisen, fortæller Lars Blavnsfeldt, administrerende direktør hos IndustriUdvikling. Et investeringsselskab, som i år gik ind i den nødlidende maskinfabrik.

Læs hans syn på underleverandørsegmentet i brancheanalysen: Underleverandørerne tabte voldsomt terræn.
De store loyale kunder er svenske Volvo og tyske Atlas, som ifølge Henrik R. Rasmussen begge har haft nedtur, og derfor har Sjørring sendt færre skovle til gravemaskiner mod nordøst og mod syd.

Et overskud i 2012 på 11,7 mio. kr. blev året efter forvandlet til et minus på 13,9 mio., og egenkapitalen blev mindsket med godt 40 procent til 29 mio. kr. Dermed bidrog Sjørring Maskinfabrik med sit til, at underleverandørerne i Danmark fik et skidt 2013, som Metal Supply har beskrevet i en nylig brancheanalyse.

Sårbar med snævert kundefokus
Derfor accepterede et overvældende medarbejderflertal at gå 10 procent ned i løn. Det sparer maskinfabrikken for 10 mio. kr. om året, og det er en del af redningsstrategien.

- I bagklogskabens lys har vi lagt for mange æg i den kurv, og nu ønsker vi ikke at være afhængige af de enkelte store. Selv om det i høj grad styrker os at have store oem’er som kunder, så nytter det ikke at have for få kunder. Vi er nødt til at sprede os mere, siger Henrik R. Rasmussen.

Lærestregen har altså ført til, at Sjørring Maskinfabrik nu har intensiveret salgsarbejdet med at skaffe nye kunder. Typisk oem’er i mindre størrelsesorden end Volvo og Atlas.

- Vi har talt om det i flere år, men nu putter vi væsentlig flere resurser i det. Oem’erne er kendetegnet ved, at der er lang gennemtrængningstid. Det tager lang tid at bygge en relation op. Til gengæld er det langvarige relationer, siger han.

Lys for enden af 2015
Endnu et strategispor er, at underleverandøren Sjørring Maskinfabrik træder et lille skridt bort fra den rent ordrebaserede tilgang og bliver mere orienteret mod produktudvikling. Derfor søger man for tiden nye ingeniører, som skal hjælpe med at konstruere unikke løsninger for kunder, som især interesserer sig for Thy-virksomhedens styrke på skovle.

De nylige tiltag har fået optimismen til at blomstre igen. Man har ikke blot fået seks nye kunder i løbet af et halvt år, som ifølge Henrik R. Rasmussen er mellemstore oem’er med mellem 300 og 2.000 ansatte. Optimismen skyldes også, at Volvo signalerer en opadgående tendens.

- I 2014-regnskabet vil alle forbedringerne ikke slå fuldt ud igennem, men for 2015 forventer vi en markant forbedring, nøjes Henrik R. Rasmussen med at spå.

Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097