23948sdkhjf

AAU-racer i top 5

En gruppe studerende fra Aalborg Universitet opnåede rigtig gode tider, da de deltog med den selvbyggede GF racerbil ved Baltic Open i Finland.
På Aalborg Universitet arbejdes der med hurtige biler. En gruppe studerende bygger selv formel-racerbiler og deltager i internationale studenter-konkurrencer. Holdet, Unicorn Race Engineering, er netop hjemvendt fra konkurrencen Baltic Open, der i år blev afholdt i Helsinki, Finland. Det lykkedes de ti holdmedlemmer at sætte gode tider i de forskellige discipliner.

- At gennemføre alle discipliner i en Fomula Student konkurrence er meget krævende, men vi gjorde det og vi er meget stolte af det vores biler har udviklet sig til, de er både hurtige og pålidelige, lyder det stolt fra holdmedlem Christian Merrild.

I Top 5 på Autocross
Det danske hold fra AAU klarede sig generelt godt, på trods af hård konkurrence fra top universiteter i Europa. Specielt i disciplinen Autocross, hvor det gælder om at sætte en hurtig omgangs tid på racerbanen, bevidste holdet deres evner.

- Det lykkedes os at sætte en tid i top 5, det er vi rigtigt glade for, og det beviser at vi som hold har fat i meget af det rigtige med vores bildesign siger en synligt glad Christian Merrild.

Udover autocross dystes der også på bedste accelerations tid, hvor holdet også opnåede et godt resultat. Siden konkurrencerne sidste år har holdet forbedret bilen og den behøvede kun få justeringer under de forskellige discipliner.

- Det var vores overordnede målsætning at gennemføre alle discipliner, et mål der i den grad blev opfyldt. Det er rigtigt dejligt at vi kunne være med hele vejen og på den måde gøre vores hold gældende, tilføjer Christian Merrild.

Hurtig reparation af gearskiftesystem
Der var ellers rigeligt med bekymringer op til konkurrencen. Bilens automatiske gearskiftesystem fungerede pludseligt ikke, og gode råd var dyre.

- Vi vidste, at gearskiftet var bydende nødvendigt for et godt resultat, så en løsning måtte laves, siger holdleder Daniel Høegh.

Han og holdet arbejdede på løsningen hele natten op mod afrejsen med fræse- og svejse-maskiner så gnisterne fløj. Resultatet blev en slags manuelt gearskifte-system.

- Vi fik sat en god manuel løsning sammen, den var fuldstændigt afgørende for vores resultat. Det var resultatet af en rigtig hold indsats, og beviser hvad vi kan i fællesskab, siger Daniel Høgh lettet.

Holdet arbejder videre mod næste års konkurrencer, hvor holdets ny udviklede bil, G6 igen skal dyste mod de andre universiteter.

Fakta om G5 racerbilen:
Vægt: 214 kg
Motor: Honda CBR 600 RR
Effekt: 85 hk
Affjedring: 4 uafhængige ophæng med Öhlin dæmpere
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094