Kære indkøber - Shop around tiden lakker mod enden
Kommentar fra Henrik Holvad, RIVAL
Vi nu gennem mange år har oplevet, at flere indkøbere hos de store industrivirksomheder ynder at shoppe rundt hos deres underleverandører og købe ind, hvor det er billigst. De er ofte ikke bevidste om, at det sker med stor risiko, da det ofte betyder, at kvalitet, mulighed for værdifuld sparring og leveringssikkerhed ikke har den højeste prioritet, og dermed kan det i sidste ende vise sig at blive en rigtig dårlig forretning.
Det, som mange indkøbere oftest overser i det samlede regnestykke, er, at det faktisk er muligt både at få kvalitet, leveringssikkerhed og billig pris i én og samme pakke. Det handler kun om at være klar til at indgå en rammeaftale og dermed skabe et godt fundament for det fremtidige samarbejde for begge parter – og til en yderst fornuftig pris. Vores beregninger viser i den sammenhæng, at de kunder, vi har indgået rammeaftaler med, får en reduktion i totalprisen på op til 50%.
Hos RIVAL er vi klar til at stå på pinde for vores kunder, og vores medarbejdere vil gøre alt for, at kunderne får emner, som lever op til de kvalitetskrav, som er aftalt – og gerne lidt til. Hos os er der kultur for at byde ind over for kunden, når vi ser, der er mulighed for at lave produktionen bedre og billigere. Det skal også komme kunden til gode.
Samtidig stilles der også store krav til vores medarbejdere og deres kompetencer. Krav som de i høj grad lever op til. De skal eksempelvis kunne overskue omfattende indkøbsspecifikationer til prøveemner, der oftest er på engelsk, stille krav til materiale-certifikater og sikre, at materialerne overholder kravene, dokumentere deres arbejde efter indviklede regler og forholde sig aktivt til den udarbejdede produktionsplanlægning.
For os er det netop disse egenskaber, der er med til at definere kravene til medarbejderne på fremtidens maskinfabrik, som er alt andet end medarbejdere, der arbejder i takt, indtil fløjten lyder. Den tid er for længst forbi.
Det har vi i dag rigtig mange kunder, som sætter stor pris på, og det er naturligvis dem, vi prioriterer højest i vores samarbejde. Det betyder så, at vi af og til må sige nej tak til opgaver, og her tænker vi naturligvis også på, hvem der ønsker at samarbejde med os til gavn for begge parter.
Så vi kan komme i en situation, hvor de, som fortsat ynder ”shop around” princippet, får sværere og sværere ved at finde en kompetent underleverandør til at producere deres emner. Det sker samtidig med, at over 300.000 maskinarbejdere forlader industrien inden for de næste 10 år, og kun 100.000 kommer til.
Så derfor anbefaler vi at se mulighederne i at samarbejde med os og med vores medarbejdere, som kan leve op til kravene på fremtidens maskinfabrik. Et samarbejde som gennem en rammeaftale er til stor gavn for både vores kunder og RIVAL.