1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Køberen er en ordregivende enhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Ordretildelingsbekendtgørelse - Anskaffelse af gyroanlæg til forsvarets sejlende enheder
Beskrivelse
:
FMI har indgået en rammeaftale med Safran Electronics & Defense SAS vedrørende gyroanlæg inkl. uddannelse, træning, reparation samt opdatering af teststand til Søværnets fartøjer. Rammeaftalen giver FMI mulighed for at anskaffe gyroanlæg samt at få udført service og vedligeholdelse på gyroanlæggene. Herunder at Forsvaret kan udføre test på et gyroanlæg. Der er i rammeaftalen angivet en initialanskaffelse på tredive styk gyroanlæg, der leveres over en periode.
Identifikator for proceduren
:
ed077421-0cd4-4303-b4ee-cf01190e5673
Tidligere bekendtgørelse
:
0467de79-14a9-4eac-a0b9-54629cc05adb-01
Intern ID
:
2024/006041
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35522000
Elektroniske og elektriske reservedele til krigsskibe,
50240000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
De anskaffede gyrosystemer vil blive installeret på Forsvarets sejlende enheder i Korsør, Frederikshavn eller i Grønland. Leveringsbetingelserne er FCA.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Rammeaftalens anslåede værdi er 60 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 97 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI's mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Værdien angivet i afsnit om "Resultater" er den anslåede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser ud over den anslåede værdi. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at økonomiske midler kan blive omfordelt og/eller tilført i rammeaftalens løbetid på baggrund af forskellige eksterne faktorer og påvirkning, eksempelvis ændringer i ressourcebehov eller ændringer i den geopolitiske situation. Såfremt der tilføres flere midler til dækning af anskaffelse af gyroanlæg, end forventet, vil dette forventeligt føre til et større træk på rammeaftalen. Aftalen indgås af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, vil imidlertid være berettigede til at benyttet aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2009/81/EF
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022
-
Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Ordretildelingsbekendtgørelse - Anskaffelse af gyroanlæg til forsvarets sejlende enheder
Beskrivelse
:
FMI har indgået en rammeaftale med Safran Electronics & Defense SAS vedrørende gyroanlæg inkl. uddannelse, træning, reparation samt opdatering af teststand til Søværnets fartøjer. Rammeaftalen giver FMI mulighed for at anskaffe gyroanlæg samt at få udført service og vedligeholdelse på gyroanlæggene. Herunder at Forsvaret kan udføre test på et gyroanlæg. Der er i rammeaftalen angivet en initialanskaffelse på tredive styk gyroanlæg, der leveres over en periode.
Intern ID
:
2024/006041
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35522000
Elektroniske og elektriske reservedele til krigsskibe,
50240000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
De anskaffede gyrosystemer vil blive installeret på Forsvarets sejlende enheder i Korsør, Frederikshavn eller i Grønland. Leveringsbetingelserne er FCA.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
13/11/2025
Varigheds slutdato
:
12/11/2032
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger
:
Rammeaftalens anslåede værdi er 60 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 97 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI's mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Værdien angivet i afsnit om "Resultater" er den anslåede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser ud over den anslåede værdi. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at økonomiske midler kan blive omfordelt og/eller tilført i rammeaftalens løbetid på baggrund af forskellige eksterne faktorer og påvirkning, eksempelvis ændringer i ressourcebehov eller ændringer i den geopolitiske situation. Såfremt der tilføres flere midler til dækning af anskaffelse af gyroanlæg, end forventet, vil dette forventeligt føre til et større træk på rammeaftalen. Aftalen indgås af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, vil imidlertid være berettigede til at benyttet aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Anskaffelsen er en direkte tildeling, og der har derfor ikke været et tildelingskriterie. Feltet er alene udfyldt, da dette er obligatorisk at udfylde.
Kategori for tildelingskriteriet fast værdi:
Fast værdi (i alt)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benyttet aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
97 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
FMI har indgået rammeaftale om anskaffelse af minimum 30 gyrosystemer af typen Argonyx™ XP72 med HRG Crystal™ teknologi inkl. uddannelse, træning, reparation hos leverandør samt opdatering af teststand til en samlet anslået værdi på 60.000.000 mio. DKK. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Safran Electronics & Defense SAS, da rammeaftalen på grund af tekniske årsager og beskyttelse af eksklusive rettigheder kun kan overdrages til denne leverandør. Dette skyldes blandt andet Søværnets krav til at gyrosystemet har HRG-teknologi, positionsnøjagtighed på 1Nm/72h og de fysiske dimensioner. FMI ser det ikke muligt, at opdele anskaffelsen i de respektive ydelser af operative og administrative hensyn.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
97 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
60 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Safran Electronics & Defense SAS
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
60 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger
:
Identifikator for kontrakten
:
2024/006041
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
06/02/2025
Dato for indgåelse af kontrakten
:
13/11/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
nej
Oplysninger om EU-midler
:
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
:
Antal klagere
:
0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
ORG-16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Anders Eriksen
Telefon
:
51859123
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
ORG-37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
ORG-10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Safran Electronics & Defense SAS
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
480107911
Postadresse
:
55 Boulevard Charles de Gaulle
By
:
Malakoff
Postnummer
:
92240
Landsdel (NUTS)
:
Paris
(
FR101
)
Land
:
Frankrig
Telefon
:
+33 158110127
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
309a8fd7-f4ec-4615-ae42-921aa57b2966
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
31
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
18/12/2025
14:07:09 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
18/12/2025
14:08:04 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
854350-2025
EUT-S-nummer
:
246/2025
Offentliggørelsesdato
:
22/12/2025