5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
71311300
Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34512000
Skibe og lignende fartøjer til transport af passagerer eller gods,
34512100
Færger,
71240000
Arkitekt-, ingeniør- og planlægningsvirksomhed,
71248000
Projektledelse og –dokumentation,
71322500
Ingeniørmæssig projektering i forbindelse med trafikanlæg
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
8 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives
:
Ikke påkrævet
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er):
ja
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier
:
Bekendtgørelse
,
Udbudsdokument
,
Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD)
Kriterium
:
Finansielt forhold
Beskrivelse
:
For så vidt angår de finansielle nøgletal (såsom forholdet mellem aktiver og passiver), der er anført i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, erklærer den økonomiske aktør, at de faktiske værdier for de nøgletal, der anmodes om, er som følger: - Finansielle Krav ESPD/bilag B udfyldes med angivelse af hvorvidt de finansielle krav opfyldes. Eventuel dokumentation vedlægges i systemet som filer. • Rådgiveren, skal kunne fremvise en likviditetsgrad på minimum 110 %. • Rådgiveren skal kunne fremvise en soliditetsgrad på minimum 25 %. • Eventuel dokumentation i form af regnskabstal skal være i danske kroner Såfremt der bydes som konsortium eller lignende sammenslutning, er det sammenslutningens samlede egnethed der vurderes, og som samlet set skal opfylde ovenstående krav til referencer og finansiel formåen. Såfremt en Rådgiver benytter en anden virksomhed til opfyldelse af egnethedskraverene (eksempelvis hvis de finansielle krav opfyldes via moderselskabet), skal dette tydeligt fremgå. Ligeledes skal det fremgå eller bekræftes, at moderselskabet påtager sig det økonomiske ansvar og støtter op om Rådgiveren i hele rådgivningsaftalens løbetid.
Kriterium
:
Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse
:
Kun for så vidt angår offentlige tjenesteydelseskontrakter: I referenceperioden har den økonomiske aktør leveret følgende betydelige tjenesteydelser af den anførte type. Ordregivende myndigheder kan kræve op til tre års erfaring og tillade, at der tages hensyn til erfaring, som ikke er indhøstet inden for de seneste tre år. - Referencer: Rådgiveren skal udfylde ESPD/bilag A dokumentet med beskrivelse af relevante referencer. Formålet med referencerne er at sikre, at de ansøgende Rådgivere har de kompetencer i organisationen, som er relevante i forhold til at rådgive Lolland Kommune i det komplette projekt, det vil sige i forhold til anskaffelse af en ny elektrisk færge, gennemgang og klargøring af færgelejer samt viden om planlægning og etablering af den nødvendige el-infrastruktur, samt den omkringliggende styring og dokumenthåndtering. Med ”Rådgiver” skal her forstås Rådgiver som enhed. Referencer kan derfor være delt ud på forskellige juridiske enheder. Det bemærkes, at der for alle enheder, som har stillet deres referencer til rådighed i forbindelse med udvælgelsen, gælder strenge udbudsretlige regler for, hvornår en ordregiver - både under udbudsproceduren og kontraktperioden - kan acceptere en sådan enheds udskiftning eller bortfald. Dette vil under alle omstændigheder kræve indhentelse af Lolland Kommunes forudgående samtykke. Det forventes ikke, at Rådgiver nødvendigvis kan fremlægge referencer der indeholder alle de efterspurgte dele i én reference, men referencerne tilsammen skal dække de tre relevante dele af projektet, samt den relevante myndighedsbehandling, der er beskrevet neden for. Referencer kan vedrøre private eller offentlige kunder. Det afgørende er, at referencerne er relevante i forhold til Lolland Kommunes kommende projekt. Med relevante kompetencer menes her, at referencerne skal dokumentere følgende: • Design og konstruktion af en el-færge: Rådgiver skal vedlægge referencer for, at er kompetencer til rådighed der kan løfte opgaven fra start mht. skitsering, kravspecificering, tegning af en elektrisk færge til passager og biltransport. Ligeledes skal der foreligge referencer der viser, at rådgiver besidder kompetencer der har deltaget i udbudsprocesser- herunder om der tidligere er sket deltagelse i forhandlingsfaser og rådgivning ved kontraktindgåelse. Rådgiver skal fremlægge referencer, der viser, at organisationen besidder den kompetence der skal til for at forestå tilsyn med værft og færge i byggeprocessen, og har den nødvendige erfaring og viden til, at indgå i dialog med værftet i alle dele af færgens byggefaser. Endelig skal rådgiver kunne fremlægge referencer for, at denne er nået i mål med den endelige projektering af en elektrisk færge. Den/de samme referencer kan godt indeholde flere af de efterspurgte elementer. • Gennemgang og renovering af færgelejer: Rådgiver skal vedlægge referencer for, at der besiddes viden og erfaring for gennemgang og forberedelse af færgelejer, så det sikres at de er klargjort til den fremadrettede færgefart. Referencer skal vedrøre opgaver, hvor eksisterende færgeleje(r) er gennemgået og der er lavet plan for udbedring af færgelejer og tilpasninger. Rådgiver skal desuden vedlægge reference for, at Rådgiver har forestået rådgivning og/eller ledelse af forberedelse af færgelejer. • El-infrastruktur: Rådgiver skal vedlægge referencer for at have deltaget i projekter, hvor rådgivning, planlægning og etablering af el-infrastruktur er en del af projektet til kommende el-færgefart. Rådgiver skal have forestået kommunikation og planlægning med relevante tredjeparter. • Myndighedsbehandlinger: Rådgiver skal med referencer dokumenterer at have forestået den nødvendige danske myndighedsbehandling i forbindelse med konstruktion af en færge. Rådgiver opfylder kravet til egnethed ved at lave en udførlig beskrivelse af relevante referencer og modtagere/kontaktperson af skibstekniske rådgivning. Med brødtekst bedes beskrevet hvilke opgaver Rådgiver løst, samt hvorfor disse vurderes som relevante og sammenlignelige i forhold til den skibstekniske rådgivning til Lolland Kommune. Der stilles ikke krav om at hvert punkt skal være leveret til den samme kunde eller skal være indeholdt i den samme reference. Der stilles heller ikke krav om, at ”kunden” skal udgøre en offentlig eller privat organisation i typisk forstand, eller skal udgøre en vis størrelse. Det afgørende er, at Rådgiveren samlet set kan påvise referencer/erfaringer på løsninger, der til sammen dækker den komplette rådgivning som Lolland Kommune efterspørger. Ved vurdering af de beskrevne referencer, vil Lolland Kommune med udgangspunkt i de fire ovenstående punkter vurderer hvorvidt og i hvilket omfang, referencerne til sammen er dækkende for den komplette projektopgave, se også pkt. 4.4 i udbudsbetingelserne, hvor det er beskrevet, hvad der tillægges vægt ved udvælgelsen af de op til 3 mest egnede ansøgere, og hvad ansøgerne derfor skal fokusere på at få beskrevet.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Højeste antal udvalgte tilbud
:
3
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
:
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Evaluering af underkriteriet ”Pris” sker på baggrund af den evalueringstekniske pris, der fremkommer ved rådgivers udfyldelse af bilag 6, Tilbudsliste. Ved korrekt udfyldning, vil Excel-dokumentet selv beregne den evalueringstekniske pris. Rådgiver må ikke begynde at ændre eller rette i Excel-dokumentet. Såfremt der opleves fejl i dokumentet, kontaktes Lolland Kommune hurtigst muligt via spørgsmål/svar, med henblik på, at der udsendes en ny tilrettet tilbudsliste. Lavest indkomne evalueringstekniske pris tildeles 10 point. Øvrige tilbud relativeres og udregnes i henhold til følgende formel: Point = minimumpoint + (maksimumpoint – minimumpoint) * laveste pris/pris. Pris skal afgives og evalueres ekskl. moms.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
30,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Organisation - Ressourcer, bemanding og kvalitetssikring
Beskrivelse
:
Bilag 2: Organisation – ressourcer, bemanding og kvalitetssikring: Rådgiveren skal beskrive den samarbejdsorganisation der etableres og stilles til rådighed for projektet. Beskrivelsen indsættes i bilag 2. Det er vigtigt at organisationen indeholder den viden, de ressourcer og de mandater og eventuelle fuldmagter, der er nødvendige for at sikre en komplet rådgivning dækkende hele projektet. Det vil blive vurderet positivt, at projektgruppen er veletableret og at beskrivelsen demonstrerer at gruppen er sammensat på en sådan måde, at den dækker det komplette projekt og med ressourcer der komplementerer hinanden. Organisationen bør have én overordnet ansvarlig person/projektleder som, på alle tidspunkter og i alle faser, har et overblik over rådgivers samlede ydelse til Lolland Kommune. Rådgiver bedes beskrive hvordan det sikres, at der løbende tilføjes de relevante ressourcer, og at de nødvendige kompetencer trækkes ind i projektet på de relevante tidspunkter. Rådgiver bør ligeledes beskrive hvordan en situation håndteres, hvor planlagte ressourcer alligevel ikke står til rådighed (her tænkes eksempelvis ved sygdom og jobskifte). Rådgiver bør have en beskrevet plan for, hvordan dette ”hul” i ressource- og kompetencebehovet, i så fald bedst kan dækkes, uden at det forsinker projektet. Rådgiver bør inkludere en beskrivelse af den overordnede plan for organisationen og bemandingen, samt hvordan der sikres den fornødne koordination på tværs i projektet så det fremstår som ét samlet projekt. Der forventes ikke navngivne personer eller CV’er, men rådgiver bør beskrive de kompetencer der indgår i gruppen af medarbejdere for hver fase, deres kvalifikationer og hvad de kan bidrage med, i den konkrete fase. Rådgiver bedes desuden beskrive hvilket kvalitetsstyringssystem der benyttes internt i sin organisation, og hvordan dette kan medvirke til at sikre kvaliteten af rådgivningen igennem hele processen. Det vil blive vurderet positivt, at Rådgiver i sin beskrivelse demonstrerer, at der er gjort overvejelser omkring den optimale organisation og bemanding – både i forhold til den overordnede organisation, men især i forhold til bemandingen på de enkelte faser af projektet. Ligeledes vil det vurderes positivt, såfremt Rådgiver demonstrere, at der ligger en plan for, hvordan organisation løbende kan tilpasses behov og situation, således at ressource-og kompetencebehovet er dækket uanset fase, pludseligt opståede ændringer eller ved eventuelt uventet frafald af ressourcer, viden eller kompetencer.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
20,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Tilsyn, rapportering, ændringshåndtering og kvalitetskontrol
Beskrivelse
:
Dette evalueringskrav knytter sig til Bilag 1, Opgavebeskrivelsen, pkt. 3.3 ”Bygge- og tilsynsfasen”. Rådgiver bedes beskrive hvordan tilsyn med værftet og rapportering til Lolland Kommune vil foregå hvis Rådgiveren vinder kontrakten. Særligt bør rådgiver beskrive den systematik hvormed rådgiveren vil gå til værks i sit eftersyn og sin rapportering. Det vil her blive vurderet positivt, at Rådgiver demonstrerer, at der er en systematisk tilgang til tilsyn og rapportering der sikrer, at tilsyn og rapportering sker løbende og konsekvent. Rådgiver bør beskrive, hvordan denne vil reagere såfremt tilsynet afslører uforudsete udfordringer, og i så fald, hvordan Rådgiveren vil tilpasse sine tilsyn og rapporteringer. Såfremt der i forbindelse med færgens opbygning eller aptering opstår behov for ændringer eller øvrige overvejelser, skal Rådgiver beskrive, hvordan disse vil blive håndteret – herunder hvilke tiltag der vil blive taget i forhold til orientering af Lolland Kommune, fælles drøftelser og eventuelt ændringshåndteringer. Det vil blive vurderet positivt hvis Rådgiver demonstrerer, at der er en defineret og klar plan for eventuel ændringshåndtering, og at Lolland Kommune er tydeligt inddraget. Rådgiver bedes beskrive hvordan Lolland Kommune vil blive inddraget, herunder grundigt orienteret i hvilke ændringer der anbefales, hvorfor de anbefales og hvilke konsekvenser eller fordele de vil medføre. Det er vigtigt for Lolland Kommune, at Rådgiver i forbindelse med tilsyn og ændringshåndtering, dækker det komplette behov, og fører tilsynet ”hele vejen rundt” omkring den samlede opførelse af skibet – herunder skrog, interiør, papirer og tilladelser, elektronik, mv. Rådgiver bør derfor i sin besvarelse af evalueringskriteriet ”Tilsyn, rapportering, ændringshåndtering og kvalitetskontrol” have fokus på at beskrive, hvordan det sikres at den leverede ydelse er komplet, og dækker samtlige relevante, og potentielt relevante, forhold omkring Bilag 1, Opgavebeskrivelsens, pkt. 3.3. Særligt vedr. kvalitetskontrol: Lolland Kommune vil evaluere kvalitetskontrol i forbindelse med bygge- og tilsynsfasen meget højt. Rådgiver bedes derfor prioritere at beskrive de foranstaltninger der træffes, for at sikre en god og konstant kvalitetskontrol af færgens opbygning under hele bygge- og tilsynsfasen. Rådgiver bør beskrive eventuelle interne processer for kvalitetskontrol som Rådgiver opererer med, og/eller beskrive hvordan Rådgiver ved opbygningen af specifikt Lolland Kommunes færge, vil sikre en god og dækkende kvalitetskontrol. Det vil i den forbindelse vægtes positivt såfremt Rådgiver har et kvalitetsstyringssystem integreret i sin organisation, som medarbejderne kender og opererer under, og som kan medvirke til en systematisk, løbende kontrol af den tilbudte rådgivning igennem hele projekter (alle faser). Lolland Kommune vil vægte det positivt, såfremt Rådgivers beskrivelse demonstrerer, at der arbejdes ud fra en fast proces og at der arbejdes ud fra retningslinjer med henblik på at dække og huske alle dele af færgebyggeriet. Kvalitetskontrollen må ikke have karakter af at være ”tilfældig” eller ”sporadisk”.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
20,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Projektplan
Beskrivelse
:
Lolland Kommune har i bilag 4 vedlagt skabelon til den indledende projektplan. Bilag 4 udfyldes af Rådgiver ved afgivelse af tilbud, og vil herefter danne udgangspunkt og grundlag, for den endelige projekt-, proces og tidsplan som udarbejdes af Parterne efter kontraktens indgåelse. Lolland Kommune vil med bilag 4 evaluere på Rådgivers forståelse for det samlede projekt. Ved udfyldelse af bilag 4, bedes Rådgiver demonstrere en sammenhængende, realistisk og helhedsorienteret plan for gennemførelse af projektet, således at projektets tre hoveddele – design og bygning af færgen, forberedelse af færgelejer samt etablering af el- og ladeinfrastruktur – samlet kan gennemføres rettidigt og resultere i en sejlduelig elfærge. Evalueringen vil tage udgangspunkt i, i hvilken grad Rådgivers projektplan demonstrerer en klar forståelse for projektets kompleksitet, parallelle forløb og indbyrdes afhængigheder. Det vil blive vurderet positivt, hvis projektplanen tydeligt identificerer og beskriver væsentlige tekniske, tidsmæssige og planlægningsmæssige sammenhænge mellem projektets dele. Lolland Kommune vil endvidere vurdere den samlede plan, herunder i hvilken grad den er integreret på tværs af de tre hoveddele. Det vil indgå positivt i evalueringen, hvis Rådgiver klart redegør for projektets kritiske veje samt de aktiviteter og milepæle, der er afgørende for projektets samlede fremdrift. Der vil blive lagt vægt på, i hvilken grad Rådgiver på overbevisende måde redegør for håndtering af afhængigheder og grænseflader mellem projektets dele, herunder hvordan ændringer eller forskydninger i én del påvirker de øvrige dele, og hvordan dette håndteres i den samlede planlægning. Lolland Kommune vil desuden vurdere Rådgivers beskrivelse af risici relateret til projektplan, afhængigheder og parallel gennemførelse, herunder om Rådgiver på en klar og struktureret måde redegør for, hvordan sådanne risici identificeres, overvåges og håndteres med henblik på at sikre projektets samlede fremdrift. Endelig vil det blive vurderet, i hvilken grad Rådgivers projektplan på en sammenhængende måde beskriver test-, idriftsættelses- og afleveringsforløb, således at færge, færgelejer og el- og ladeinfrastruktur kan idriftsættes koordineret og fungere som én samlet løsning.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
15,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Miljø, grøn omstilling og livscyklus
Beskrivelse
:
Lolland Kommune ser gerne, at miljø og grøn omstilling indtænkes i hele projektet, de steder det er relevant og formålstjenesteligt. Ligeledes ses det gerne, at overvejelser omkring livscyklus indgår i forhold til materialer og færger – herunder også ved bortskaffelse. Rådgiver bedes i bilag 5 redegøre for, hvordan denne agter at indtænke og indarbejde miljø, grøn omstilling og livscyklus i sin rådgivning til Lolland Kommune. Det afgørende i evalueringen er, om og i hvilket omfang, Rådgiver indtænker miljø og grøn omstilling i sine arbejdsprocesser. Der stilles således ikke krav om en udtømmende liste med grønne initiativer, men der ses gerne en beskrivelse af metode for løbende afdækning og inddragelse af mulige former for miljøhensyn. Det vil blive vurderet positivt, hvis Rådgiver i sin beskrivelse demonstrerer, at der i de forskellige dele og faser af projektet, inddrages hensyn til miljø og grøn omstilling, samt at materialers livscyklus (herunder genbrug) vurderes fra gang til gang.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
15,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på
:
dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse
:
26/01/2026
08:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
:
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger
:
Berigtigelse kan ske inden for Udbudslovens rammer
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale
:
nej
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen