23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
19.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Lolland Kommune

Skibsteknisk Totalrådgiver til elektrificering af Lolland Kommunes Færgefart


Lolland Kommune

847474-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Rådgivning i forbindelse med infrastruktur – Skibsteknisk Totalrådgiver til elektrificering af Lolland Kommunes Færgefart
OJ S 245/2025 19/12/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Lolland Kommune
E-mail madeb@lolland.dk
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Skibsteknisk Totalrådgiver til elektrificering af Lolland Kommunes Færgefart
Beskrivelse Lolland Kommune søger en skibsteknisk Totalrådgiver til at rådgive kommunen i forbindelse med elektrificering af kommunens færgefart.Rådgiveren skal bistå Lolland Kommune og varetage Lolland Kommunes interesser igennem hele processen. Rådgiver skal med udgangspunkt i de aktuelle forhold, projektlede og vejlede kommunen igennem hele processen. Der anskaffes og konstrueres indledningsvist én el-færge. Der skal dog foreligge planer for at det på sigt er to ens færger der skal besejle øerne.Dette udbud har derfor til formål, at finde og entrere med en ekstern Rådgiver til skibsteknisk rådgivning og projektledelse i forbindelse med anskaffelsen af, og forberedelse til, indsættelse af elektrificerede færger i Lolland Kommune. Aftaleforholdet vil få karakter af et strategisk partnerskab, hvor begge parter ønsker at samarbejde frem mod et fælles mål. Lolland Kommunes nye Rådgiver skal vejlede og projektlede i forhold til den komplette ydelse. Opgaverne omfatter blandt andet at:Foretage de nødvendige analyser og undersøgelser i forhold til projektering – herunder gennemgå de eksisterende færgelejer med henblik på, at opdatere lejerne i det nødvendige omfang og lede eventuelle renoveringsarbejder.Foretage de nødvendige analyser i forhold til nødvendige batteripakker.Foretage/medvirke ved vurdering af den nødvendige infrastrukturUdarbejde kravspecifikation og design på de nye el-færgerBære projektansvar for design på færge samt forberedelse og arbejder på færgelejer og el-infrastruktur Medvirke ved eventuel elektrificering af Lolland Kommunes eksisterende færge ChristineUdarbejde BIMCO-kontraktVaretage den nødvendige projektledelse i hele processenGennemføre de nødvendige udbud, herunder værftsudbud på én ny færge, men også udbud/tilbudsindhentninger ved øvrige dele af projektetUdarbejde og tegne nødvendige dokumenterForestå de nødvendige byggetilsynMedvirke i forhold til udbedringer af eventuelle fejl og mangler efter færgens idriftsættelse (garantiperioden)Medvirke ved påpegning og udbedring af fejl og mangler ved aflevering og efter færgens idriftsættelse (garantiperiode)Listen er ikke udtømmende.Opgavebeskrivelse fremgår af Bilag 1.Der forventes en tidshorisont på op til 5 år til færgen er sejlklar. Derudover skal Rådgiver følge færgen i garantiperiode og i forbindelse med obligatoriske eftersyn. Der er pt. bevilliget statsmidler til projektet.Lolland Kommune søger en rådgiver med indgående viden og ekspertise omkring den komplette anskaffelse af el-færger, samt omkring forberedelse af de nødvendige omkringliggende forhold til en kommende el-færgedrift. Det er vigtigt for Lolland Kommune, at Rådgiver råder over de nødvendige medarbejdere, der kan bidrage til projektet med konkrete forslag og løsninger. Rådgiver skal råde over de nødvendige kompetencer, til varetage rollen som rådgiver, igennem den komplette proces fra start til slut, og på tværs af projektets faser og områder. Såfremt der er dele af projektet, hvor Rådgiver ikke internt råder over den nødvendige kompetence, skal Rådgiver finde og inddrage de supplerende kvalifikationer. Rådgiver skal være villig til at indsætte og eventuelt udskifte i gruppen af medarbejdere på projektet, efterhånden som behovet for faglige kompetencer ændrer sig.
Identifikator for proceduren 6a9136e5-4dfa-450d-8b6c-a07fa514bbb8
Intern ID 88.12.06-G01-1-25
Udbudsprocedure Konkurrencepræget dialog
Hovedpunkterne i proceduren Udbudsformen ”Konkurrencepræget dialog” reguleres i Udbudslovens §§ 67-72.Det er Lolland Kommunes vurdering, at projektet - grundet sin komplekse karakter, kontraktens hovedformål (design) og varighed samt ikke mindst Lollands Kommunes behov for dialog med de udvalgte ansøgere om udformning af endelige krav, gensidige afhængigheder imellem projektdelene, kontraktuelle bestemmelser og vederlagsmodel - i det hele opfylder betingelserne for, at udbuddet kan gennemføres som en konkurrencepræget dialog, jf. Såvel udbudslovens § 67, stk. 1, litra b og c.Med den valgte udbudsform medfølger en udvidet mulighed for dialog i løbet af udbudsprocessen – både omkring de formelle bestemmelser og omkring selve løsningsmodellerne. Der er tale om en procedureform, som anvendes når en ordregiver kan definere hvad de ønsker af resultat, men ikke er i stand til at definere, hvordan det pågældende resultat bedst kan blive opnået.Processen kan groft opdeles i tre faser:Fase 1: PrækvalifikationFase 2: DialogmøderFase 3: Endeligt tilbudDa der er tale om konkurrencepræget dialog, vil der baseret på dialogen kunne ske ændringer i de stillede tekniske og kontraktuelle krav under processen, ligesom der kan ske en justering af evalueringskriterierne inden for Udbudslovens rammer.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71311300   Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34512000   Skibe og lignende fartøjer til transport af passagerer eller gods, 34512100   Færger, 71240000   Arkitekt-, ingeniør- og planlægningsvirksomhed, 71248000   Projektledelse og –dokumentation, 71322500   Ingeniørmæssig projektering i forbindelse med trafikanlæg
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland   ( DK022 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 8 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD)
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Skibsteknisk Totalrådgiver til elektrificering af Lolland Kommunes Færgefart
Beskrivelse Lolland Kommune søger en skibsteknisk Totalrådgiver til at rådgive kommunen i forbindelse med elektrificering af kommunens færgefart.Rådgiveren skal bistå Lolland Kommune og varetage Lolland Kommunes interesser igennem hele processen. Rådgiver skal med udgangspunkt i de aktuelle forhold, projektlede og vejlede kommunen igennem hele processen. Der anskaffes og konstrueres indledningsvist én el-færge. Der skal dog foreligge planer for at det på sigt er to ens færger der skal besejle øerne.Dette udbud har derfor til formål, at finde og entrere med en ekstern Rådgiver til skibsteknisk rådgivning og projektledelse i forbindelse med anskaffelsen af, og forberedelse til, indsættelse af elektrificerede færger i Lolland Kommune. Aftaleforholdet vil få karakter af et strategisk partnerskab, hvor begge parter ønsker at samarbejde frem mod et fælles mål. Lolland Kommunes nye Rådgiver skal vejlede og projektlede i forhold til den komplette ydelse. Opgaverne omfatter blandt andet at:Foretage de nødvendige analyser og undersøgelser i forhold til projektering – herunder gennemgå de eksisterende færgelejer med henblik på, at opdatere lejerne i det nødvendige omfang og lede eventuelle renoveringsarbejder.Foretage de nødvendige analyser i forhold til nødvendige batteripakker.Foretage/medvirke ved vurdering af den nødvendige infrastrukturUdarbejde kravspecifikation og design på de nye el-færgerBære projektansvar for design på færge samt forberedelse og arbejder på færgelejer og el-infrastruktur Medvirke ved eventuel elektrificering af Lolland Kommunes eksisterende færge ChristineUdarbejde BIMCO-kontraktVaretage den nødvendige projektledelse i hele processenGennemføre de nødvendige udbud, herunder værftsudbud på én ny færge, men også udbud/tilbudsindhentninger ved øvrige dele af projektetUdarbejde og tegne nødvendige dokumenterForestå de nødvendige byggetilsynMedvirke i forhold til udbedringer af eventuelle fejl og mangler efter færgens idriftsættelse (garantiperioden)Medvirke ved påpegning og udbedring af fejl og mangler ved aflevering og efter færgens idriftsættelse (garantiperiode)Listen er ikke udtømmende.Opgavebeskrivelse fremgår af Bilag 1.Der forventes en tidshorisont på op til 5 år til færgen er sejlklar. Derudover skal Rådgiver følge færgen i garantiperiode og i forbindelse med obligatoriske eftersyn. Der er pt. bevilliget statsmidler til projektet.Lolland Kommune søger en rådgiver med indgående viden og ekspertise omkring den komplette anskaffelse af el-færger, samt omkring forberedelse af de nødvendige omkringliggende forhold til en kommende el-færgedrift. Det er vigtigt for Lolland Kommune, at Rådgiver råder over de nødvendige medarbejdere, der kan bidrage til projektet med konkrete forslag og løsninger. Rådgiver skal råde over de nødvendige kompetencer, til varetage rollen som rådgiver, igennem den komplette proces fra start til slut, og på tværs af projektets faser og områder. Såfremt der er dele af projektet, hvor Rådgiver ikke internt råder over den nødvendige kompetence, skal Rådgiver finde og inddrage de supplerende kvalifikationer. Rådgiver skal være villig til at indsætte og eventuelt udskifte i gruppen af medarbejdere på projektet, efterhånden som behovet for faglige kompetencer ændrer sig.
Intern ID 88.12.06-G01-1-25
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  71311300   Rådgivning i forbindelse med infrastruktur
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34512000   Skibe og lignende fartøjer til transport af passagerer eller gods, 34512100   Færger, 71240000   Arkitekt-, ingeniør- og planlægningsvirksomhed, 71248000   Projektledelse og –dokumentation, 71322500   Ingeniørmæssig projektering i forbindelse med trafikanlæg
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 84   Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 8 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Ikke påkrævet
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Udbudsdokument Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD)
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse For så vidt angår de finansielle nøgletal (såsom forholdet mellem aktiver og passiver), der er anført i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, erklærer den økonomiske aktør, at de faktiske værdier for de nøgletal, der anmodes om, er som følger: - Finansielle Krav ESPD/bilag B udfyldes med angivelse af hvorvidt de finansielle krav opfyldes. Eventuel dokumentation vedlægges i systemet som filer. • Rådgiveren, skal kunne fremvise en likviditetsgrad på minimum 110 %. • Rådgiveren skal kunne fremvise en soliditetsgrad på minimum 25 %. • Eventuel dokumentation i form af regnskabstal skal være i danske kroner Såfremt der bydes som konsortium eller lignende sammenslutning, er det sammenslutningens samlede egnethed der vurderes, og som samlet set skal opfylde ovenstående krav til referencer og finansiel formåen. Såfremt en Rådgiver benytter en anden virksomhed til opfyldelse af egnethedskraverene (eksempelvis hvis de finansielle krav opfyldes via moderselskabet), skal dette tydeligt fremgå. Ligeledes skal det fremgå eller bekræftes, at moderselskabet påtager sig det økonomiske ansvar og støtter op om Rådgiveren i hele rådgivningsaftalens løbetid.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Kun for så vidt angår offentlige tjenesteydelseskontrakter: I referenceperioden har den økonomiske aktør leveret følgende betydelige tjenesteydelser af den anførte type. Ordregivende myndigheder kan kræve op til tre års erfaring og tillade, at der tages hensyn til erfaring, som ikke er indhøstet inden for de seneste tre år. - Referencer: Rådgiveren skal udfylde ESPD/bilag A dokumentet med beskrivelse af relevante referencer. Formålet med referencerne er at sikre, at de ansøgende Rådgivere har de kompetencer i organisationen, som er relevante i forhold til at rådgive Lolland Kommune i det komplette projekt, det vil sige i forhold til anskaffelse af en ny elektrisk færge, gennemgang og klargøring af færgelejer samt viden om planlægning og etablering af den nødvendige el-infrastruktur, samt den omkringliggende styring og dokumenthåndtering. Med ”Rådgiver” skal her forstås Rådgiver som enhed. Referencer kan derfor være delt ud på forskellige juridiske enheder. Det bemærkes, at der for alle enheder, som har stillet deres referencer til rådighed i forbindelse med udvælgelsen, gælder strenge udbudsretlige regler for, hvornår en ordregiver - både under udbudsproceduren og kontraktperioden - kan acceptere en sådan enheds udskiftning eller bortfald. Dette vil under alle omstændigheder kræve indhentelse af Lolland Kommunes forudgående samtykke. Det forventes ikke, at Rådgiver nødvendigvis kan fremlægge referencer der indeholder alle de efterspurgte dele i én reference, men referencerne tilsammen skal dække de tre relevante dele af projektet, samt den relevante myndighedsbehandling, der er beskrevet neden for. Referencer kan vedrøre private eller offentlige kunder. Det afgørende er, at referencerne er relevante i forhold til Lolland Kommunes kommende projekt. Med relevante kompetencer menes her, at referencerne skal dokumentere følgende: • Design og konstruktion af en el-færge: Rådgiver skal vedlægge referencer for, at er kompetencer til rådighed der kan løfte opgaven fra start mht. skitsering, kravspecificering, tegning af en elektrisk færge til passager og biltransport. Ligeledes skal der foreligge referencer der viser, at rådgiver besidder kompetencer der har deltaget i udbudsprocesser- herunder om der tidligere er sket deltagelse i forhandlingsfaser og rådgivning ved kontraktindgåelse. Rådgiver skal fremlægge referencer, der viser, at organisationen besidder den kompetence der skal til for at forestå tilsyn med værft og færge i byggeprocessen, og har den nødvendige erfaring og viden til, at indgå i dialog med værftet i alle dele af færgens byggefaser. Endelig skal rådgiver kunne fremlægge referencer for, at denne er nået i mål med den endelige projektering af en elektrisk færge. Den/de samme referencer kan godt indeholde flere af de efterspurgte elementer. • Gennemgang og renovering af færgelejer: Rådgiver skal vedlægge referencer for, at der besiddes viden og erfaring for gennemgang og forberedelse af færgelejer, så det sikres at de er klargjort til den fremadrettede færgefart. Referencer skal vedrøre opgaver, hvor eksisterende færgeleje(r) er gennemgået og der er lavet plan for udbedring af færgelejer og tilpasninger. Rådgiver skal desuden vedlægge reference for, at Rådgiver har forestået rådgivning og/eller ledelse af forberedelse af færgelejer. • El-infrastruktur: Rådgiver skal vedlægge referencer for at have deltaget i projekter, hvor rådgivning, planlægning og etablering af el-infrastruktur er en del af projektet til kommende el-færgefart. Rådgiver skal have forestået kommunikation og planlægning med relevante tredjeparter. • Myndighedsbehandlinger: Rådgiver skal med referencer dokumenterer at have forestået den nødvendige danske myndighedsbehandling i forbindelse med konstruktion af en færge. Rådgiver opfylder kravet til egnethed ved at lave en udførlig beskrivelse af relevante referencer og modtagere/kontaktperson af skibstekniske rådgivning. Med brødtekst bedes beskrevet hvilke opgaver Rådgiver løst, samt hvorfor disse vurderes som relevante og sammenlignelige i forhold til den skibstekniske rådgivning til Lolland Kommune. Der stilles ikke krav om at hvert punkt skal være leveret til den samme kunde eller skal være indeholdt i den samme reference. Der stilles heller ikke krav om, at ”kunden” skal udgøre en offentlig eller privat organisation i typisk forstand, eller skal udgøre en vis størrelse. Det afgørende er, at Rådgiveren samlet set kan påvise referencer/erfaringer på løsninger, der til sammen dækker den komplette rådgivning som Lolland Kommune efterspørger. Ved vurdering af de beskrevne referencer, vil Lolland Kommune med udgangspunkt i de fire ovenstående punkter vurderer hvorvidt og i hvilket omfang, referencerne til sammen er dækkende for den komplette projektopgave, se også pkt. 4.4 i udbudsbetingelserne, hvor det er beskrevet, hvad der tillægges vægt ved udvælgelsen af de op til 3 mest egnede ansøgere, og hvad ansøgerne derfor skal fokusere på at få beskrevet.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Højeste antal udvalgte tilbud 3
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Evaluering af underkriteriet ”Pris” sker på baggrund af den evalueringstekniske pris, der fremkommer ved rådgivers udfyldelse af bilag 6, Tilbudsliste. Ved korrekt udfyldning, vil Excel-dokumentet selv beregne den evalueringstekniske pris. Rådgiver må ikke begynde at ændre eller rette i Excel-dokumentet. Såfremt der opleves fejl i dokumentet, kontaktes Lolland Kommune hurtigst muligt via spørgsmål/svar, med henblik på, at der udsendes en ny tilrettet tilbudsliste. Lavest indkomne evalueringstekniske pris tildeles 10 point. Øvrige tilbud relativeres og udregnes i henhold til følgende formel: Point = minimumpoint + (maksimumpoint – minimumpoint) * laveste pris/pris. Pris skal afgives og evalueres ekskl. moms.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Organisation - Ressourcer, bemanding og kvalitetssikring
Beskrivelse Bilag 2: Organisation – ressourcer, bemanding og kvalitetssikring: Rådgiveren skal beskrive den samarbejdsorganisation der etableres og stilles til rådighed for projektet. Beskrivelsen indsættes i bilag 2. Det er vigtigt at organisationen indeholder den viden, de ressourcer og de mandater og eventuelle fuldmagter, der er nødvendige for at sikre en komplet rådgivning dækkende hele projektet. Det vil blive vurderet positivt, at projektgruppen er veletableret og at beskrivelsen demonstrerer at gruppen er sammensat på en sådan måde, at den dækker det komplette projekt og med ressourcer der komplementerer hinanden. Organisationen bør have én overordnet ansvarlig person/projektleder som, på alle tidspunkter og i alle faser, har et overblik over rådgivers samlede ydelse til Lolland Kommune. Rådgiver bedes beskrive hvordan det sikres, at der løbende tilføjes de relevante ressourcer, og at de nødvendige kompetencer trækkes ind i projektet på de relevante tidspunkter. Rådgiver bør ligeledes beskrive hvordan en situation håndteres, hvor planlagte ressourcer alligevel ikke står til rådighed (her tænkes eksempelvis ved sygdom og jobskifte). Rådgiver bør have en beskrevet plan for, hvordan dette ”hul” i ressource- og kompetencebehovet, i så fald bedst kan dækkes, uden at det forsinker projektet. Rådgiver bør inkludere en beskrivelse af den overordnede plan for organisationen og bemandingen, samt hvordan der sikres den fornødne koordination på tværs i projektet så det fremstår som ét samlet projekt. Der forventes ikke navngivne personer eller CV’er, men rådgiver bør beskrive de kompetencer der indgår i gruppen af medarbejdere for hver fase, deres kvalifikationer og hvad de kan bidrage med, i den konkrete fase. Rådgiver bedes desuden beskrive hvilket kvalitetsstyringssystem der benyttes internt i sin organisation, og hvordan dette kan medvirke til at sikre kvaliteten af rådgivningen igennem hele processen. Det vil blive vurderet positivt, at Rådgiver i sin beskrivelse demonstrerer, at der er gjort overvejelser omkring den optimale organisation og bemanding – både i forhold til den overordnede organisation, men især i forhold til bemandingen på de enkelte faser af projektet. Ligeledes vil det vurderes positivt, såfremt Rådgiver demonstrere, at der ligger en plan for, hvordan organisation løbende kan tilpasses behov og situation, således at ressource-og kompetencebehovet er dækket uanset fase, pludseligt opståede ændringer eller ved eventuelt uventet frafald af ressourcer, viden eller kompetencer.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Tilsyn, rapportering, ændringshåndtering og kvalitetskontrol
Beskrivelse Dette evalueringskrav knytter sig til Bilag 1, Opgavebeskrivelsen, pkt. 3.3 ”Bygge- og tilsynsfasen”. Rådgiver bedes beskrive hvordan tilsyn med værftet og rapportering til Lolland Kommune vil foregå hvis Rådgiveren vinder kontrakten. Særligt bør rådgiver beskrive den systematik hvormed rådgiveren vil gå til værks i sit eftersyn og sin rapportering. Det vil her blive vurderet positivt, at Rådgiver demonstrerer, at der er en systematisk tilgang til tilsyn og rapportering der sikrer, at tilsyn og rapportering sker løbende og konsekvent. Rådgiver bør beskrive, hvordan denne vil reagere såfremt tilsynet afslører uforudsete udfordringer, og i så fald, hvordan Rådgiveren vil tilpasse sine tilsyn og rapporteringer. Såfremt der i forbindelse med færgens opbygning eller aptering opstår behov for ændringer eller øvrige overvejelser, skal Rådgiver beskrive, hvordan disse vil blive håndteret – herunder hvilke tiltag der vil blive taget i forhold til orientering af Lolland Kommune, fælles drøftelser og eventuelt ændringshåndteringer. Det vil blive vurderet positivt hvis Rådgiver demonstrerer, at der er en defineret og klar plan for eventuel ændringshåndtering, og at Lolland Kommune er tydeligt inddraget. Rådgiver bedes beskrive hvordan Lolland Kommune vil blive inddraget, herunder grundigt orienteret i hvilke ændringer der anbefales, hvorfor de anbefales og hvilke konsekvenser eller fordele de vil medføre. Det er vigtigt for Lolland Kommune, at Rådgiver i forbindelse med tilsyn og ændringshåndtering, dækker det komplette behov, og fører tilsynet ”hele vejen rundt” omkring den samlede opførelse af skibet – herunder skrog, interiør, papirer og tilladelser, elektronik, mv. Rådgiver bør derfor i sin besvarelse af evalueringskriteriet ”Tilsyn, rapportering, ændringshåndtering og kvalitetskontrol” have fokus på at beskrive, hvordan det sikres at den leverede ydelse er komplet, og dækker samtlige relevante, og potentielt relevante, forhold omkring Bilag 1, Opgavebeskrivelsens, pkt. 3.3. Særligt vedr. kvalitetskontrol: Lolland Kommune vil evaluere kvalitetskontrol i forbindelse med bygge- og tilsynsfasen meget højt. Rådgiver bedes derfor prioritere at beskrive de foranstaltninger der træffes, for at sikre en god og konstant kvalitetskontrol af færgens opbygning under hele bygge- og tilsynsfasen. Rådgiver bør beskrive eventuelle interne processer for kvalitetskontrol som Rådgiver opererer med, og/eller beskrive hvordan Rådgiver ved opbygningen af specifikt Lolland Kommunes færge, vil sikre en god og dækkende kvalitetskontrol. Det vil i den forbindelse vægtes positivt såfremt Rådgiver har et kvalitetsstyringssystem integreret i sin organisation, som medarbejderne kender og opererer under, og som kan medvirke til en systematisk, løbende kontrol af den tilbudte rådgivning igennem hele projekter (alle faser). Lolland Kommune vil vægte det positivt, såfremt Rådgivers beskrivelse demonstrerer, at der arbejdes ud fra en fast proces og at der arbejdes ud fra retningslinjer med henblik på at dække og huske alle dele af færgebyggeriet. Kvalitetskontrollen må ikke have karakter af at være ”tilfældig” eller ”sporadisk”.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Projektplan
Beskrivelse Lolland Kommune har i bilag 4 vedlagt skabelon til den indledende projektplan. Bilag 4 udfyldes af Rådgiver ved afgivelse af tilbud, og vil herefter danne udgangspunkt og grundlag, for den endelige projekt-, proces og tidsplan som udarbejdes af Parterne efter kontraktens indgåelse. Lolland Kommune vil med bilag 4 evaluere på Rådgivers forståelse for det samlede projekt. Ved udfyldelse af bilag 4, bedes Rådgiver demonstrere en sammenhængende, realistisk og helhedsorienteret plan for gennemførelse af projektet, således at projektets tre hoveddele – design og bygning af færgen, forberedelse af færgelejer samt etablering af el- og ladeinfrastruktur – samlet kan gennemføres rettidigt og resultere i en sejlduelig elfærge. Evalueringen vil tage udgangspunkt i, i hvilken grad Rådgivers projektplan demonstrerer en klar forståelse for projektets kompleksitet, parallelle forløb og indbyrdes afhængigheder. Det vil blive vurderet positivt, hvis projektplanen tydeligt identificerer og beskriver væsentlige tekniske, tidsmæssige og planlægningsmæssige sammenhænge mellem projektets dele. Lolland Kommune vil endvidere vurdere den samlede plan, herunder i hvilken grad den er integreret på tværs af de tre hoveddele. Det vil indgå positivt i evalueringen, hvis Rådgiver klart redegør for projektets kritiske veje samt de aktiviteter og milepæle, der er afgørende for projektets samlede fremdrift. Der vil blive lagt vægt på, i hvilken grad Rådgiver på overbevisende måde redegør for håndtering af afhængigheder og grænseflader mellem projektets dele, herunder hvordan ændringer eller forskydninger i én del påvirker de øvrige dele, og hvordan dette håndteres i den samlede planlægning. Lolland Kommune vil desuden vurdere Rådgivers beskrivelse af risici relateret til projektplan, afhængigheder og parallel gennemførelse, herunder om Rådgiver på en klar og struktureret måde redegør for, hvordan sådanne risici identificeres, overvåges og håndteres med henblik på at sikre projektets samlede fremdrift. Endelig vil det blive vurderet, i hvilken grad Rådgivers projektplan på en sammenhængende måde beskriver test-, idriftsættelses- og afleveringsforløb, således at færge, færgelejer og el- og ladeinfrastruktur kan idriftsættes koordineret og fungere som én samlet løsning.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Miljø, grøn omstilling og livscyklus
Beskrivelse Lolland Kommune ser gerne, at miljø og grøn omstilling indtænkes i hele projektet, de steder det er relevant og formålstjenesteligt. Ligeledes ses det gerne, at overvejelser omkring livscyklus indgår i forhold til materialer og færger – herunder også ved bortskaffelse. Rådgiver bedes i bilag 5 redegøre for, hvordan denne agter at indtænke og indarbejde miljø, grøn omstilling og livscyklus i sin rådgivning til Lolland Kommune. Det afgørende i evalueringen er, om og i hvilket omfang, Rådgiver indtænker miljø og grøn omstilling i sine arbejdsprocesser. Der stilles således ikke krav om en udtømmende liste med grønne initiativer, men der ses gerne en beskrivelse af metode for løbende afdækning og inddragelse af mulige former for miljøhensyn. Det vil blive vurderet positivt, hvis Rådgiver i sin beskrivelse demonstrerer, at der i de forskellige dele og faser af projektet, inddrages hensyn til miljø og grøn omstilling, samt at materialers livscyklus (herunder genbrug) vurderes fra gang til gang.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 15,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Adresse på udbudsdokumenterne https://permalink.mercell.com/272815609.aspx
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 26/01/2026   08:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Berigtigelse kan ske inden for Udbudslovens rammer
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Oplysninger om klagefrister : I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Lolland Kommune
Registreringsnummer 29188572
Postadresse Jernbanegade 7
By Maribo
Postnummer 4930
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Enhed Marian Desrumaux Brodersen
E-mail madeb@lolland.dk
Telefon +45 54676767
Fax +45 54676768
Internetadresse http://lolland.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Fax +45 33307799
Internetadresse http://www.naevneneshus.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Fax +45 41715100
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID a6bbe7f6-eb96-4454-8206-4159de4c7620   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 17/12/2025   14:20:37 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 17/12/2025   14:25:57 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 847474-2025
EUT-S-nummer 245/2025
Offentliggørelsesdato 19/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web01