23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
19.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Esbjerg Kommune

Genudbud: Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning


Esbjerg Kommune

845507-2025 - Resultater
Danmark – Vedligeholdelse af vejbelysning – Genudbud: Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning
OJ S 245/2025 19/12/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Esbjerg Kommune
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Genudbud: Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning
Beskrivelse Esbjerg Kommune udbyder drift, vedligehold og løbende udskiftning af Esbjerg Kommunes vejbelysningsanlæg samt projektering og etablering af nyanlæg (modernisering) i forbindelse med byggemodninger og lignende. Udbuddet gennemføres som følge af, at Kommunens eksisterende driftskontrakt med Elcon A/S udløber. Udbuddet omhandler drift, vedligehold og løbende udskiftning af ca. 35.000 lyspunkter, inkl. ca. 170 totonto-blink, ca. 220 skilte og tavler samt ca. 650 belysningsskabe. Yderligere ca. 33.000 ma-ster, inkl. pullerter, portaler og standere til skilte samt 2.400 stk. lyskunkter uden mast (væg, jorden, loft, wire, ukendte og uplight). Der henvises til dokumentet "Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB)". Lyspunkterne mv. er primært placeret på offentlige veje og stier, private fælles veje, parker og grønne områder samt offentlige parkeringspladser. I det omfang Kommunen i kontraktperioden overtager yderligere armaturer på strækninger, hvor Esbjerg Kommune er vejmyndighed, vil disse også indgå, hvilket tilsvarende vil være tilfældet, hvis Kommunen overtager yderligere armaturer på strækninger, hvor Esbjerg Kommune ikke er vejmyndig-hed. Den løbende udskiftning vil omfatte ændringer og udbygning af veje og deres udstyr, som kan medføre nye anlægsopgaver. Yderligere oplysninger om udbuddets omfang fremgår af udbudsmaterialet.
Identifikator for proceduren b95756d5-c676-4a31-ac0f-12bdacbfbcad
Tidligere bekendtgørelse 170091-2025
Intern ID 448097
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling med forudgående bekendtgørelse. Proceduren anvendes, da ordregiver har vurderet, at kontrakternes kompleksitet og disses risici medfører, at kontrakterne ikke kan tildeles uden forudgående forhandling. Et udbud med forhandling er opdelt i to faser: En ansøgningsfase og en tilbudsfase. Tilbudsfasen er kun relevant for de ansøgere, der er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud. I ansøgningsfasen indsender interesserede virksomheder ("ansøgere") en ansøgning om at få lov til at deltage i udbuddet. Kommunen gennemgår alle ansøgningerne og prækvalificerer de ansøgere, som får lov til at gå videre til anden fase, som er tilbudsfasen. Hvis Kommunen modtager ansøgninger fra flere end fire egnede virksomheder, udvælger Kommunen de fire virksomheder, der har de mest relevante referencer. Kun de virksomheder, som Kommunen udvælger, kan afgive tilbud. Ved vurdering af hvilke referencer der er mest relevante, lægger Kommunen vægt på følgende:  Referencernes sammenlignelighed med de udbudte ydelser, herunder særligt i forhold til omfang og kontraktværdi.  Referencernes alder (nyere referencer vil blive vurderet mere relevante end ældre referencer). Ved udvælgelsen vil Kommunen lægge vægt på de oplysninger, som ansøgerne har afgivet i ESPD'et. Tilbudsfasen er den fase, hvor de udvalgte ansøgere afgiver et egentligt tilbud på den udbudte kontrakt. Tilbudsfasen indledes med, at Tilbudsgivere fremsender et indledende tilbud. Kommunen gennemgår tilbuddene og vurderer, om der skal afholdes forhandlingsmøder. Kommunen kan dog også træffe tildelingsbeslutning på grundlag af de indledende tilbud. Kommunen kan gennemføre flere forhandlingsrunder og forhandle skriftligt med tilbudsgiverne, dvs. uden afholdelse af forhandlingsmøder. Kommunen giver besked, hvis Kommunen efter første forhandlingsrunde påtænker at gennemføre flere forhandlingsrunder. Hvis der afholdes forhandling(er), vil Kommunen herefter evt. tilrette udbudsmateriale og bede Tilbudsgivere om at indsende et endeligt tilbud. Herefter evaluerer Kommunen tilbuddene på baggrund af evalueringskriterierne i udbudsbetingelserne og træffer beslutning om, hvem der tildeles Kontrakterne. Yderligere oplysninger om udbuddet fremgår af udbudsmaterialet.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  50232100   Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34928530   Gadelygter, 34928500   Udstyr til gadebelysning, 34993000   Vejbelysning
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 56 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Kommunen udbyder denne opgave med henblik på at identificere den virksomhed ("Leverandøren"), som fremadrettet skal varetage drift, vedligehold og modernisering af Belysningsanlægget. Rent kontraktuelt vil Kommunen med Leverandøren indgå to kontrakter for opgaven; én drifts- og vedligeholdelseskontrakt og én moderniseringskontrakt ("Kontrakterne"). Kommunen har vurderet, om Kontrakterne kan opdeles i delkontrakter, men har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt af både praktiske og økonomiske årsager at samle Kontrakternes opgaver til udførelse af én leverandør (udbudslovens § 49, stk. 2). Derfor er er udbuddet ikke opdelt i delkontrakter. Da udbuddet kun udbydes som en samlet delkontrakt, der er opdelt i to kontrakter, skal Tilbudsgiver derfor afgive tilbud på begge kontrakter. Tilbudsgiver kan IKKE nøjes med kun af byde på enten drifts- og vedligeholdelseskontrakten eller moderniseringskontrakten. Ordregiver gør yderligere opmærksom på, at Ansøgere, der er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 134a-136 eller en af de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137, nr. (1)-(6), vil blive udelukket fra at deltage, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at ansøgeren er pålidelig, jf. udbudslovens § 138.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Genudbud: Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning
Beskrivelse Esbjerg Kommune udbyder drift, vedligehold og løbende udskiftning af Esbjerg Kommunes vejbelysningsanlæg samt projektering og etablering af nyanlæg (modernisering) i forbindelse med byggemodninger og lignende. Udbuddet gennemføres som følge af, at Kommunens eksisterende driftskontrakt med Elcon A/S udløber. Udbuddet omhandler drift, vedligehold og løbende udskiftning af ca. 35.000 lyspunkter, inkl. ca. 170 totonto-blink, ca. 220 skilte og tavler samt ca. 650 belysningsskabe. Yderligere ca. 33.000 ma-ster, inkl. pullerter, portaler og standere til skilte samt 2.400 stk. lyskunkter uden mast (væg, jorden, loft, wire, ukendte og uplight). Der henvises til dokumentet "Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB)". Lyspunkterne mv. er primært placeret på offentlige veje og stier, private fælles veje, parker og grønne områder samt offentlige parkeringspladser. I det omfang Kommunen i kontraktperioden overtager yderligere armaturer på strækninger, hvor Esbjerg Kommune er vejmyndighed, vil disse også indgå, hvilket tilsvarende vil være tilfældet, hvis Kommunen overtager yderligere armaturer på strækninger, hvor Esbjerg Kommune ikke er vejmyndig-hed. Den løbende udskiftning vil omfatte ændringer og udbygning af veje og deres udstyr, som kan medføre nye anlægsopgaver. Yderligere oplysninger om udbuddets omfang fremgår af udbudsmaterialet.
Intern ID 448097
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  50232100   Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34928530   Gadelygter, 34928500   Udstyr til gadebelysning, 34993000   Vejbelysning
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Kommunen har mulighed for at forlænge begge kontrakter med 4 gange 12 måneder.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/02/2026
Varighed 4   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 56 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Beskrivelse Tildelingskriteriet er "det bedste forhold mellem pris og kvalitet", hvoraf underkriteriet "Pris" er den "samlet vægtet pris", der fremgår af tilbudslistens fane "Tilbudsgivers bud".
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 60,00
Kriterium
TypeKvalitet
Beskrivelse Tildelingskriteriet er "det bedste forhold mellem pris og kvalitet", hvoraf kommunen ved underkriteriet "Kvalitet" vil lægge vægt på følgende delkriteriet "Design"
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Esbjerg Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 118 898 475,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn ELCON A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 92357
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 140 370 077,00   DKK
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 92357
Titel Genudbud: Udbud af drift og vedligehold samt modernisering af vejbelysning / ELCON A/S
Dato for indgåelse af kontrakten 16/12/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Esbjerg Kommune
Registreringsnummer 29189803
Postadresse Torvegade 74
By Esbjerg
Postnummer 6700
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Telefon +45 76161616
Internetadresse https://www.esbjerg.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn  ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-1003
Officielt navn ELCON A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 10074185
Postadresse Edwin Rahrs Vej 73
By Brabrand
Postnummer 8220
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
E-mail laen@elcon.dk
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 510dd2a8-ee4f-4bf4-aca1-6a78882e4b15   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 18/12/2025   10:58:41 (UTC+01:00) centraleuropæisk tid, vesteuropæisk sommertid
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 845507-2025
EUT-S-nummer 245/2025
Offentliggørelsesdato 19/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web04