23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
18.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Etablissement- og Terrænkommandoen

Refurbish NEPS AAL-FRH


Etablissement- og Terrænkommandoen

841142-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Bygge- og anlægsarbejder – Refurbish NEPS AAL-FRH
OJ S 244/2025 18/12/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bygge og anlæg - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Etablissement- og Terrænkommandoen
E-mail fes-bjs07@mil.dk
Køberen er en ordregivende enhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Refurbish NEPS AAL-FRH
Beskrivelse Projektet omfatter arbejder vedrørende renovering af tankanlæg på 6 etablissementer ejet af ETK. Formålet er at føre etablissementerne, herunder adgangsveje og stier, tanke, bygninger og udstyr tilbage til en stand så de alle kan idriftsættes. Der er tale om nedenstående etablissementer med hovedaktiviteterne: · Frederikshavn (FL): Levering af motorventiler og sammenkobling med bl.a. katodisk beskyttelse og måler/overvågning · Vrangbæk (VA): afvandingsarbejder, konvertering af manifold og pumpehus til en Scraperpit, fjernelse af bygninger, renovering og fornyelse af installationer samt tilkobling af katodisk beskyttelse og overvågning · Understed Nord (UN): ind- og udvendig renovering af 4 tanke og afvandingsarbejder, fjernelse af bygninger, genopretning af eksisterende pumpehuse, rør, ventiler, installationer af nye pumper, renovering og fornyelse af installationer samt tilkobling af katodisk beskyttelse og overvågning samt katodisk beskyttelse · Understed Syd (US): ind- og udvendig renovering af 4 tanke og afvandingsarbejder, fjernelse af bygninger, genopretning af eksisterende pumpehuse, rør, ventiler, installationer af nye pumper, renovering og fornyelse af installationer samt tilkobling af katodisk beskyttelse og overvågning samt katodisk beskyttelse · Vestbjerg (VE): ind- og udvendig renovering af 3 tanke og afvandingsarbejder, tilkobling af pumper · Vandel (VA): indvendig renovering af 4 tanke og afvandingsarbejder Kontrakten udbydes som en totalentreprise på ABT 18-vilkår.
Identifikator for proceduren 92d83695-07bf-45c3-bfc1-58d2b9e4e7a7
Intern ID 728a03aa-a62c-4338-b8e1-f5cc5b2d5edd
Udbudsprocedure Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet afholdes som et begrænset udbud efter reglerne i direktiv 2009/81/EF af 13. juli 2019 (Forsvars- og Sikkerhedsdirektivet). Udbudsprocessen består således af to faser. Den første fase er prækvalifikationsfasen og den anden fase er tilbudsfasen. Det bemærkes, at dele af det tekniske udbudsmateriale er klassificeret. Der gives først adgang til den klassificerede del af udbudsmaterialet ifm. tilbudsfasen, jf. beskrivelsen heraf i prækvalifikationsbetingelserne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Bygge og anlæg
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  45000000   Bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31000000   Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning, 50500000   Reparation og vedligeholdelse af pumper, ventiler, haner, metalbeholdere og maskiner, 50600000   Reparation og vedligeholdelse af sikkerheds- og forsvarsmateriel, 50700000   Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Flade Kirkevej 14    
By Frederikshavn
Postnummer 9900
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Flade
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Understedvej 63    
By Frederikshavn
Postnummer 9900
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Nord
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Karupvej 50    
By Sæby
Postnummer 9300
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed syd
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Vrangsbækvej 59    
By Frederikshavn
Postnummer 9900
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Vrangsbæk
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Tingvej 23    
By Vestbjerg
Postnummer 9380
Landsdel (NUTS) Nordjylland   ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Vestbjerg
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Daldovervej 51    
By Randbøl
Postnummer 7183
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Vandel
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 250 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Ansøgerne skal dokumentere opfyldelse af de i prækvalifikationsbetingelsernes pkt. 2.2 angivne krav til udelukkelse og egnethed. Ansøgerne skal således fremsende følgende dokumentation: · Ansøgers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før ansøgningsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret). · Ansøgers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af ansøgers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation. · Støtteerklæring, såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen. · Konsortieerklæring, såfremt ansøger er en sammenslutning af virksomheder. · Tro- og loveerklæring vedr. forordning 2022/576, jf. udbudsbilag 3. Referencelisten betragtes som endelig dokumentation for så vidt angår ansøgers tekniske og faglige formåen. Investeringsscreeningsloven: ETK forventer ikke, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene til investeringsscreening i investeringsscreeningsloven. For det tilfælde, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene om investeringsscreening i investeringsscreeningsloven er ETK berettiget til at parallelforskyde eventuelle tidsplaner, som måtte blive påvirket af sagsbehandlingen forbundet med en screeningsproces. Parallelforskydningen foretages i så fald 1:1, således at tidsplanen forskydes med eksempelvis 45 dage, såfremt sagsbehandlingen til screeningen tager 45 dage. ETK opfordrer tilbudsgivere til tidligst muligt i udbudsprocessen at afklare om tilbudsgivers indgåelse af kontrakten er omfattet af krav om tilladelse i henhold til investeringsscreeningsloven. Nærmere vejledning om loven og dens anvendelsesområde findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Det er tilbudsgivers ansvar at ansøge om og opnå tilladelse, hvis dennes indgåelse af kontrakt er omfattet af loven.
Retsgrundlag
Direktiv 2009/81/EF
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra b. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: b) bestikkelse, som defineret i henholdsvis artikel 3 i retsakt af 26. maj 1997 og artikel 2, stk. 1, i rammeafgørelse 2003/568/RIA
Svig Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra c. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: c) svig, som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra e. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: e) hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, som defineret i artikel 1 i direktiv 2005/60/EF
Deltagelse i en kriminel organisation Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra a. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, hf. artikel 39, stk. 1, litra a, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: a) deltagelse i en kriminel organisation, som defineret i artikel 2, stk. 1, i fælles aktion 98/733/RIA
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 1, litra d. Ansøgere, der ved en endelig dom er dømt for et eller flere af nedenstående forhold, udelukkes fra deltagelse i udbuddet: d) terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i rammeafgørelse 2002/475/RIA og anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra d: som i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået en alvorlig fejl, som de ordregivende myndigheder/ordregiverne bevisligt har konstateret, som f.eks. misligholdelse af sine forpligtelser med hensyn til informationssikkerhed eller forsyningssikkerhed i forbindelse med en forudgående kontrakt
Lovovertrædelse vedrørende faglig hæderlighed inden for indkøb af forsvarsmateriel Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra c: som ved en retskraftig dom ifølge landets retsforskrifter er dømt for en strafbar handling, der rejser tvivl om den pågældendes faglige hæderlighed, som f.eks. overtrædelse af gældende lovmæssige bestemmelser om eksport af følsomt forsvarsudstyr og/eller sikkerhedsudstyr
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra h: som svigagtigt har givet urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kan kræves i henhold til denne afdeling, eller som har undladt at give disse oplysninger.
Manglende pålidelighed til, at risici for landets sikkerhed kan udelukkes Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra e: som på grundlag af ethvert bevismiddel, herunder beskyttede datakilder, vurderes ikke at besidde den pålidelighed, som er nødvendig for at udelukke, at der består nogen sikkerhedsrisici for medlemsstaten
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra f: som ikke har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af ydelser til sociale sikringsordninger i henhold til lovgivningen i det land, hvor den pågældende er etableret, eller i den ordregivende myndigheds/ordregiverens land
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvardirektivets artikel 39, stk. 2, litra g: som ikke har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af skatter og afgifter i henhold til lovgivningen i det land, hvor den pågældende er etableret, eller i den ordregivende myndigheds/ordregiverens land
Konkurs Ansøger må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i Forsvarsdirektivet artikel 39, stk. 2, litra a og b: Ansøger udelukkes hvis bo er under konkurs, likvidation, skifte eller tvangsakkord uden for konkurs, som har indstillet sin erhvervsvirksomhed eller befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning. b) hvis bo er begæret taget under konkursbehandling eller behandling med henblik på likvidation, skifte eller tvangsakkord uden for konkurs eller enhver tilsvarende behandling, der er fastsat i national lovgivning
Tvangsakkord uden for konkurs Jf. Forsvarsdirektivets artikel 39, stk. 2, litra a og b, som beskrevet ved "konkurs".
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Refurbish NEPS AAL-FRH
Beskrivelse Projektet omfatter arbejder vedrørende renovering af tankanlæg på 6 etablissementer ejet af ETK. Formålet er at føre etablissementerne, herunder adgangsveje og stier, tanke, bygninger og udstyr tilbage til en stand så de alle kan idriftsættes. Der er tale om nedenstående etablissementer med hovedaktiviteterne: · Frederikshavn (FL): Levering af motorventiler og sammenkobling med bl.a. katodisk beskyttelse og måler/overvågning · Vrangbæk (VA): afvandingsarbejder, konvertering af manifold og pumpehus til en Scraperpit, fjernelse af bygninger, renovering og fornyelse af installationer samt tilkobling af katodisk beskyttelse og overvågning · Understed Nord (UN): ind- og udvendig renovering af 4 tanke og afvandingsarbejder, fjernelse af bygninger, genopretning af eksisterende pumpehuse, rør, ventiler, installationer af nye pumper, renovering og fornyelse af installationer samt tilkobling af katodisk beskyttelse og overvågning samt katodisk beskyttelse · Understed Syd (US): ind- og udvendig renovering af 4 tanke og afvandingsarbejder, fjernelse af bygninger, genopretning af eksisterende pumpehuse, rør, ventiler, installationer af nye pumper, renovering og fornyelse af installationer samt tilkobling af katodisk beskyttelse og overvågning samt katodisk beskyttelse · Vestbjerg (VE): ind- og udvendig renovering af 3 tanke og afvandingsarbejder, tilkobling af pumper · Vandel (VA): indvendig renovering af 4 tanke og afvandingsarbejder Kontrakten udbydes som en totalentreprise på ABT 18-vilkår.
Intern ID 1d42cdad-2a41-42bd-b336-57c0a0c800d8
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Bygge og anlæg
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  45000000   Bygge- og anlægsarbejder
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31000000   Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning, 50500000   Reparation og vedligeholdelse af pumper, ventiler, haner, metalbeholdere og maskiner, 50600000   Reparation og vedligeholdelse af sikkerheds- og forsvarsmateriel, 50700000   Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner De arbejder, der fremgår af tilbudslisten med position 1000-1099 er optioner. For alle optionerne gælder, at optionerne skal aktiveres af ETK senest d. 31. oktober 2026. Aktivering af optionerne sker ved skriftlig meddelelse til entreprenørens kontaktperson. Hvis optionerne aktiveres senest d. 31 oktober 2026, skal entreprenøren udføre arbejderne uden ret til tidsfristforlængelse. Aktiveres optionerne senere end d. 31. oktober 2026, har entreprenøren ret til tidsfristforlængelse efter reglerne i ABT 18 kapitel E.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Flade Kirkevej 14    
By Frederikshavn
Postnummer 9900
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Flade
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Understedvej 63    
By Frederikshavn
Postnummer 9900
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Nord
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Karupvej 50    
By Sæby
Postnummer 9300
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed syd
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Vrangsbækvej 59    
By Frederikshavn
Postnummer 9900
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Vrangsbæk
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Tingvej 23    
By Vestbjerg
Postnummer 9380
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Vestbjerg
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Daldovervej 51    
By Randbøl
Postnummer 7183
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tankområde Understed Vandel
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 24   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 250 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)nej
Yderligere oplysninger Ansøgerne skal dokumentere opfyldelse af de i prækvalifikationsbetingelsernes pkt. 2.2 angivne krav til udelukkelse og egnethed. Ansøgerne skal således fremsende følgende dokumentation: · Ansøgers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før ansøgningsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret). · Ansøgers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af ansøgers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation. · Støtteerklæring, såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen. · Konsortieerklæring, såfremt ansøger er en sammenslutning af virksomheder. · Tro- og loveerklæring vedr. forordning 2022/576, jf. udbudsbilag 3. Referencelisten betragtes som endelig dokumentation for så vidt angår ansøgers tekniske og faglige formåen. Investeringsscreeningsloven: ETK forventer ikke, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene til investeringsscreening i investeringsscreeningsloven. For det tilfælde, at den udbudte kontrakt er omfattet af kravene om investeringsscreening i investeringsscreeningsloven er ETK berettiget til at parallelforskyde eventuelle tidsplaner, som måtte blive påvirket af sagsbehandlingen forbundet med en screeningsproces. Parallelforskydningen foretages i så fald 1:1, således at tidsplanen forskydes med eksempelvis 45 dage, såfremt sagsbehandlingen til screeningen tager 45 dage. ETK opfordrer tilbudsgivere til tidligst muligt i udbudsprocessen at afklare om tilbudsgivers indgåelse af kontrakten er omfattet af krav om tilladelse i henhold til investeringsscreeningsloven. Nærmere vejledning om loven og dens anvendelsesområde findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven. Det er tilbudsgivers ansvar at ansøge om og opnå tilladelse, hvis dennes indgåelse af kontrakt er omfattet af loven.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Udbudsdokument
Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Ansøger skal dokumentere, at ansøger besidder en tilstrækkelig økonomisk og finansiel formåen til kontraktens udførelse: Følgende minimumskrav til ansøgers økonomiske og finansielle formåen er gældende: · Ansøgers soliditetsgrad for de seneste tre disponible regnskabsår o Det er et minimumskrav, at ansøger som minimum har haft en årlig soliditetsgrad på 10 % i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Ansøger skal dokumentere, at ansøger besidder relevant teknisk og faglig formåen til kontraktens udførelse. Ansøger skal som dokumentation herfor fremsende en referenceliste indeholdende: · Referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som ansøger har afleveret i løbet af de seneste fem år inden ansøgningsfristen, idet det for deltagelse i udbuddet kræves, at ansøger angiver: o Minimum 3 referencer, dog maksimum 5 referencer (angiver ansøger mere end 5 referencer, vil udelukkende de første 5 referencer i numerisk rækkefølge blive inddraget i udvælgelsen), hvoraf - minimum tre referencer vedrører opgaver, hvor ansøger har varetaget rollen som hoved- eller totalentreprenør - minimum to referencer vedrører opgaver med en samlet og endelig entreprisesum på hver minimum 40.000.000 DKK. Hvis en reference vedrører arbejder, der er udført både tidligere og senere end fem år inden ansøgningsfristen, er det vigtigt, at ansøgeren redegør for, hvilke del af arbejderne, der er udført hvornår, idet der alene vil lægges vægt på den del af arbejderne, der er udført i løbet af de seneste fem år inden ansøgningsfristen. Der er ikke formkrav til ansøgers fremsendelse af referencerne. Ansøger kan således anvende eller udarbejde egen skabelon hertil. Såfremt mere end fem ansøgere opfylder kravene til egnethed, vil udvælgelsen af de ansøgere, som vil blive opfordret til at afgive tilbud, ske på baggrund af, hvilke ansøgere der har angivet de mest sammenlignelige referencer i forhold til det udbudte projekt. Der foretages en generel vurdering af, om de angivne referencer er sammenlignelige med det udbudte projekt. I vurderingen af hvilke referencer, der er mest sammenlignelige, lægges der derudover vægt på følgende: · Ansøgerens erfaring som hoved- eller totalentreprenør med en organisering med underleverandør for pumper, ventiler og elektriske installationer til brændstofsindustrien. Det vægter positivt, hvis ansøger har stor erfaring som hoved- eller totalentreprenør, fx hvis der fremvises mere end minimumskravet på tre (dog max 5) referencer, som illustrerer denne erfaring. · Ansøgerens erfaring med udførelse af bygge- og anlægsprojekter med tilsvarende kompleksitet og økonomisk omfang som den udbudte entreprise. · Ansøgers erfaring med at samarbejde med en organisering på tværs af de forskellige fagkompetencer, der skal varetages for opgaven, samt styring af processen for de forskellige fag og myndigheder. · Ansøgerens erfaring med udførelse af bygge- og anlægsprojekter, hvor der indgår flere tekniske fagdiscipliner med tilsvarende kompleksitet som den udbudte entreprise. Det vægter positivt, såfremt ansøgers referencer illustrerer erfaring med bygge- og anlægsprojekter, hvor der har været udført en proces for fuld commissioning eller sammenlignelig idriftsættelse for udførelsesfasen, som SAT-test og gennemført performancetest i forbindelse med idriftsættelse og afleveringsforretningen. For at ETK kan vurdere, i hvilken grad referencerne er sammenlignelige med det udbudte projekt, bør referencerne indeholde: o kort beskrivelse af ydelserne og omfanget heraf, o angivelse af ansøgers rolle i projektet, o oplysninger om ansøgers entreprisesum samt bygge- og anlægsprojektets anlægssum, o angivelse af perioden hvori arbejdet er pågået, idet - referencerne skal være afleveret inden for de seneste 5 år. Referencer, der er afleveret for mere end 5 år siden, vil ikke blive tillagt værdi. o hvilken kunde arbejderne blev udført for ETK forbeholder sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne i referencen. Der henstilles til, at hver reference angives på maksimalt to A4-sider, således at der maksimalt angives 10 A4-sider, hvis der angives fem referencer.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Laveste pris
Beskrivelse I prækvalifikationsfasen gælder, at såfremt mere end fem ansøgere opfylder kravene til egnethed, vil udvælgelsen af de ansøgere, som vil blive opfordret til at afgive tilbud, ske på baggrund af, hvilke ansøgere der har angivet de mest sammenlignelige referencer i forhold til det udbudte projekt. I tilbudsfasen er tildelingskriteriet laveste pris. Optionerne medregnes ved bedømmelse af laveste pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud 13/02/2026
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse Håndtering af prækvalifikationsmaterialet til nærværende udbud samt den efterfølgende udførelse af totalentreprisen er underlagt særlige sikkerhedsforanstaltninger, hvorfor ETK stiller skærpede krav til virksomhedsgodkendelse af tilbudsgiverens virksomhed, samt sikkerhedsgodkendelse af de enkelte medarbejdere, der skal håndtere tilbudsmaterialet og/eller forestå udførelsen af totalentreprisen. Da dele af tilbudsmaterialet er klassificeret til ”TIL TJENESTEBRUG”, kan tilbudsmaterialet ikke udleveres til tilbudsgiverne, før tilbudsgiver har underskrevet en fortrolighedserklæring. Nedenfor følger de konkrete krav til henholdsvis virksomhedens og de enkelte medarbejderes sikkerhedsgodkendelse. Tilbudsgiver skal virksomhedsgodkendes til niveauet ”TIL TJENESTEBRUG” (NATO RESTRICTED/RESTREINT EU/WEU RESTRICTED). Tilbudsgiver skal straks underrette ETK, når virksomheden er blevet godkendt af FE. ETK kontrollerer at virksomheden er godkendt, samt niveau for klassificering og gyldighedsperiode. Udlevering af udbudsmaterialet til brug for tilbudsfasen afventer ikke opnåelse af virksomhedsgodkendelse, idet udlevering og håndtering af udbudsmaterialet i perioden indtil opnåelse af virksomhedsgodkendelse håndteres ved tilbudsgivernes underskrift på og overholdelse af fortrolighedserklæring. Såfremt tilbudsgiver er en udenlandsk virksomhed, kan virksomhedsgodkendelsen først betragtes som gyldig, når denne er verificeret af den danske sikkerhedsmyndighed, Forsvarets Efterretningstjeneste (herefter ”FE”). Verificeringen foretages efter fremsendelse af dokumentation herfor. Såfremt ansøger er en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium), skal selve sammenslutningen være i besiddelse af en gyldig virksomhedsgodkendelse. For danske virksomheder fremgår godkendelsesproceduren af FE’s hjemmeside https://fe-ddis.dk/Opgaver/Militaer-sikkerhed/virksomhedssikkerhed/Pages/Virksomhedssikkerhed.aspx, herunder FE’s Vejledning om Virksomhedssikkerhed. Virksomhedsgodkendelse af udenlandske virksomheder varetages af den pågældende virksomheds nationale sikkerhedsmyndighed. Indstilling til sikkerhedsgodkendelse af virksomheden skal ske gennem FE. FE vil i forbindelse med verificering af virksomhedsgodkendelsen kontakte den udenlandske sikkerhedsmyndighed. Som følge af de militært sikrede forhold, som totalentreprisen skal udføres under, stilles der endvidere skærpede krav til medarbejdernes sikkerhedsgodkendelse. Det er et krav, at relevante medarbejdere, herunder personale og underentreprenører/-leverandører, der håndterer tilbudsmaterialet og/eller forestår den praktiske udførelse af totalentreprisen, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet ”Til Tjenestebrug”, jf. Statsministeriets cirkulære nr. 9846 af 21. december 2013 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssige beskyttelses interesse. Den prækvalificerede tilbudsgiver skal hurtigst muligt efter meddelelse om resultatet af prækvalifikationsvurderingen søge sikkerhedsgodkendelse til niveauet ”Til Tjenestebrug” for de medarbejdere, som skal forestå opgaver i forbindelse med afgivelse af tilbud på totalentreprisen eller totalentreprisens praktiske udførelse, idet sikkerhedsgodkendelsen kan være tidskrævende. Udlevering af udbudsmaterialet til brug for tilbudsfasen samt den praktiske udførelse af totalentreprisen afventer dog ikke opnåelse af sikkerhedsgodkendelse for de relevante medarbejdere, idet perioden frem til opnåelse af sikkerhedsgodkendelse håndteres ved underskrift på og overholdelse af fortrolighedserklæring samt eventuel lodsning. Nærmere information om procedurerne for ansøgning om sikkerhedsgodkendelse vil fremgå af meddelelsen til de prækvalificerede tilbudsgivere.
Vilkår for indgivelse
Obligatorisk angivelse af underentreprise Den del af kontrakten, som tilbudsgiver har til hensigt at give i underentreprise
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Beskrivelse af den finansielle garanti Vindende tilbudsgiver skal stille sikkerhed i overensstemmelse med reglerne i ABT § 9.
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 16/01/2026   22:59:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Kontrakten indgås på ABT 18-vilkår (med ETK's tilføjelser og fravigelser) Kontrakten indeholder: - CSR-bilag med regulering af arbejdsklausuler og lign. - Informationssikkerhedsbilag - Change of control- klausul
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen Tavshedserklæring skal underskrives inden udlevering af det klassificerede udbudsmateriale.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Retlig form, der skal antages af en gruppe af tilbudsgivere, der får tildelt en kontrakt Afgives ansøgning af et konsortium, skal konsortiedeltagerne angive, hvilken konsortiedeltager der med bindende virkning kan føre afklarende drøftelser og indgå kontrakter med ETK. Desuden skal de enkelte deltagere i konsortiets ydelser/roller angives. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være konsortiets samlede egnethed, der vurderes. Krav vedrørende dokumentation i prækvalifikationsbetingelsernes pkt. 2.4 gælder ligeledes for konsortiedeltagere. Ved fremsendelse af dokumentation skal konsortiet desuden afgive en konsortieerklæring med angivelse af konsortiets navn, angivelse af de virksomheder, der deltager i konsortiet samt erklæring vedrørende solidarisk hæftelse for enhver forpligtelse i relation til konsortiets tilbud. Hvis ansøger i forbindelse med afgivelse af ansøgning baserer sig på andre enheders finansielle og økonomiske og/eller tekniske og faglige formåen for at imødekomme kravene til egnethed, skal de krævede oplysninger afgives for samtlige disse enheder, og det skal specificeres, hvordan ansøger baserer sig på den pågældende enhed. Desuden skal de enkelte deltagere i ansøgerteamets ydelser/roller angives. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være ansøgerteamets samlede egnethed, der vurderes. Der skal således ligeledes medsendes dokumentation for, at den støttende virksomhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene, jf. pkt. 2.2.1 i prækvalifikationsbetingelserne. Der skal desuden udfyldes en støtteerklæring for hver af de virksomheder, der støtter ansøgeren med finansiel og økonomisk og/eller teknisk og faglig formåen. Såfremt ansøger baserer sig på en støttende virksomheds økonomiske og finansielle formåen, påtager den støttende virksomhed sig solidarisk hæftelse med ansøger for kontraktens gennemførelse. Hvis ansøger derimod skal anvende underleverandører/-entreprenører, som ansøger hverken finansielt og økonomisk og/eller teknisk og fagligt støtter sig på for at imødekomme kravene til egnethed, skal der ikke udfyldes en støtteerklæring for underleverandøren/-entreprenøren.
Oplysninger om finansiering og betaling Der henvises til kontrakten, der indgås på sædvanlige ABT18 vilkår med ETK's tilføjelser og fravigelser samt ETK's sædvanlige betalings- og faktureringsvilkår.
Underentreprise
Der gælder ingen forpligtelse med hensyn til underentreprise.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Etablissement- og Terrænkommandoen
Organisation, der behandler tilbud Etablissement- og Terrænkommandoen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Etablissement- og Terrænkommandoen
Registreringsnummer 38683470
Postadresse Arsenalvej 55
By Hjørring
Postnummer 9800
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Enhed Emil Vejby Thorndahl
E-mail fes-bjs07@mil.dk
Telefon 51246602
Internetadresse https://www.forsvaret.dk/ETK
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID b2402e69-d89a-4de9-b0ec-c24d5aa05071   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 18
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 17/12/2025   09:40:31 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 17/12/2025   09:49:02 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 841142-2025
EUT-S-nummer 244/2025
Offentliggørelsesdato 18/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.043|