23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
10.11.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S

50.25 Storkøkkenudstyr (2026)


Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S

744575-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Inventar (inkl. kontorinventar), boligudstyr, husholdningsapparater (ekskl. belysning) og rengøringsmidler – 50.25 Storkøkkenudstyr (2026)
OJ S 216/2025 10/11/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
E-mail mad@ski.dk
Køberens retlige status Offentlig virksomhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel 50.25 Storkøkkenudstyr (2026)
Beskrivelse SKI er en indkøbscentral og udbyder på vegne af SKI’s kunder en rammeaftale vedrørende indkøb af storkøkkenudstyr, benævnt ”50.25 Storkøkkenudstyr (2026)". Rammeaftalen er opdelt i 3 delaftaler: Delaftale 1 Isenkram, Delaftale 2 Maskiner og Service Øst og Delaftale 3 Maskiner og Service Vest. Delaftale 1 er ikke geografisk opdelt i øst for Storebælt og vest for Storebælt, mens delaftale 2 og 3 er opdelt i øst for Storebælt og vest for Storebælt. Det er kundens leveringsadresse, der er afgørende for, om anskaffelsen er omfattet af delaftale 2 eller delaftale 3. En del af de statslige kunder er derfor både kunder på delaftale 2 og delaftale 3. Det skyldes, at den enkelte statslige kunde kan have lokationer på begge sider af Storebælt. Nærmere oplysninger om Kunderne og udstrækningen af deres aftageforpligtelse fremgår af udbudsmaterialet.
Identifikator for proceduren abb2c93d-3a03-4701-b8e9-f4394583134d
Tidligere bekendtgørelse 225029-2025
Intern ID 50.25-67efd2f4964cf414be8d2e76
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Beskrivelse af proceduren fremgår i udbudsbetingelserne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  39000000   Inventar (inkl. kontorinventar), boligudstyr, husholdningsapparater (ekskl. belysning) og rengøringsmidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  50530000   Reparation og vedligeholdelse af maskiner, 51500000   Installation af maskiner og udstyr, 51540000   Installation af maskiner og udstyr til særlige anvendelser
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger De relevante NUTS-koder er DK011 Byen København, DK012 Københavns omegn, DK013 Nordsjælland, DK014 Bornholm, DK021 Østsjælland, DK022 Vest- og Sydsjælland, DK031 Fyn, DK032 Sydjylland, DK041 Vestjylland, DK042 Østjylland, DK050 Nordjylland og DKZZZ Extra-Regio NUTS 3.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 441 500 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene anført i “Udelukkelsesgrunde” i afsnit 2.1.6 Grunde til udelukkelse og opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet anført i afsnittet om udvælgelseskriterier under hver delaftale. Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Hvis tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Der skal ikke fremlægges dokumentation herfor. Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136, og § 137, stk. 1, nr. 2. Der skal fremlægges dokumentation for afgivne oplysninger i ESPD vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Dette gælder for tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder. Det fremgår af Europa Kommissionens tjeneste eCertis, hvad må anses som tilstrækkelig dokumentation for den enkelte virksomhed, da det afhænger af virksomhedens hjemland. Det fremgår under de enkelte udvælgelseskriterier, hvilken dokumentation der skal fremlægges for de afgivne oplysninger i ESPD. Afsnit 5.1.5 Værdi: De skønsmæssige vurderinger af delaftalernes anslåede værdier og delaftalernes maksimale værdier er angivet i afsnit 5.1.5 Værdi for hver delaftale. Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er baseret på kundernes egne estimater for det kommende forbrug på rammeaftalen, som er blevet indsendt i forbindelse med tilslutning af rammeaftalen. Disse data er indarbejdet i det samlede estimat. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold: - Historisk forbrug på indkøbsområder fra den tidligere rammeaftale 50.25 Storkøkkenudstyr (2022) - Indkøbsdata og markedskendskab - Kundernes egne estimater af det kommende forbrug og i hvilken grad disse vurderes retvisende - Forventninger til det generelle fremtidige forbrug på indkøbsområdet - Den stigende anvendelse af digitale indkøbsløsninger (E-handel) Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på delaftalerne, er der således også en usikkerhed om hvad de enkelte delaftalers værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold: For delaftale delaftale 1-3 gælder: Der er en usikkerhed forbundet med den kommende aftale i forhold til om den forventede omsætning og graden af compliance realiseres i praksis. De initiativer, der er gennemført, har haft til formål at sikre, at kundernes reelle behov i højere grad imødekommes. Dette betyder, at aftalen er mere målrettet og praktisk anvendelig. Det kan øge omsætningen betragteligt, hvis compliance bliver markant højere end forventet. Øget politisk fokus på grønne indkøb og miljøvenlige løsninger, der typisk er dyrere end standardprodukter, f.eks. induktionsteknologien kan ligeledes bidrage til en højere omsætning. Hvis byggeaktivitet, byudvikling eller offentlige investeringer – eksempelvis på skoleområdet eller i forsvaret – overstiger det forventede niveau, kan der opstå behov for ekstraordinære investeringer i storkøkkener. Dette forhold er indregnet i vurderingen af den maksimale værdi. Hvis inflation, lønudvikling eller materialepriser stiger mere end forudsat, kan det medføre højere priser og dermed et øget samlet forbrug, hvilket er indregnet i den maksimale værdi. De nuværende leverandører har haft en række udfordringer med at indrapportere de korrekte omsætningstal til SKI, hvilket skaber en vis usikkerhed i grundlaget for de anvendte estimater. Denne usikkerhed er indregnet i vurderingen af den maksimale værdi. En hurtigere end forventet demografisk udvikling – særligt blandt den ældre befolkning – kan medføre et øget behov for etablering af storkøkkener på plejehjem. Denne potentielle udvikling er afspejlet i den fastsatte maksimale værdi. Generel tendens til at offentlige organisationer vil investere i mere kompliceret udstyr, som kan effektivisere arbejdsgange, lette arbejdet, spare energi og evt. reducere mandetimer i køkkenerne, kan også føre til en højere omsætning på aftalen. Materialepriserne på især rustfrit stål er pt. stabile/ let-stigende. Der er dog fortsat betydelig usikkerhed omkring toldsatser og markedsudsving, som potentielt kan påvirke prisniveauet væsentligt. Hvis flere af disse forhold indtræffer samtidigt, kan omsætningen overstige det anslåede niveau markant. Dette danner baggrund for vurderingen af den maksimale værdi. For delaftale 2 og 3 – Maskiner og service gælder: En væsentlig risikofaktor, der kan påvirke delaftalernes forbrug, er den forventede effekt af omsætningen af de udbudte serviceaftaler. En stor del af den fremtidige omsætning afhænger af, hvor succesfuldt disse serviceaftaler implementeres og anvendes i praksis. Der er investeret betydelige ressourcer i samarbejde med en teknisk konsulent samt fag- og ekspertgruppen for at sikre, at serviceaftalerne er anvendelige, markedskonforme og skaber reel værdi for kunderne. SKI har stillet flere kvalitative mindstekrav til ydelserne, hvilket kan medføre højere priser på aftalen. Derudover er der i materialet indarbejdet flere værktøjer, som sikrer kunderne bedre muligheder for at kontraktstyre leveringsaftalerne, hvilket kan bidrage til højere priser og en øget samlet omsætning. Disse forhold er indregnet i vurderingen af den maksimale værdi. Generelt for delaftalerne gælder: Skønnet indebærer derfor både en vurdering af de anslåede værdier af delaftalerne, og en vurdering af de maksimale værdier af delaftalerne. Disse værdier anses ikke for klart usandsynlige. De maksimale værdier kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler. Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad delaftalernes værdier ender med at blive. Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på delaftalerne på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner, og på tværs af alle aktører i delaftalerne, jf. punkt 5.1.15 Teknikker, uanset det endelige antal heraf. Bemærk at den samlede anslåede værdi og den samlede maksimale værdi for alle delaftalerne er angivet i punkt 2.1.3. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under delaftalerne, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket en tilbudsgiver kan indgive tilbud 3
Betingelser for kontraktens udførelse
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket der kan tildeles kontrakter til én tilbudsgiver 3
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Udbudsdokument
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Delaftale 1: Isenkram
Beskrivelse Delaftale 1 vedrører levering af isenkram: Service, tilberedningsudstyr og andet udstyr i isenkram.
Intern ID 50.25 Delaftale 1-67efd2f4964cf414be8d2e74
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  39200000   Boligudstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  39220000   Køkkenudstyr, husholdningsartikler og cateringvarer, 39221000   Køkkenudstyr, 39221100   Køkkenartikler, 39221120   Kopper og glas, 39221121   Kopper, 39221130   Madbeholdere, 39221150   Termoflasker, 39221160   Bakker, 39221170   Opvaskestativer, 39221180   Køkkenredskaber, 39221190   Opvaskestativer, 39221200   Bordservice, 39221210   Tallerkener, 39221220   Fade (bordservice), 39221230   Underkopper, 39221240   Skåle, 39221250   Karafler, 39221260   Kogekedler, 39240000   Bestik, 39241000   Knive og sakse, 39241100   Knive, 39241110   Bordknive, 39241120   Kokkeknive, 39241130   Hobbyknive, 39310000   Cateringudstyr, 39312200   Kantineudstyr, 39314000   Industrielt køkkenudstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger NUTS-koderne er DK011 Byen København, DK012 Københavns omegn, DK013 Nordsjælland, DK014 Bornholm, DK021 Østsjælland, DK022 Vest- og Sydsjælland, DK031 Fyn, DK032 Sydjylland, DK041 Vestjylland, DK042 Østjylland, DK050 Nordjylland og DKZZZ Extra-Regio NUTS 3.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 24   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Rammeaftalen har en varighed på op til 48 måneder, inklusive 2 mulige forlængelser med 12 måneder pr. forlængelse. Den ordinære varighed er således 24 måneder, og de resterende 24 måneder er mulige forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 172 500 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 882 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Se Yderligere oplysninger i 2.1.4
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Udbudsdokument Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår under ”Samlet årsomsætning”. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 20 mio. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: -Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår under ” Finansielle nøgletal". Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver for det seneste disponible regnskabsår. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 20 %.Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: - Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver fremgår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Delaften tildeles til den egnede tilbudsgiver, der har afgivet konditionelt tilbud med den laveste pris baseret på en samlet evalueringsteknisk pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 09/12/2025   12:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 8   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse I delaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder delaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver. Hvis tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen udpeger én fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Yderligere omfattede købere Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
5.1.
Delkontrakt LOT-0002
Titel Delaftale 2: Maskiner og Service Øst
Beskrivelse Levering af maskiner og serviceaftaler i Øst Danmark (Øst for Storbælt). Sortimentet på delaftale 2 og 3 er identisk.
Intern ID 50.25 Delaftale 2-67efd2f4964cf414be8d2e77
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  39711000   Elektriske husholdningsapparater til tilberedning af fødevarer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  39710000   Elektriske husholdningsapparater, 39711100   Køleskabe og frysebokse, 39711110   Kombinerede køle- og fryseskabe, 39711120   Frysere, 39711121   Kummefrysere, 39711122   Husholdningsfrysere, 39711123   Skabsfrysere, 39711124   Frysere, til industriel brug, 39711130   Køleskabe, 39711200   Food processorer, 39711210   Blendere, 39711211   Røremaskiner, 39711300   Elektrotermiske apparater, 39711310   Elektriske kaffemaskiner, 39711320   Elektriske temaskiner, 39711330   Elektriske brødristere, 39711340   Tallerkenvarmere, 39711360   Ovne, 39711361   Elektriske ovne, 39711362   Mikrobølgeovne, 39711400   Risteovne, kogeplader, varmeplader og kogespiraler, 39711420   Kogeplader, 39711430   Varmeplader, 39720000   Ikke-elektriske husholdningsapparater, 39722000   Dele til ovne, komfurer, tallerkenvarmere og husholdningsapparater, 39722100   Dele til ovne, 39722200   Dele til komfurer, 39722300   Dele til tallerkenvarmere, 42970000   Dele til opvaskemaskiner og til maskiner til rensning, påfyldning, pakning eller indpakning, 42971000   Dele til opvaskemaskiner, 50530000   Reparation og vedligeholdelse af maskiner, 51540000   Installation af maskiner og udstyr til særlige anvendelser
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger NUTS-koderne er DK011 Byen København, DK012 Københavns omegn, DK013 Nordsjælland, DK014 Bornholm, DK021 Østsjælland, DK022 Vest- og Sydsjælland.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 24   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Rammeaftalen har en varighed på op til 48 måneder, inklusive 2 mulige forlængelser med 12 måneder pr. forlængelse. Den ordinære varighed er således 24 måneder, og de resterende 24 måneder er mulige forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 159 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 317 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Se Yderligere oplysninger i 2.1.4
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Udbudsdokument
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår under ”Samlet årsomsætning”. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 20 mio. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: -Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår under ” Finansielle nøgletal". Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver for det seneste disponible regnskabsår. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 20 %.Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: - Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver fremgår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Delaften tildeles til den egnede tilbudsgiver, der har afgivet konditionelt tilbud med den laveste pris baseret på en samlet evalueringsteknisk pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 09/12/2025   12:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 8   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse I delaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder delaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver. Hvis tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen udpeger én fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Yderligere omfattede købere Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
5.1.
Delkontrakt LOT-0003
Titel Delaftale 3: Maskiner og Service Vest
Beskrivelse Levering af maskiner og serviceaftaler i Vest Danmark (Vest for Storbælt). Sortimentet på delaftale 2 og 3 er identisk.
Intern ID 50.25 Delaftale 3-67efd2f4964cf414be8d2e78
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  39711000   Elektriske husholdningsapparater til tilberedning af fødevarer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  39710000   Elektriske husholdningsapparater, 39711100   Køleskabe og frysebokse, 39711110   Kombinerede køle- og fryseskabe, 39711120   Frysere, 39711121   Kummefrysere, 39711122   Husholdningsfrysere, 39711123   Skabsfrysere, 39711124   Frysere, til industriel brug, 39711130   Køleskabe, 39711200   Food processorer, 39711210   Blendere, 39711211   Røremaskiner, 39711300   Elektrotermiske apparater, 39711310   Elektriske kaffemaskiner, 39711320   Elektriske temaskiner, 39711330   Elektriske brødristere, 39711340   Tallerkenvarmere, 39711360   Ovne, 39711361   Elektriske ovne, 39711362   Mikrobølgeovne, 39711400   Risteovne, kogeplader, varmeplader og kogespiraler, 39711420   Kogeplader, 39711430   Varmeplader, 39720000   Ikke-elektriske husholdningsapparater, 39722000   Dele til ovne, komfurer, tallerkenvarmere og husholdningsapparater, 39722100   Dele til ovne, 39722200   Dele til komfurer, 39722300   Dele til tallerkenvarmere, 42970000   Dele til opvaskemaskiner og til maskiner til rensning, påfyldning, pakning eller indpakning, 42971000   Dele til opvaskemaskiner, 50530000   Reparation og vedligeholdelse af maskiner, 51540000   Installation af maskiner og udstyr til særlige anvendelser
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger DK031 Fyn, DK032 Sydjylland, DK041 Vestjylland, DK042 Østjylland, DK050 Nordjylland og DKZZZ Extra-Region NUTS 3.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 24   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Rammeaftalen har en varighed på op til 48 måneder, inklusive 2 mulige forlængelser med 12 måneder pr. forlængelse. Den ordinære varighed er således 24 måneder, og de resterende 24 måneder er mulige forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 110 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 220 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Se Yderligere oplysninger i 2.1.4
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Udbudsdokument
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår under ”Samlet årsomsætning”. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 20 mio. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: -Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår under ” Finansielle nøgletal". Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver for det seneste disponible regnskabsår. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 20 %.Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: - Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver fremgår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Delaften tildeles til den egnede tilbudsgiver, der har afgivet konditionelt tilbud med den laveste pris baseret på en samlet evalueringsteknisk pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 09/12/2025   12:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 8   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse I delaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder delaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver. Hvis tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen udpeger én fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Yderligere omfattede købere Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Registreringsnummer 17472437
Postadresse Pakkerivej 6
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Mark Doubine
E-mail mad@ski.dk
Telefon 20648117
Internetadresse https://www.ski.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 0748bd00-827d-4a60-9479-54a0e16eb59b   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 07/11/2025   10:55:07 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 07/11/2025   11:04:31 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 744575-2025
EUT-S-nummer 216/2025
Offentliggørelsesdato 10/11/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|