1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Køberens retlige status
:
Offentlig virksomhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Økonomiske anliggender
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
50.25 Storkøkkenudstyr (2026)
Beskrivelse
:
SKI er en indkøbscentral og udbyder på vegne af SKI’s kunder en rammeaftale vedrørende indkøb af storkøkkenudstyr, benævnt ”50.25 Storkøkkenudstyr (2026)". Rammeaftalen er opdelt i 3 delaftaler: Delaftale 1 Isenkram, Delaftale 2 Maskiner og Service Øst og Delaftale 3 Maskiner og Service Vest. Delaftale 1 er ikke geografisk opdelt i øst for Storebælt og vest for Storebælt, mens delaftale 2 og 3 er opdelt i øst for Storebælt og vest for Storebælt. Det er kundens leveringsadresse, der er afgørende for, om anskaffelsen er omfattet af delaftale 2 eller delaftale 3. En del af de statslige kunder er derfor både kunder på delaftale 2 og delaftale 3. Det skyldes, at den enkelte statslige kunde kan have lokationer på begge sider af Storebælt. Nærmere oplysninger om Kunderne og udstrækningen af deres aftageforpligtelse fremgår af udbudsmaterialet.
Identifikator for proceduren
:
abb2c93d-3a03-4701-b8e9-f4394583134d
Tidligere bekendtgørelse
:
225029-2025
Intern ID
:
50.25-67efd2f4964cf414be8d2e76
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Beskrivelse af proceduren fremgår i udbudsbetingelserne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
39000000
Inventar (inkl. kontorinventar), boligudstyr, husholdningsapparater (ekskl. belysning) og rengøringsmidler
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
50530000
Reparation og vedligeholdelse af maskiner,
51500000
Installation af maskiner og udstyr,
51540000
Installation af maskiner og udstyr til særlige anvendelser
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
De relevante NUTS-koder er DK011 Byen København, DK012 Københavns omegn, DK013 Nordsjælland, DK014 Bornholm, DK021 Østsjælland, DK022 Vest- og Sydsjælland, DK031 Fyn, DK032 Sydjylland, DK041 Vestjylland, DK042 Østjylland, DK050 Nordjylland og DKZZZ Extra-Regio NUTS 3.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
441 500 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene anført i “Udelukkelsesgrunde” i afsnit 2.1.6 Grunde til udelukkelse og opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet anført i afsnittet om udvælgelseskriterier under hver delaftale. Inden tildelingsbeslutningen skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Hvis tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Der skal ikke fremlægges dokumentation herfor. Tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136, og § 137, stk. 1, nr. 2. Der skal fremlægges dokumentation for afgivne oplysninger i ESPD vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, § 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Dette gælder for tilbudsgiver samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder. Det fremgår af Europa Kommissionens tjeneste eCertis, hvad må anses som tilstrækkelig dokumentation for den enkelte virksomhed, da det afhænger af virksomhedens hjemland. Det fremgår under de enkelte udvælgelseskriterier, hvilken dokumentation der skal fremlægges for de afgivne oplysninger i ESPD. Afsnit 5.1.5 Værdi: De skønsmæssige vurderinger af delaftalernes anslåede værdier og delaftalernes maksimale værdier er angivet i afsnit 5.1.5 Værdi for hver delaftale. Den skønsmæssige vurdering af rammeaftalens anslåede værdi er baseret på kundernes egne estimater for det kommende forbrug på rammeaftalen, som er blevet indsendt i forbindelse med tilslutning af rammeaftalen. Disse data er indarbejdet i det samlede estimat. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold: - Historisk forbrug på indkøbsområder fra den tidligere rammeaftale 50.25 Storkøkkenudstyr (2022) - Indkøbsdata og markedskendskab - Kundernes egne estimater af det kommende forbrug og i hvilken grad disse vurderes retvisende - Forventninger til det generelle fremtidige forbrug på indkøbsområdet - Den stigende anvendelse af digitale indkøbsløsninger (E-handel) Hen over den samlede varighed på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på delaftalerne, er der således også en usikkerhed om hvad de enkelte delaftalers værdi ender med at blive. I den forbindelse er der lagt vægt på følgende forhold: For delaftale delaftale 1-3 gælder: Der er en usikkerhed forbundet med den kommende aftale i forhold til om den forventede omsætning og graden af compliance realiseres i praksis. De initiativer, der er gennemført, har haft til formål at sikre, at kundernes reelle behov i højere grad imødekommes. Dette betyder, at aftalen er mere målrettet og praktisk anvendelig. Det kan øge omsætningen betragteligt, hvis compliance bliver markant højere end forventet. Øget politisk fokus på grønne indkøb og miljøvenlige løsninger, der typisk er dyrere end standardprodukter, f.eks. induktionsteknologien kan ligeledes bidrage til en højere omsætning. Hvis byggeaktivitet, byudvikling eller offentlige investeringer – eksempelvis på skoleområdet eller i forsvaret – overstiger det forventede niveau, kan der opstå behov for ekstraordinære investeringer i storkøkkener. Dette forhold er indregnet i vurderingen af den maksimale værdi. Hvis inflation, lønudvikling eller materialepriser stiger mere end forudsat, kan det medføre højere priser og dermed et øget samlet forbrug, hvilket er indregnet i den maksimale værdi. De nuværende leverandører har haft en række udfordringer med at indrapportere de korrekte omsætningstal til SKI, hvilket skaber en vis usikkerhed i grundlaget for de anvendte estimater. Denne usikkerhed er indregnet i vurderingen af den maksimale værdi. En hurtigere end forventet demografisk udvikling – særligt blandt den ældre befolkning – kan medføre et øget behov for etablering af storkøkkener på plejehjem. Denne potentielle udvikling er afspejlet i den fastsatte maksimale værdi. Generel tendens til at offentlige organisationer vil investere i mere kompliceret udstyr, som kan effektivisere arbejdsgange, lette arbejdet, spare energi og evt. reducere mandetimer i køkkenerne, kan også føre til en højere omsætning på aftalen. Materialepriserne på især rustfrit stål er pt. stabile/ let-stigende. Der er dog fortsat betydelig usikkerhed omkring toldsatser og markedsudsving, som potentielt kan påvirke prisniveauet væsentligt. Hvis flere af disse forhold indtræffer samtidigt, kan omsætningen overstige det anslåede niveau markant. Dette danner baggrund for vurderingen af den maksimale værdi. For delaftale 2 og 3 – Maskiner og service gælder: En væsentlig risikofaktor, der kan påvirke delaftalernes forbrug, er den forventede effekt af omsætningen af de udbudte serviceaftaler. En stor del af den fremtidige omsætning afhænger af, hvor succesfuldt disse serviceaftaler implementeres og anvendes i praksis. Der er investeret betydelige ressourcer i samarbejde med en teknisk konsulent samt fag- og ekspertgruppen for at sikre, at serviceaftalerne er anvendelige, markedskonforme og skaber reel værdi for kunderne. SKI har stillet flere kvalitative mindstekrav til ydelserne, hvilket kan medføre højere priser på aftalen. Derudover er der i materialet indarbejdet flere værktøjer, som sikrer kunderne bedre muligheder for at kontraktstyre leveringsaftalerne, hvilket kan bidrage til højere priser og en øget samlet omsætning. Disse forhold er indregnet i vurderingen af den maksimale værdi. Generelt for delaftalerne gælder: Skønnet indebærer derfor både en vurdering af de anslåede værdier af delaftalerne, og en vurdering af de maksimale værdier af delaftalerne. Disse værdier anses ikke for klart usandsynlige. De maksimale værdier kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler. Forskellen mellem anslået værdi og maksimal værdi er begrundet i usikkerheden om hvad delaftalernes værdier ender med at blive. Skønnet af anslået værdi og maksimal værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på delaftalerne på udbudstidspunktet inkl. muligheder for forlængelse og evt. optioner, og på tværs af alle aktører i delaftalerne, jf. punkt 5.1.15 Teknikker, uanset det endelige antal heraf. Bemærk at den samlede anslåede værdi og den samlede maksimale værdi for alle delaftalerne er angivet i punkt 2.1.3. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under delaftalerne, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket en tilbudsgiver kan indgive tilbud
:
3
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket der kan tildeles kontrakter til én tilbudsgiver
:
3
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse
:
Udbudsdokument
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Delaftale 1: Isenkram
Beskrivelse
:
Delaftale 1 vedrører levering af isenkram: Service, tilberedningsudstyr og andet udstyr i isenkram.
Intern ID
:
50.25 Delaftale 1-67efd2f4964cf414be8d2e74
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
39200000
Boligudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
39220000
Køkkenudstyr, husholdningsartikler og cateringvarer,
39221000
Køkkenudstyr,
39221100
Køkkenartikler,
39221120
Kopper og glas,
39221121
Kopper,
39221130
Madbeholdere,
39221150
Termoflasker,
39221160
Bakker,
39221170
Opvaskestativer,
39221180
Køkkenredskaber,
39221190
Opvaskestativer,
39221200
Bordservice,
39221210
Tallerkener,
39221220
Fade (bordservice),
39221230
Underkopper,
39221240
Skåle,
39221250
Karafler,
39221260
Kogekedler,
39240000
Bestik,
39241000
Knive og sakse,
39241100
Knive,
39241110
Bordknive,
39241120
Kokkeknive,
39241130
Hobbyknive,
39310000
Cateringudstyr,
39312200
Kantineudstyr,
39314000
Industrielt køkkenudstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
NUTS-koderne er DK011 Byen København, DK012 Københavns omegn, DK013 Nordsjælland, DK014 Bornholm, DK021 Østsjælland, DK022 Vest- og Sydsjælland, DK031 Fyn, DK032 Sydjylland, DK041 Vestjylland, DK042 Østjylland, DK050 Nordjylland og DKZZZ Extra-Regio NUTS 3.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
24
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Rammeaftalen har en varighed på op til 48 måneder, inklusive 2 mulige forlængelser med 12 måneder pr. forlængelse. Den ordinære varighed er således 24 måneder, og de resterende 24 måneder er mulige forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
172 500 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
882 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er):
ja
Yderligere oplysninger
:
Se Yderligere oplysninger i 2.1.4
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier
:
Udbudsdokument
,
Bekendtgørelse
Kriterium
:
Generel årlig omsætning
Beskrivelse
:
I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår under ”Samlet årsomsætning”. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 20 mio. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: -Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.
Kriterium
:
Finansielt forhold
Beskrivelse
:
I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår under ” Finansielle nøgletal". Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver for det seneste disponible regnskabsår. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 20 %.Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: - Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver fremgår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Delaften tildeles til den egnede tilbudsgiver, der har afgivet konditionelt tilbud med den laveste pris baseret på en samlet evalueringsteknisk pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
09/12/2025
12:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
8
Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
I delaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder delaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om finansiering og betaling
:
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver. Hvis tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen udpeger én fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere
:
1
Yderligere omfattede købere
:
Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0002
Titel
:
Delaftale 2: Maskiner og Service Øst
Beskrivelse
:
Levering af maskiner og serviceaftaler i Øst Danmark (Øst for Storbælt). Sortimentet på delaftale 2 og 3 er identisk.
Intern ID
:
50.25 Delaftale 2-67efd2f4964cf414be8d2e77
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
39711000
Elektriske husholdningsapparater til tilberedning af fødevarer
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
39710000
Elektriske husholdningsapparater,
39711100
Køleskabe og frysebokse,
39711110
Kombinerede køle- og fryseskabe,
39711120
Frysere,
39711121
Kummefrysere,
39711122
Husholdningsfrysere,
39711123
Skabsfrysere,
39711124
Frysere, til industriel brug,
39711130
Køleskabe,
39711200
Food processorer,
39711210
Blendere,
39711211
Røremaskiner,
39711300
Elektrotermiske apparater,
39711310
Elektriske kaffemaskiner,
39711320
Elektriske temaskiner,
39711330
Elektriske brødristere,
39711340
Tallerkenvarmere,
39711360
Ovne,
39711361
Elektriske ovne,
39711362
Mikrobølgeovne,
39711400
Risteovne, kogeplader, varmeplader og kogespiraler,
39711420
Kogeplader,
39711430
Varmeplader,
39720000
Ikke-elektriske husholdningsapparater,
39722000
Dele til ovne, komfurer, tallerkenvarmere og husholdningsapparater,
39722100
Dele til ovne,
39722200
Dele til komfurer,
39722300
Dele til tallerkenvarmere,
42970000
Dele til opvaskemaskiner og til maskiner til rensning, påfyldning, pakning eller indpakning,
42971000
Dele til opvaskemaskiner,
50530000
Reparation og vedligeholdelse af maskiner,
51540000
Installation af maskiner og udstyr til særlige anvendelser
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
NUTS-koderne er DK011 Byen København, DK012 Københavns omegn, DK013 Nordsjælland, DK014 Bornholm, DK021 Østsjælland, DK022 Vest- og Sydsjælland.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
24
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Rammeaftalen har en varighed på op til 48 måneder, inklusive 2 mulige forlængelser med 12 måneder pr. forlængelse. Den ordinære varighed er således 24 måneder, og de resterende 24 måneder er mulige forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
159 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
317 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er):
ja
Yderligere oplysninger
:
Se Yderligere oplysninger i 2.1.4
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier
:
Bekendtgørelse
,
Udbudsdokument
Kriterium
:
Generel årlig omsætning
Beskrivelse
:
I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår under ”Samlet årsomsætning”. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 20 mio. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: -Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.
Kriterium
:
Finansielt forhold
Beskrivelse
:
I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår under ” Finansielle nøgletal". Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver for det seneste disponible regnskabsår. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 20 %.Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: - Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver fremgår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Delaften tildeles til den egnede tilbudsgiver, der har afgivet konditionelt tilbud med den laveste pris baseret på en samlet evalueringsteknisk pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
09/12/2025
12:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
8
Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
I delaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder delaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om finansiering og betaling
:
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver. Hvis tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen udpeger én fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere
:
1
Yderligere omfattede købere
:
Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0003
Titel
:
Delaftale 3: Maskiner og Service Vest
Beskrivelse
:
Levering af maskiner og serviceaftaler i Vest Danmark (Vest for Storbælt). Sortimentet på delaftale 2 og 3 er identisk.
Intern ID
:
50.25 Delaftale 3-67efd2f4964cf414be8d2e78
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
39711000
Elektriske husholdningsapparater til tilberedning af fødevarer
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
39710000
Elektriske husholdningsapparater,
39711100
Køleskabe og frysebokse,
39711110
Kombinerede køle- og fryseskabe,
39711120
Frysere,
39711121
Kummefrysere,
39711122
Husholdningsfrysere,
39711123
Skabsfrysere,
39711124
Frysere, til industriel brug,
39711130
Køleskabe,
39711200
Food processorer,
39711210
Blendere,
39711211
Røremaskiner,
39711300
Elektrotermiske apparater,
39711310
Elektriske kaffemaskiner,
39711320
Elektriske temaskiner,
39711330
Elektriske brødristere,
39711340
Tallerkenvarmere,
39711360
Ovne,
39711361
Elektriske ovne,
39711362
Mikrobølgeovne,
39711400
Risteovne, kogeplader, varmeplader og kogespiraler,
39711420
Kogeplader,
39711430
Varmeplader,
39720000
Ikke-elektriske husholdningsapparater,
39722000
Dele til ovne, komfurer, tallerkenvarmere og husholdningsapparater,
39722100
Dele til ovne,
39722200
Dele til komfurer,
39722300
Dele til tallerkenvarmere,
42970000
Dele til opvaskemaskiner og til maskiner til rensning, påfyldning, pakning eller indpakning,
42971000
Dele til opvaskemaskiner,
50530000
Reparation og vedligeholdelse af maskiner,
51540000
Installation af maskiner og udstyr til særlige anvendelser
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
DK031 Fyn, DK032 Sydjylland, DK041 Vestjylland, DK042 Østjylland, DK050 Nordjylland og DKZZZ Extra-Region NUTS 3.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
24
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Rammeaftalen har en varighed på op til 48 måneder, inklusive 2 mulige forlængelser med 12 måneder pr. forlængelse. Den ordinære varighed er således 24 måneder, og de resterende 24 måneder er mulige forlængelser.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
110 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
220 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er):
ja
Yderligere oplysninger
:
Se Yderligere oplysninger i 2.1.4
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier
:
Bekendtgørelse
,
Udbudsdokument
Kriterium
:
Generel årlig omsætning
Beskrivelse
:
I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår under ”Samlet årsomsætning”. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en samlet omsætning på minimum DKK 20 mio. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens samlede årsomsætning som summen af årsomsætningen i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: -Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede årsomsætning fremgår.
Kriterium
:
Finansielt forhold
Beskrivelse
:
I det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) skal tilbudsgiver angive sin soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår under ” Finansielle nøgletal". Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver for det seneste disponible regnskabsår. Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 20 %.Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Når SKI forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen: - Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver fremgår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Delaften tildeles til den egnede tilbudsgiver, der har afgivet konditionelt tilbud med den laveste pris baseret på en samlet evalueringsteknisk pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud
:
09/12/2025
12:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
8
Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
I delaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. Herudover indeholder delaftalen en arbejdsklausul.
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
Oplysninger om finansiering og betaling
:
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere støttende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, skal den/de støttende virksomheder påtage sig at hæfte solidarisk med tilbudsgiver. Hvis tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen udpeger én fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere
:
1
Yderligere omfattede købere
:
Det er beskrevet i bilag A og A.1, hvilke kunder der kan anvende rammeaftalen.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i klagenævnsloven (lov nr. 593 af 2. juni 2016 med senere ændringer).
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Registreringsnummer
:
17472437
Postadresse
:
Pakkerivej 6
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Mark Doubine
Telefon
:
20648117
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
0748bd00-827d-4a60-9479-54a0e16eb59b
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
07/11/2025
10:55:07 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
07/11/2025
11:04:31 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
744575-2025
EUT-S-nummer
:
216/2025
Offentliggørelsesdato
:
10/11/2025