23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
05.11.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Esbjerg Kommune

Udbud af udskiftning og renovering af dele af Esbjerg Kommunes belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatse og armaturer, samt etablering af nye kabler


Esbjerg Kommune

731542-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Reparations- og vedligeholdelsestjenester – Udbud af udskiftning og renovering af dele af Esbjerg Kommunes belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatse og armaturer, samt etablering af nye kabler
OJ S 213/2025 05/11/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Bygge og anlæg - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Esbjerg Kommune
E-mail rra@horten.dk
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af udskiftning og renovering af dele af Esbjerg Kommunes belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatse og armaturer, samt etablering af nye kabler
Beskrivelse Esbjerg Kommunes byråd har givet forhåndstilsagn om årligt at bevillige ca. 14-15 mio. kr. til udskiftning og renovering af dele af Esbjerg Kommunes belysningsanlæg. På denne baggrund udbyder Esbjerg Kommune udskiftning og renovering af op til 4.000 eksisterende belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatser og armaturer, samt etablering af nye kabler på de strækninger, hvor der sker udskiftning. Der er alene tale om belysningsanlæg, der befinder sig i Esbjerg Kommune, og som primært er placeret på offentlige veje og stier, private fællesveje samt offentlige parkeringspladser. Den udbudte kontrakt indgås for perioden 1. april 2026 til 31. marts 2028 med mulighed for 2 x 24 måneders forlængelse. Tidspunktet for kontraktperioden er fastlagt i henhold til den foreløbige tidsplan for udbudsprocessens afvikling. Ændringer i denne tidsplan kan derfor betyde, at tidspunktet for kontraktens ikrafttræden ændres tilsvarende. Udnyttes optionerne på forlængelse af kontrakten vil udskiftningen og renoveringen i så fald skulle ske over de kommende seks år. Esbjerg Kommune vil årligt fastlægge omfanget af udskiftningen og renoveringen i form af fastlæggelsen af et årsprojekt, der herefter vil blive opdelt i en række delprojekter, der skal udføres i løbet af det år, som årsprojektet er fastlagt for. Udbuddet gennemføres elektronisk ved brug af udbudsportalen www.udbuddet.dk. Tilbudsgiver skal derfor oprettes som licenshaver hos www.udbuddet.dk for at kunne deltage i udbuddet. Oprettelse som licenshaver kan ske uden omkostning. Spørgsmål vedrørende www.udbuddet.dk, herunder forhold vedrørende oprettelsen som licenshaver, skal stilles direkte til www.udbuddet.dk via support-funktionen. www.udbuddet.dk's support kan træffes via telefon +45 7022 7007. Der ydes ikke vederlag for tilbudsgivernes deltagelse i udbudsprocessen. Der henvises til Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB) for en nærmere beskrivelse af de ydelser, der skal leveres i henhold til den udbudte kontrakt. Tilbudsgiver er forpligtet til at vedstå sit tilbud i mindst seks måneder efter tilbudsfristens udløb.
Identifikator for proceduren 7fb00e48-e09c-4fec-8b36-220cf9fd1f17
Intern ID 557dcbf4-aa30-474e-ab35-9ad2ce649482
Udbudsprocedure Anden procedure, der afvikles i to faser
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling efter udbudslovens §§ 61-66. Esbjerg Kommune har valgt at gennemføre udbuddet som et udbud med forhandling, da Kommunen har vurderet, at den udbudte kontrakts art og kompleksitet, herunder den udbudte kontrakts retlige og finansielle forhold samt risici, medfører, at den udbudte kontrakt ikke kan tildeles uden forudgående forhandling. Esbjerg Kommune er ansvarlig for, at de generelle principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet samt forbuddet mod forskelsbehandling på baggrund af nationalitet respekteres i alle faser af udbuddet frem til tidspunktet for opfyldelse af kontrakten. Esbjerg Kommune forbeholder sig ret til at tildele den udbudte kontrakt på baggrund af de indledende tilbud. Tilbudsgiver kan derfor ikke forvente eller kræve, at der vil blive gennemført forhandlinger. Efter tilbudsfristens udløb vil Esbjerg Kommune vurdere, om det er hensigtsmæssigt at afholde individuelle forhandlinger med tilbudsgiverne. Afholdes forhandlinger, vil disse forventeligt blive afholdt i uge 5 i 2026. Forhandlingsmøderne vil foregå på dansk og vil blive afholdt på Esbjerg Kommunes lokation.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31500000   Belysningsudstyr og elektriske lamper, 31530000   Dele til lamper og belysningsudstyr, 31532000   Dele til lamper og belysningsarmaturer, 34928500   Udstyr til gadebelysning, 34993000   Vejbelysning, 45311100   Installation af el-ledninger, 45311200   Installation af elarmaturer
2.1.2.
Udførelsessted
By Esbjerg
Postnummer 6700
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Der er tale udskiftning og renovering af op til 4.000 eksisterende belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatser og armaturer, samt etablering af nye kabler på de strækninger, hvor der sker udskiftning, der befinder sig i Esbjerg Kommune, og som primært er placeret på offentlige veje og stier, private fællesveje samt offentlige parkeringspladser.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 90 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Ansøger skal bekræfte, at denne ikke er omfattet af de angivne udelukkelsesgrunde ved at udfylde ESPD’ets Del III A-B (”Obligatoriske udelukkelsesgrunde”) og Del III, afsnit C (”Frivillige udelukkelsesgrunde”): Del III: (alle punkter): A: Grunde vedrørende straffedomme B: Grunde, der vedrører skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger C: Grunde, der vedrører interessekonflikter, konkurrencefordrejning, urigtige oplysninger. Bemærk: Ansøgere, der befinder sig i en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 134a-136, vil blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøger fremlægger dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138. Tilsvarende vil ansøgere, som befinder sig i en af de frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. (1)-(6), blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøger fremlægger dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138. Dokumentation: Ansøgerne skal på anmodning, dvs. ikke som en del af ansøgningen, fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder), som dokumentation for at ansøger ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde. Esbjerg Kommune vil acceptere serviceattester udstedt efter 1. december 2025. Esbjerg Kommune forbeholder sig at kræve serviceattesten af de virksomheder, som prækvalificeres, jf. udbudslovens § 151, stk. 2. Esbjerg Kommune yder ikke vederlag for ansøgers/tilbudsgivers deltagelse i udbudsprocessen.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af udskiftning og renovering af dele af Esbjerg Kommunes belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatse og armaturer, samt etablering af nye kabler
Beskrivelse Esbjerg Kommunes byråd har givet forhåndstilsagn om årligt at bevillige ca. 14-15 mio. kr. til udskiftning og renovering af dele af Esbjerg Kommunes belysningsanlæg. På denne baggrund udbyder Esbjerg Kommune udskiftning og renovering af op til 4.000 eksisterende belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatser og armaturer, samt etablering af nye kabler på de strækninger, hvor der sker udskiftning. Der er alene tale om belysningsanlæg, der befinder sig i Esbjerg Kommune, og som primært er placeret på offentlige veje og stier, private fællesveje samt offentlige parkeringspladser. Den udbudte kontrakt indgås for perioden 1. april 2026 til 31. marts 2028 med mulighed for 2 x 24 måneders forlængelse. Tidspunktet for kontraktperioden er fastlagt i henhold til den foreløbige tidsplan for udbudsprocessens afvikling. Ændringer i denne tidsplan kan derfor betyde, at tidspunktet for kontraktens ikrafttræden ændres tilsvarende. Udnyttes optionerne på forlængelse af kontrakten vil udskiftningen og renoveringen i så fald skulle ske over de kommende seks år. Esbjerg Kommune vil årligt fastlægge omfanget af udskiftningen og renoveringen i form af fastlæggelsen af et årsprojekt, der herefter vil blive opdelt i en række delprojekter, der skal udføres i løbet af det år, som årsprojektet er fastlagt for. Udbuddet gennemføres elektronisk ved brug af udbudsportalen www.udbuddet.dk. Tilbudsgiver skal derfor oprettes som licenshaver hos www.udbuddet.dk for at kunne deltage i udbuddet. Oprettelse som licenshaver kan ske uden omkostning. Spørgsmål vedrørende www.udbuddet.dk, herunder forhold vedrørende oprettelsen som licenshaver, skal stilles direkte til www.udbuddet.dk via support-funktionen. www.udbuddet.dk's support kan træffes via telefon +45 7022 7007. Der ydes ikke vederlag for tilbudsgivernes deltagelse i udbudsprocessen. Der henvises til Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB) for en nærmere beskrivelse af de ydelser, der skal leveres i henhold til den udbudte kontrakt. Tilbudsgiver er forpligtet til at vedstå sit tilbud i mindst seks måneder efter tilbudsfristens udløb.
Intern ID d2761e18-06b6-4737-ba83-ef0074c1e64e
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31500000   Belysningsudstyr og elektriske lamper, 31530000   Dele til lamper og belysningsudstyr, 31532000   Dele til lamper og belysningsarmaturer, 34928500   Udstyr til gadebelysning, 34993000   Vejbelysning, 45311100   Installation af el-ledninger, 45311200   Installation af elarmaturer
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Den udbudte kontrakt giver mulighed for, at Esbjerg Kommune kan forlænge kontrakten med 2 x 24 måneder.
5.1.2.
Udførelsessted
By Esbjerg
Postnummer 6700
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Der er tale udskiftning og renovering af op til 4.000 eksisterende belysningsanlæg, herunder gadelysmaster, masteindsatser og armaturer, samt etablering af nye kabler på de strækninger, hvor der sker udskiftning, der befinder sig i Esbjerg Kommune, og som primært er placeret på offentlige veje og stier, private fællesveje samt offentlige parkeringspladser.
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/04/2026
Varigheds slutdato 31/03/2028
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Den udbudte kontrakt indgås for perioden 1. april 2026 til 31. marts 2028 med mulighed for 2 x 24 måneders forlængelse. Udnyttes begge muligheder for forlængelse, løber kontrakten i perioden 1. april 2026 til 31. marts 2032.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 90 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Endnu ikke kendt
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Ansøger skal bekræfte, at denne ikke er omfattet af de angivne udelukkelsesgrunde ved at udfylde ESPD’ets Del III A-B (”Obligatoriske udelukkelsesgrunde”) og Del III, afsnit C (”Frivillige udelukkelsesgrunde”): Del III: (alle punkter): A: Grunde vedrørende straffedomme B: Grunde, der vedrører skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger C: Grunde, der vedrører interessekonflikter, konkurrencefordrejning, urigtige oplysninger. Bemærk: Ansøgere, der befinder sig i en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 134a-136, vil blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøger fremlægger dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138. Tilsvarende vil ansøgere, som befinder sig i en af de frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. (1)-(6), blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøger fremlægger dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138. Dokumentation: Ansøgerne skal på anmodning, dvs. ikke som en del af ansøgningen, fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder), som dokumentation for at ansøger ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde. Esbjerg Kommune vil acceptere serviceattester udstedt efter 1. december 2025. Esbjerg Kommune forbeholder sig at kræve serviceattesten af de virksomheder, som prækvalificeres, jf. udbudslovens § 151, stk. 2. Esbjerg Kommune yder ikke vederlag for ansøgers/tilbudsgivers deltagelse i udbudsprocessen.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: - Ansøger skal inden for de seneste tre år (regnet fra fristen for ansøgning) have udført mindst én (1) tilsvarende opgave. Med "tilsvarende opgave" forstås: (i) Udskiftning og renovering af belysningsanlæg for en kommune med mere end 2.000 gadelysmaster, hvor arbejdet forbundet med udskiftningen og renoveringen har omfattet: 1) Detailprojektering, herunder: o Udarbejdelse af lysberegninger o Udarbejdelse af projektforslag, og o Udarbejdelse af ledningsplaner 2) Afsætning og placering af gadelysmaster. Det er ikke et krav, at ansøger har udført ovennævnte opgaver, jf. pkt. 1) og pkt. 2), i samme referenceopgave. Det er alene et mindstekrav, at ansøger har udført hver af de to opgaver, jf. pkt. 1) og pkt. 2), en gang. Mindstekravet, jf. ovenstående, kan fx opfyldes på følgende måder: a. En referenceopgave, der har omfatter både pkt. 1) og pkt. 2) b. To særskilte referenceopgaver, hvoraf en referenceopgave har omfattet pkt. 1) alene, og en referenceopgave, der har omfattet pkt. 2) alene. Referencerne bør indeholde: Beskrivelse af arbejdet/opgaven, kontraktsum, der gerne må fordeles pr. opgave, jf. pkt. 1) og pkt. 2), tidspunkt for udførelsen (dato) og modtager af opgaven (kontaktoplysninger på kontaktperson). Bemærk: Ansøgers referencer vil blive anvendt til brug for udvælgelsen. Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer ansøger sig på andre enheders tekniske eller faglige kapacitet (fx støttevirksomhed) til brug for opfyldelse af mindstekravene, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen. For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet til brug for opfyldelse af mindstekravene, gælder desuden, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. Ansøger opfordres til maksimalt at anføre 5 referencer. Angivelse af mere end 5 referencer vil ikke medføre, at ansøgningen betragtes som ukonditionsmæssig. Dokumentation: Den referenceliste, som skal indeholdes i ESPD'et, anses af Esbjerg Kommune for at være den endelige dokumentation for ansøgers tekniske og faglige kapacitet. Hvis der modtages ansøgninger fra flere end 3 egnede virksomheder, vil Esbjerg Kommune udvælge de 3 virksomheder, der af Esbjerg Kommune vurderes at være de tre virksomheder, der har de mest relevante referencer. Ved vurdering af hvilke referencer der er mest relevante, lægger Esbjerg Kommune vægt på følgende: - Referencernes sammenlignelighed med de udbudte ydelser, herunder særligt i forhold til omfang og kontraktværdi - Referencernes alder (nyere referencer vil blive vurderet mere relevante end ældre referencer). Ved udvælgelsen vil Esbjerg Kommune lægge vægt på de oplysninger, som ansøgerne har afgivet i ESPD'et. Til brug for udvælgelsen skal ansøger udfylde ESPD'et, afsnit V. Ansøger kan for så vidt angår ovenstående pkt. 1 henvise til de oplysninger, som er afgivet til brug for vurderingen af mindstekravenes opfyldelse.

Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: - En årsomsætning på minimum 50 mio. kr. i det seneste afsluttede regnskabsår, - En positiv egenkapital i det seneste afsluttede regnskabsår, og - En soliditetsgrad på minimum 15 % i det seneste afsluttede regnskabsår - En erhvervsansvarsforsikring med en dækningssum på minimum 10 mio. kr. for personskade og 5 mio. kr. for tingsskade. Ansøger skal således i ESPD'et give oplysninger om følgende: - Ansøgers årsomsætning i det seneste afsluttede regnskabsår, - Ansøgers egenkapital i det seneste afsluttede regnskabsår, - Ansøgers soliditetsgrad i det seneste afsluttede regnskabsår, og - Ansøgers dækningssum pr. år for ansøgers erhvervsansvarsforsikring. Med "afsluttede regnskabsår" menes det seneste regnskabsår, for hvilket der foreligger et godkendt årsregnskab. Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet (fx støttevirksomhed) til brug for opfyldelse af mindstekravene, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen. For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet til brug for opfyldelse af mindstekravene, gælder desuden, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. Hvis en ansøger beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for ansøgers forpligtelser under delkontrakten. Dokumentation: Ansøgerne skal på anmodning, dvs. ikke som en del af ansøgningen, fremsende det seneste revisorgodkendte årsregnskab eller en tilsvarende revisorerklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, såfremt Esbjerg Kommune ikke kan tilgå disse oplysninger på et offentligt tilgængeligt sted (CVR.dk eller ansøgers/tilbudsgivers egen hjemmeside).
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Evalueringsgrundlaget for underkriteriet "Pris" er "samlet pris", der fremgår af tilbudslistens forside. Den samlede pris oplyses som danske kroner ekskl. moms. Til brug for evalueringen af tilbuddet i forhold til underkriteriet "Pris" skal tilbudsgiver udfylde og underskrive den tilbudsliste, som indgår i udbudsmaterialet.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (pointantal, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Ved vurderingen af underkriteriet "Kvalitet" vil Kommune lægge vægt på følgende delkriterier (vægtning angivet i parentes): • Proces (40 %) • Design (60 %). Der gives et samlet pointtal for underkriteriet "Kvalitet" på baggrund af ovenstående delkriterier og disses vægtning. Er der opnået 80 point for delkriteriet "Proces" og 60 point for delkriteriet "Design", opnår tilbudsgiver dermed 68 point for underkriteriet "Kvalitet", der herefter vil indgå ved beregningen af, hvilket tilbud der er det økonomisk mest fordelagtige i henhold til ratio-modellen. Esbjerg Kommune vil med delkriteriet "Proces" lægge vægt på, at: - Tilbudsgivers forslag til gennemførelse af et delprojekt har særligt fokus på kvalificeret tidsstyring samt særligt fokus på de risici, der kan forekomme, herunder tilbudsgivers bud på, hvilken konsekvens risiciene i så fald vil medføre for både økonomien og tiden for delprojektet Tilbudsgiver har særlig fokus på borgerhåndtering Tilbuddet skal indeholde oplysninger, som sætter Esbjerg Kommune i stand til at evaluere delkriteriet. Tilbuddet bør derfor indeholde: - Tilbudsgivers konkrete forslag til gennemførelse af et delprojekt, hvor tilbudsgiver i forslaget tager højde for tidsstyring samt risici Tilbudsgiver konkrete forslag til, hvordan der sker bedst mulig borgerhåndtering Esbjerg Kommune vil med delkriteriet "Design" lægge vægt på, at: - I hvor høj grad de tilbudte armaturer lever op til Esbjerg Kommunes ønsker til armaturernes grundformer, jf. nærmere Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB) - I hvor høj grad der er sammenhæng mellem de tilbudte armaturer og Esbjerg Kommunes armaturliste, jf. nærmere Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB), så Esbjerg Kommunes eksisterende armaturer og de tilbudte armaturer tilsammen giver et ensartet udtryk Tilbuddet skal indeholde oplysninger, som sætter Esbjerg Kommune i stand til at evaluere delkriteriet. Tilbuddet bør derfor indeholde: - Lystekniske beregninger, der viser, at belysningsklassen overholdes med værdierne angivet i Særlig Arbejdsbeskrivelse (SAB). - Produktspecifikationer (data-blade) for alle tilbudte armaturer - Billeder af de tilbudte armaturer og master Bemærk: Det er et krav, at tilbuddet som minimum opnår 50 point for underkriteriet "Kvalitet" i form af delkriterierne "Design" og "Proces", for at tilbuddet kan indgå i tilbudsevalueringen. Opnår et tilbud ikke mindst 50 point ved evalueringen af underkriteriet "Kvalitet" i form af delkriterierne "Design" og "Proces", vil Esbjerg Kommune således se bort fra tilbuddet. Det tildelte point for underkriteriet "Kvalitet" i form af delkriterierne "Design" og "Proces" ganges med vægtningen af underkriteriet "Kvalitet".
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (pointantal, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 50,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 24/11/2025   22:55:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 05/12/2025   11:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at alle manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Tilbudsfristen for det indledende tilbud er 16. januar 2026 kl. 12.00. Det er Esbjerg Kommunes forventning, at indkaldelse til forhandling vil ske i uge 4 i 2026, således at forhandlingerne kan finde sted i uge 5 i 2026. Herefter er det forventningen, at tilbudsfristen for det endelige tilbud er den 20. februar 2026 kl. 12.00, således at der kan ske underretning om tildelingsbeslutning den 27. februar 2026 med kontraktindgåelse medio marts 2026. Inden for udbudslovens rammer forbeholder Esbjerg Kommune sig at ændre på tidsplanen. Tidsplanen er således alene et udtryk for Esbjerg Kommunes forventede gennemførelse af udbudsprocessen. I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på 20.000 kr. til Klagenævnet for Udbud.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Esbjerg Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Esbjerg Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Esbjerg Kommune
Organisation, der behandler tilbud Esbjerg Kommune
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Esbjerg Kommune
Registreringsnummer 29189803
Postadresse Frodesgade 30
By Esbjerg
Postnummer 6700
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Rikke Munk Rye Andersen
E-mail rra@horten.dk
Telefon 33344166
Internetadresse https://www.esbjergkommune.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID f1105c7a-8c23-4907-ae20-1a442ace126d   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 03/11/2025   20:45:43 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 03/11/2025   20:46:34 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 731542-2025
EUT-S-nummer 213/2025
Offentliggørelsesdato 05/11/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|