23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
04.11.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Etablissement- og Terrænkommandoen

Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø


Etablissement- og Terrænkommandoen

728643-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Generatorer – Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø
OJ S 212/2025 04/11/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer - Bygge og anlæg
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Etablissement- og Terrænkommandoen
E-mail FES-BJS07@mil.dk
Køberens retlige status Offentlig virksomhed, der styres af en central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø
Beskrivelse Christiansøs nuværende kraftvarmeværk udgøres af 3 generatorsæt og tilhørende installationer, der har begrænset restlevetid eller udgør en risiko for kritisk svigt. ETK har igangsat analyser og forarbejder i forhold til etablering af et nyt kraftværk, som en del af projektet ”Grøn Christiansø”. Nærværende projekts formål er at sikre en sikker og stabil energiproduktion i det eksisterende kraftvarmeværk, indtil det nye kraftvarmeværk er i drift. Leverancen omfatter 3 nye generatorer til strømforsyning af Christiansø, samt udskiftning af tilhørende installationer, der er defekte, eller udgør en risiko for kritisk svigt. Leverancen omfatter projektering, levering, opstilling/montage og idriftsættelse samt 3. års service af nye generatoranlæg inkl. eltavler, styringer og udskiftning af de tilhørende installationer, der udgør en risiko for kritisk svigt. Endvidere omfatter leverancen etablering af midlertidig strømforsyning, mens arbejderne pågår Ovenstående indkøbes under én vareindkøbskontrakt. Det findes mest hensigtsmæssigt at samle vareindkøbskontrakten og accessoriske ydelser under én kontrakt. Dette er med henblik på at sikre en korrekt udførsel af arbejdet samt at undgå unødige omkostninger og en unødig forlængelse af projektperioden. Herudover sikrer det ligeledes, at det samlede ansvar for udførslen er samlet hos én leverandør.
Identifikator for proceduren 645f882c-5711-41df-942a-99f66330aca4
Intern ID c03fd186-a39d-4bf7-8380-f097950fc4c7
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet afholdes som et offentligt udbud, jf. udbudslovens § 56. Tilbudsgivernes omkostninger i forbindelse med udbudsforretningen er ETK uvedkommende, herunder også hvis ETK måtte beslutte at aflyse udbudsforretningen uden tildeling af kontrakt. Udbuddet gennemføres digitalt via internetportalen iBinder. Dette medfører, at aflevering af tilbud skal foregå via iBinder. Alle tekniske spørgsmål vedrørende anvendelse af iBinder og upload af tilbud skal rettes til iBinder support, som kan kontaktes på telefonnummer +45 89 88 78 30 eller support@ibinder.dk.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ):  31120000   Generatorer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31100000   Elektriske motorer, generatorer og transformatorer, 31121000   Generatoraggregater, 31128000   Turbogenerator, 45000000   Bygge- og anlægsarbejder, 45310000   Udførelse af elektriske installationer, 45331000   Installation af varme-, ventilations- og klimaanlæg, 45350000   Maskininstallationer, 45400000   Færdiggørelse af bygninger, 50532300   Reparation og vedligeholdelse af generatorer, 51111200   Installation af generatorer, 51120000   Installation af mekanisk udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Christiansø 38    
By Gudhjem
Postnummer 3760
Landsdel (NUTS) Bornholm   ( DK014 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Christiansø Elværk, bygning 38
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 6 500 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Tilbudsgivere, der er omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet. Det vil sige tilbudsgivere, der er etableret i et land, der optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's government procurement agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakt for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten, skal inden tildeling af kontrakten fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: ·Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende dokumentationen. Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Følgende tilbudsgivere udelukkes fra deltagelse i udbuddet: Hvis ordregiver kan påvise, at tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Følgende tilbudsgivere udelukkes fra deltagelse i udbuddet: Hvis ordregiver kan påvise, at tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Følgende tilbudsgivere udelukkes fra deltagelse i udbuddet: Hvis ordregiver kan påvise, at tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område i henhold til EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler eller de miljø-, social- eller arbejdsretlige forpligtelser, der er afledt af konventionerne, der er nævnt i bilag X til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 94, side 65), eller er omfattet af retsakter, der vedtages af Europa-Kommissionen i medfør af direktivets artikel 57, stk. 4, jf. artikel 88
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning. Derudover udelukkes tilbudsgivere fra at deltage i udbuddet, hvis en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af en forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstatlninger.
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Ophævelse eller en lignende sanktion Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis ordregiveren kan påvise, at tilbudsgiveren væsentligt har misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, kontrakt med en forsyningsvirksomhed eller koncessionskontrakt og misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver har udbetalt forfalden gæld på under 100.000 kr. til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivning i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende
Konkurs Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Tvangsakkord uden for konkurs Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Insolvens Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Aktiver, der administreres af en kurator Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Følgende tilbudsgivere udelukkes fra at deltage i udbuddet: Hvis tilbudsgiver er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Offentligt udbud af udskiftning af generatorer på Christiansø
Beskrivelse Christiansøs nuværende kraftvarmeværk udgøres af 3 generatorsæt og tilhørende installationer, der har begrænset restlevetid eller udgør en risiko for kritisk svigt. ETK har igangsat analyser og forarbejder i forhold til etablering af et nyt kraftværk, som en del af projektet ”Grøn Christiansø”. Nærværende projekts formål er at sikre en sikker og stabil energiproduktion i det eksisterende kraftvarmeværk, indtil det nye kraftvarmeværk er i drift. Leverancen omfatter 3 nye generatorer til strømforsyning af Christiansø, samt udskiftning af tilhørende installationer, der er defekte, eller udgør en risiko for kritisk svigt. Leverancen omfatter projektering, levering, opstilling/montage og idriftsættelse samt 3. års service af nye generatoranlæg inkl. eltavler, styringer og udskiftning af de tilhørende installationer, der udgør en risiko for kritisk svigt. Endvidere omfatter leverancen etablering af midlertidig strømforsyning, mens arbejderne pågår Ovenstående indkøbes under én vareindkøbskontrakt. Det findes mest hensigtsmæssigt at samle vareindkøbskontrakten og accessoriske ydelser under én kontrakt. Dette er med henblik på at sikre en korrekt udførsel af arbejdet samt at undgå unødige omkostninger og en unødig forlængelse af projektperioden. Herudover sikrer det ligeledes, at det samlede ansvar for udførslen er samlet hos én leverandør.
Intern ID 68946c0d-9b46-49c5-8187-6715cea7999f
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ):  31120000   Generatorer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  31100000   Elektriske motorer, generatorer og transformatorer, 31121000   Generatoraggregater, 31128000   Turbogenerator, 45000000   Bygge- og anlægsarbejder, 45310000   Udførelse af elektriske installationer, 45331000   Installation af varme-, ventilations- og klimaanlæg, 45350000   Maskininstallationer, 45400000   Færdiggørelse af bygninger, 50532300   Reparation og vedligeholdelse af generatorer, 51111200   Installation af generatorer, 51120000   Installation af mekanisk udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Christiansø 38    
By Gudhjem
Postnummer 3760
Landsdel (NUTS) Bornholm  ( DK014 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Christiansø Elværk, bygning 38
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 11   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 6 500 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Tilbudsgivere, der er omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, vil blive udelukket fra at deltage i udbuddet. Det vil sige tilbudsgivere, der er etableret i et land, der optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO's government procurement agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakt for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele kontrakten, skal inden tildeling af kontrakten fremsende dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i tilbudsgivers ESPD. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed: ·Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt af Erhvervsstyrelsen inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret) Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende dokumentationen. Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen. Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Tilbudsgiver skal angive en årlig soliditetsgrad på mindst 10 procent i hvert af de foregående tre disponible regnskabsår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Laveste pris
Beskrivelse Ved den samlede vurdering af underkriteriet "Pris" lægges der vægt på den samlede pris anført på tilbudslistens forside under "Tilbudssum i alt"
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Den tilbudte løsning
Beskrivelse Til brug for vurderingen af underkriteriet skal tilbudsgiver aflevere en løsningsbeskrivelse, som kortfattet og evt. skematisk/illustrativt redegør for den tilbudte løsning. Beskrivelsen skal desuden som minimum indeholde følgende informationer: VIGTIGT: Der henstilles til at løsningsbeskrivelsen inkl. bilag afleveres som ét samlet pdf-dokument benævnt ”Løsningsbeskrivelse”. - Fabrikat og materialevalg: Angivelse af fabrikat og materialevalg for generator-sæt og tilhørende installationer til anlægget. Angivelse af leveringstid for kritiske reservedele. - - Betjening: Redegørelse for BMS-hovedcentralens systemarkitektur, opbygning, samt integrering af fjernvarmestyring og generatorstyring. - - Oplæring og servicering: Kortfattet beskrivelse af leverandørens oplæring af Christiansø Administrations personale, samt beskrivelse af indholdet i værksteds-manualer og anden D&V dokumentation. - - Datablade: Datablade for generatoranlæg. Der henstilles til, at løsningsbeskrivelsen maksimalt udgør tre A4-sider ekskl. forside og tilknyttede bilag. Ved vurderingen af underkriteriet vil der blive lagt vægt på følgende: A. I hvor høj grad tilbudsgiveren demonstrerer, at den tilbudte generatorløsning er driftssikker, f.eks. ved angivelse af MTBF for motor og generator med angivelse af datagrundlag/metode. Det vurderes desuden positivt hvis kritiske reservedele (sty-reenhed, AVR, starter, brændstofpumpe, sensorer, filtre, lejer mv.) kan leveres fra eget eller autoriseret partners lager i DK/EU til kraftvarmeværket inden 72 kalen-dertimer fra registreret fejlmelding. B. I hvor høj grad tilbudsgiver demonstrerer, at tilbudsgivers løsning for BMS-hovedcentralen giver en let betjening og effektiv overvågning af det samlede kraft-varmeværk. Det vurderes positivt hvis der er gennemtænkte failover-funktioner, der sikrer failover uden afbrudt drift ved enkeltfejl. Der lægges desuden vægt på at der beskrives en alarmfilosofi der muliggør prioritering og begrænsning af nuisance alarmer. Det vægtes positivt hvis fjernalarmeringssystem er via mobilapp kontra GSM-alarmering. C. I hvor høj grad tilbudsgiver dokumenterer, at den tilbudte løsning er let at service-re af Christiansø administrations driftspersonale, gennem en kortfattet beskrivelse af oplæring og indhold i værkstedsmanualer. Det vurderes positivt, hvis oplærin-gens agenda har tydelige læringsmål med praktiske øvelser, målrettet mod at driftspersonalet efter oplæring kan udføre definerede serviceopgaver uden leveran-døren. Det vurderes positivt hvis værkstedsmanualer indeholder step by step fejl-findingsflow, oplysning om fjernsupport kanaler og eskaleringsprocedure ifm. fejl-afhjælpning. Ovennævnte pkt. A, B og c vægtes på følgende måde: · A 40 % · B 30 % · C 30 %.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 09/12/2025   22:55:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 17/12/2025   09:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 60   Døgn
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ordregiveren kan under overholdelse af principperne i udbudslovens § 2 anmode ansøgeren eller tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist, hvis de oplysninger eller dokumenter, som ansøgere eller tilbudsgivere har indsendt i forbindelse med en ansøgning eller tilbud, er ufuldstændige eller fejlbehæftede, eller når der mangler specifikke dokumenter. Anmodningen må ikke føre til, at ansøgeren eller tilbudsgiveren fremsætter en ny ansøgning eller et nyt tilbud.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 18/12/2025   11:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Sted Budsummer fremsendes til tilbudsgiverne via Ibinder umiddelbart efter tilbudsfristens udløb
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Kontrakten indeholder: - CSR-bilag med regulering af arbejdsklausuler og lign. - Cyber- og informationssikkerhedsbilag - Change of control- klausul, jf. kontrakten - Tro- og loveerklæring vedr. forbindelse til Rusland, jf. udbudsbetingelsernes pkt. 2.5 og udbudsbilag 3
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Retlig form, der skal antages af en gruppe af tilbudsgivere, der får tildelt en kontrakt Ved sammenslutninger af ansøgere (fx et konsortium) skal oplysningerne anført under punkt 2.1 og 2.2 i udbudsbetingelserne afgives for hvert enkelt medlem af konsortiet. Det skal fremgå af ansøgningen, hvem der på konsortiets vegne med bindende virkning kan føre afklarende drøftelser og indgå kontrakter med ETK. Dette kan ske ved at udfylde en konsortieerklæring (udbudsbilag 2). Tilbudsgivere i et konsortium hæfter solidarisk i forhold til ETK for tilbuddets indhold og kontraktens opfyldelse. Det er et krav, at alle konsortiedeltagere hver især ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være konsortiets samlede egnethed, der vurderes.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: » Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Etablissement- og Terrænkommandoen
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Etablissement- og Terrænkommandoen
Organisation, der behandler tilbud Etablissement- og Terrænkommandoen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Etablissement- og Terrænkommandoen
Registreringsnummer ORG-38683470
Postadresse Arsenalvej 55
By Hjørring
Postnummer 9800
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Enhed Emil Vejby Thorndahl
E-mail FES-BJS07@mil.dk
Telefon 51246602
Internetadresse https://www.forsvaret.dk/ETK
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID bcca67dd-3519-4212-92a2-8db8da4ff95c   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 03/11/2025   08:02:13 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 03/11/2025   08:04:19 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 728643-2025
EUT-S-nummer 212/2025
Offentliggørelsesdato 04/11/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02