23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
31.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Folketinget

Indkøb af rammeaftale om sikkerhedsudstyr


Folketinget

720431-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger – Indkøb af rammeaftale om sikkerhedsudstyr
OJ S 210/2025 31/10/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer - Bygge og anlæg
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Folketinget
E-mail Britt.Engdal@ft.dk
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Indkøb af rammeaftale om sikkerhedsudstyr
Beskrivelse Udbuddet omfatter en rammeaftale om indkøb af varer og tjenesteydelser i tilknytning til en række brand- og sikringstekniske anlæg, herunder installation, udskiftning, opgradering og soft/hardware-integration. Anlæggene omfatter hovedsageligt sikkerhedsinstallationer som AIA, ADK, TVO, AVA, ABA, skærmvæg, sluse- og pullertstyring, Intercomudstyr, sikringstekniske netværk og integration af anlæg. Der vil i begrænset omfang skulle udføres opgaver i relation til mindre sikringstekniske installationsopgaver. Desuden skal leverandøren have en vagt- og servicefunktion udenfor normal arbejdstid 365 dage om året. Leverandøren skal stille medarbejdere til rådighed til rammeaftalens opfyldelse. Der henvises til udbudsmaterialet for nærmere oplysninger.
Identifikator for proceduren 714be190-86c9-4a8f-a976-d84e93657427
Intern ID 2600
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Efter modtagelse af indledende tilbud forventer ordregiver følgende forhandlingsforløb: Alle prækvalificerede virksomheder indkaldes til en forhandlingsrunde. Herefter anmodes virksomhederne om at aflevere endelige tilbud. Ordregiver forbeholder sig retten til at tilpasse forløbet og, herunder afholde yderligere forhandlingsmøder og til at antage det indledende tilbud uden afholdelse af forhandlingsmøder. Der henvises til udbudsbetingelserne. Der ydes ikke vederlag for deltagelse i udbudsprocessen.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ):  50700000   Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  35113300   Sikkerhedsinstallationer, 35120000   Overvågnings- og sikringssystemer og -anordninger, 42961100   Adgangskontrolsystem, 44320000   Kabler og hermed beslægtede produkter, 44500000   Værktøj låse, nøgler, hængsler, befæstelseselementer, kæder og fjedre, 45233292   Installation af sikkerhedsudstyr, 50610000   Reparation og vedligeholdelse af sikkerhedsmateriel, 51110000   Installation af elektrisk udstyr, 98395000   Tjenester udført af låsesmede
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Christiansborg Slot 1    
By København K
Postnummer 1218
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 80 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Der er tale om et udbud med forhandling efter forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Virksomheder, der ønsker at deltage i udbudsprocessen, skal først ansøge om prækvalifikation. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregiveres anvendte digitale udbudssystem. For at få adgang til systemet skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Ansøgning skal uploades og afsendes via udbudssystemet inden udløb af den angivne ansøgningsfrist. Spørgsmål til ansøgningsprocessen skal stilles via udbudssystemet. Ansøgerne opfordres til at stille deres spørgsmål senest 2 uger før ansøgningsfristen. Alle spørgsmål vil blive besvaret, idet omfang det er muligt at fremkomme med en besvarelse senest 6 kalenderdage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål og svar vil løbende blive offentliggjort i udbudssystemet. Ansøger vil blive udelukket fra deltagelse, såfremt ansøger er omfattet af de anførte udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 1 i forsvars- og sikkerhedsdirektivet og de frivillige udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 2, litra a og b i forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Ansøger skal i ansøgningen om prækvalifikation afgive en tro- og loveerklæring på, at de ikke er omfattet af de nævnte udelukkelsesgrunde. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager vedlægge en tro og loveerklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomisk eller finansielle kapacitet, skal hver enkelt af disse enheder ligeledes ved en tro- og loveerklæring vedrørende udelukkelsesgrundene. Ordregiver forbeholder sig ret til at indhente den i artikel 39, stk. 3 angivne dokumentation, såfremt der måtte være behov for det. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi af samtlige kontrakter, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynlige træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Den maksimale værdi af rammeaftalen udgør DKK 100 mio. og den estimerede værdi DKK 80 mio. Bilag O, kravspecifikation varer, bilag 1, kravspecifikation tjenesteydelser, bilag, 2 anlægsbeskrivelse eksisterende anlæg og Prisbilag 6 er fortrolige dokumenter, der alene sendes til de ansøgere, der prækvalificeres. Leverandøren skal indgå en aftale om databehandling. Artikel 5k i forordning nr. 833/2014 med senere ændringer: Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14
Retsgrundlag
Direktiv 2009/81/EF
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse Udbudsdokument
Korruption jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra b
Svig jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra c
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra e
Deltagelse i en kriminel organisation jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra a
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra d
Konkurs jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b
Tvangsakkord uden for konkurs jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b
Insolvens jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b
Aktiver, der administreres af en kurator jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Indkøb af rammeaftale om sikkerhedsudstyr
Beskrivelse Udbuddet omfatter en rammeaftale om indkøb af varer og tjenesteydelser i tilknytning til en række brand- og sikringstekniske anlæg, herunder installation, udskiftning, opgradering og soft/hardware-integration. Anlæggene omfatter hovedsageligt sikkerhedsinstallationer som AIA, ADK, TVO, AVA, ABA, skærmvæg, sluse- og pullertstyring, Intercomudstyr, sikringstekniske netværk og integration af anlæg. Der vil i begrænset omfang skulle udføres opgaver i relation til mindre sikringstekniske installationsopgaver. Desuden skal leverandøren have en vagt- og servicefunktion udenfor normal arbejdstid 365 dage om året. Leverandøren skal stille medarbejdere til rådighed til rammeaftalens opfyldelse. Der henvises til udbudsmaterialet for nærmere oplysninger.
Intern ID 2600
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Supplerende kontrakttype Bygge og anlæg
Primær klassifikation   ( cpv ):  50700000   Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  35113300   Sikkerhedsinstallationer, 35120000   Overvågnings- og sikringssystemer og -anordninger, 42961100   Adgangskontrolsystem, 44320000   Kabler og hermed beslægtede produkter, 44500000   Værktøj låse, nøgler, hængsler, befæstelseselementer, kæder og fjedre, 45233292   Installation af sikkerhedsudstyr, 50610000   Reparation og vedligeholdelse af sikkerhedsmateriel, 51110000   Installation af elektrisk udstyr, 98395000   Tjenester udført af låsesmede
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner ingen
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Christiansborg Slot 1    
By København K
Postnummer 1218
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 7   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 3
Yderligere oplysninger om fornyelser rammeaftalen har en varighed på 4 år med mulighed for forlængelser med 3x12 måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 80 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 100 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Krav til tilbud
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Der er tale om et udbud med forhandling efter forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Virksomheder, der ønsker at deltage i udbudsprocessen, skal først ansøge om prækvalifikation. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregiveres anvendte digitale udbudssystem. For at få adgang til systemet skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Ansøgning skal uploades og afsendes via udbudssystemet inden udløb af den angivne ansøgningsfrist. Spørgsmål til ansøgningsprocessen skal stilles via udbudssystemet. Ansøgerne opfordres til at stille deres spørgsmål senest 2 uger før ansøgningsfristen. Alle spørgsmål vil blive besvaret, idet omfang det er muligt at fremkomme med en besvarelse senest 6 kalenderdage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål og svar vil løbende blive offentliggjort i udbudssystemet. Ansøger vil blive udelukket fra deltagelse, såfremt ansøger er omfattet af de anførte udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 1 i forsvars- og sikkerhedsdirektivet og de frivillige udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 2, litra a og b i forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Ansøger skal i ansøgningen om prækvalifikation afgive en tro- og loveerklæring på, at de ikke er omfattet af de nævnte udelukkelsesgrunde. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager vedlægge en tro og loveerklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomisk eller finansielle kapacitet, skal hver enkelt af disse enheder ligeledes ved en tro- og loveerklæring vedrørende udelukkelsesgrundene. Ordregiver forbeholder sig ret til at indhente den i artikel 39, stk. 3 angivne dokumentation, såfremt der måtte være behov for det. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi af samtlige kontrakter, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynlige træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Den maksimale værdi af rammeaftalen udgør DKK 100 mio. og den estimerede værdi DKK 80 mio. Bilag O, kravspecifikation varer, bilag 1, kravspecifikation tjenesteydelser, bilag, 2 anlægsbeskrivelse eksisterende anlæg og Prisbilag 6 er fortrolige dokumenter, der alene sendes til de ansøgere, der prækvalificeres. Leverandøren skal indgå en aftale om databehandling. Artikel 5k i forordning nr. 833/2014 med senere ændringer: Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Anden tjenesteydelseskontrakt
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Ansøger skal afgive erklæring om ansøgers samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den økonomiske og finansielle formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Det er et minimumskrav, at ansøger i gennemsnit over de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed) har haft en årlig omsætning på mindst 40.000.000 DKK. Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i sammenslutning (konsortium), bedømmes opfyldelse af minimumskrav ud fra virksomhedernes samlede økonomiske kapacitet. Den gennemsnitlige omsætning beregnes som et gennemsnit af virksomhedernes samlede omsætning for virksomhedernes tre seneste disponible regnskabsår. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. Anmodningen om prækvalifikation fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet. Ansøger skal på anmodning kunne dokumentere opfyldelsen af minimumskrav ved at fremlægge godkendte årsrapporter eller revisorerklæring, der indeholder krævede og oplyste tal. Hvis ansøger eller tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge den af den ordregiver krævede dokumentation, kan ansøger eller tilbudsgiver godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiver finder egnet.

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Egenkapital: Ansøger skal afgive erklæring om ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den økonomiske og finansielle formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Det er et minimumskrav, at ansøger i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed) har haft en positiv egenkapital. Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i sammenslutning (konsortium), bedømmes opfyldelse af minimumskrav ud fra virksomhedernes samlede økonomiske kapacitet. Egenkapital beregnes som virksomhedernes samlede egenkapital i seneste disponible regnskabsår, dvs. virksomhedernes egenkapital lægges sammen. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. Anmodningen om prækvalifikation fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet. Ansøger skal på anmodning kunne dokumentere opfyldelsen af minimumskrav ved at fremlægge godkendte årsrapporter eller revisorerklæring, der indeholder det krævede og oplyste tal. Hvis ansøger eller tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge den af den ordregiver krævede dokumentation, kan ansøger eller tilbudsgiver godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiver finder egnet. Anvendelse af dette kriterium: Anvend. Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, der skal indbydes til anden fase af proceduren: Nej

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Samlede aktiver: Ansøger skal afgive erklæring om ansøgers samlede aktiver (også kaldet ” balancesum”) i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den økonomiske og finansielle formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. Det er et minimumskrav, at ansøger i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed) har haft en soliditetsgrad på mindst 15 %. Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver (balancesummen). Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i sammenslutning (konsortium), bedømmes opfyldelse af minimumskrav ud fra virksomhedernes samlede økonomiske kapacitet. Soliditetsgrad beregnes som virksomhedernes samlede egenkapital for seneste disponible regnskabsår, divideret med virksomhedernes samlede aktiver for regnskabsåret, udregnet i procent. Anmodningen om prækvalifikation fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet. Ansøger skal på anmodning kunne dokumentere opfyldelsen af minimumskrav ved at fremlægge godkendte årsrapporter eller revisorerklæring, der indeholder det krævede og oplyste tal. Hvis ansøger eller tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge den af den ordregiver krævede dokumentation, kan ansøger eller tilbudsgiver godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiver finder egnet.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Referencer: Ansøger skal vedlægge en liste over de betydeligste 3 lignende leverancer (referencer) i forhold til den udbudte rammeaftale, som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år. Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende oplysninger for hver reference: Oplysning om kontaktperson hos modtager, Starttidspunktet for udførelsen Sluttidspunktet for udførelsen, Omfanget og værdien af leverancen (sidstnævnte angivet i beløb). En klar og udførlig beskrivelse af leverancen (referencen), herunder gerne en angivelse af, hvilke dele af leverancen (referencen), der er sammenlignelige med de ydelser, der er omfattet af rammeaftalen samt evt. ansøgers deltagelse/rolle i forbindelse med udførelsen af leverancen. Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den tekniske og faglige formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Kun leverancer (referencer) udført inden for de seneste 5 år beregnet fra ansøgningsfristen vil indgå i vurderingen af, hvilken ansøger der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer. Bemærk, at hvis den pågældende leverance er udført/udføres løbende (f.eks. i henhold til en uafsluttet kontrakt), er det kun den del af ydelserne, der er udført inden for de seneste 5 år før ansøgningsfristens udløb, der indgår i vurderingen af leverancen (referencen). Hvis en del af ydelserne ikke er udført inden for de seneste 5 år eller inden ansøgningsfristen, vil denne del således ikke indgå i vurderingen af leverancen (referencen). Det er derfor vigtigt, at ansøger tydeligt angiver, hvilken del (f.eks. i forhold til størrelse, værdi, mængde, omfang osv.) af en løbende leverance (reference), der er udført inden for de seneste 5 år og inden ansøgningsfristen. Referencerne anses for at være den endelige dokumentation, og ansøger vil således ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter. Såfremt der modtages flere egnede anmodninger end det fastsatte antal, der vil blive opfordret til at deltage, vil ordregiver foretage udvælgelsen af det fastsatte antal ud fra et sagligt skøn, hvor der lægges vægt på hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante referencer i forhold til den udbudte rammeaftale. Relevansvurderingen foretages ud fra, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af funktionelt og størrelsesmæssigt sammenlignelige ydelser.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Adgangen til visse udbudsdokumenter er begrænset
Begrundelse for at begrænse adgangen til visse udbudsdokumenter Beskyttelse af særlig følsomme oplysninger
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Oplysninger om begrænsede dokumenter findes på https://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=437458&B=
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse Leverandørens ansatte skal kunne sikkerhedsgodkendes jf. rammeaftalen
Vilkår for indgivelse
Obligatorisk angivelse af underentreprise Ingen angivelse med hensyn til underentreprise
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 02/12/2025   11:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i hen hold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014. Der er ikke fastsat krav om anvendelse af personer under oplæring, idet anvendelsen af personer under oplæring ikke egner sig til gennemførelse af rammeaftalen blandt andet grundet sikkerhedsgodkendelser og sikkerhedshensyn. Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen Der er krav om tavshedserklæring jf. udbudsmaterialet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling De relevante finansielle vilkår fremgår af udbudsmaterialet
Underentreprise
Der gælder ingen forpligtelse med hensyn til underentreprise.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Folketinget
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Folketinget
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Folketinget
Registreringsnummer 55494312
Afdeling Folketinget
Postadresse Christiansborg Slot 1
By København K
Postnummer 1218
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed FT - Britt Engdal Hansen
E-mail Britt.Engdal@ft.dk
Telefon +45 33373713
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 773fa0d7-ff98-4992-81c2-ec46ccffa829   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 18
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 30/10/2025   10:54:44 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 30/10/2025   12:31:02 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 720431-2025
EUT-S-nummer 210/2025
Offentliggørelsesdato 31/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web01