23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
14.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Ordretildelingsbekendtgørelse - Kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter


Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

673360-2025 - Resultater
Danmark – Reparations- og vedligeholdelsestjenester – Ordretildelingsbekendtgørelse - Kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter
OJ S 197/2025 14/10/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
E-mail 00533659@mil.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Ordretildelingsbekendtgørelse - Kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter
Beskrivelse FMI har indgået en kontrakt vedr. vedligeholdelse i form af service og reparation af Forsvarets fartøjsdragter, samt levering af reservedele hertil med Viking Life-Saving Equipment (Viking). Kontrakten skal give FMI mulighed for at få vedligeholdt, herunder serviceret og repareret beholdningen af fartøjsdragter mhp. at disse kan opretholde deres typecertificering.
Identifikator for proceduren 37393a69-5e76-40b0-b731-438a43b38e23
Tidligere bekendtgørelse ca720525-0da8-41d7-a158-02fc5f0eb18b-01
Intern ID 2025/006021 2025/008455
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  35113400   Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning, 37414800   Overlevelsesdragter, 50240000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Køberen skal ved bestilling af tjenesteydelser levere leverancen i henhold til DAP INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted. Leveranceenheder returneres til Køberen FCA INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger FMI har indgået en kontrakt med Viking vedr. vedligehold, herunder service og reparation af Forsvarets fartøjsdragter. Denne ordretildelingsbekendtgørelse omhandler alene tildeling af kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter. Kontraktens anslåede værdi er 15.000.000 DKK.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).   - Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter
Beskrivelse FMI har haft behov for at tildele en kontrakt vedrørende vedligehold, herunder service og reparation af eksisterende og nyanskaffede fartøjsdragter, tilrettelagt som en kontrakt med en varighed på 14 år med option på forlængelse 3 x 2 år svarende til i alt op til 20 år. Kontrakten har en anslået værdi i hele kontraktperioden på DKK 15 mio.
Intern ID 2025/008455
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  35113400   Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning, 37414800   Overlevelsesdragter, 50240000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Køberen skal ved bestilling af tjenesteydelser levere leverancen i henhold til DAP INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted. Leveranceenheder returneres til Køberen FCA INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 20   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 3
Yderligere oplysninger om fornyelser Kontrakten har en længde på 14 år, men FMI har mulighed for at forlænge kontrakten med yderligere 2+2+2 år. Kontrakten kan maksimalt have en længde på 20 år (14+2+2+2 år). Kontrakten kan opsiges af FMI med umiddelbar virkning, hvis markedsforholdene ændres på en sådan måde, at Leverandøren efter FMI's vurdering ikke længere er eneleverandør, jf. udbudsreglerne, for så vidt angår de af Kontrakten omfattede ydelser.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger FMI har indgået en kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter med Viking. Kontrakten skal give FMI mulighed for at få foretaget de nødvendige eftersyn og den nødvendige vedligeholdelse, herunder service og reparation af fartøjsdragter mhp. at fartøjsdragterne kan opretholde deres typecertificering. Kontrakten er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Kontrakten til indkøb på kontraktens vilkår og betingelser. Derudover er Beredskabsstyrelsen berettiget til at anvende Kontrakten til indkøb af Leverancer på Kontraktens vilkår.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Der er ikke anvendt tildelingskriterier ved kontrakttildelingen, da der er tale om en direkte tildeling. Angivelsen af tildelingskriteriet ovenfor skyldes således alene, at feltet er obligatorisk at udfylde.
Kategori for tildelingskriteriet fast værdiFast værdi (i alt)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 15 000 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse FMI har indgået en 14-årig kontrakt med option på forlængelse af 3 x 2 år svarende til i alt op til 20 år vedrørende vedligehold, herunder service og reparation af FMI’s beholdning af fartøjsdragter fra Viking Life Saving Equipment A/S (Viking) ved en direkte tildeling til Viking. Kontrakten har en værdi af 15 mio. DKK. Efter FMI’s vurdering kan anskaffelsen kun anskaffes hos Viking på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Dette skyldes, at det alene er producenten Viking, der kan udføre komplet vedligehold (service og reparation) af Forsvarets beholdning af fartøjsdrager. FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af konkurrencevilkårene. FMI vurderer derfor, at betingelserne i Udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er opfyldt. FMI har på denne baggrund indgået en 14-årig kontrakt med optioner på 6 år yderligere med Viking. FMI vurderer på baggrund af materiellets restlevetid, at der kan indgås en kontrakt med en varighed på 14+2+2+2 år. Hertil kommer, at et leverandørskifte vil være forbundet med tekniske vanskeligheder, da der vurderes at foreligge en eneleverandørsituation.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Viking Life Saving Equipment A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 15 000 000,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600008755
Titel Kontrakt vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter
Dato for indgåelse af kontrakten 06/10/2025
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere 0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer 16-28-71-80
Postadresse Lautrupbjerg 1-5
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Camilla Louise Ketelsen
E-mail 00533659@mil.dk
Telefon 40459729
Internetadresse https://www.fmi.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Viking Life Saving Equipment A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 15016213
Postadresse Sædding Ringvej 13
By Esbjerg V
Postnummer 6710
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Viking Life-Saving Equipment
Telefon +45 76118100
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 1588a9ea-3531-487b-aa60-956c60f54594   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 13/10/2025   08:59:54 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 13/10/2025   08:59:54 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 673360-2025
EUT-S-nummer 197/2025
Offentliggørelsesdato 14/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|