1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Frivillig forudgående gennemsigtighed vedr. anskaffelse af mobile dæmninger
Beskrivelse
:
Aftalen omfatter køb og leje af dæmningsmateriel i form af dobbelt-tube dæmninger (”watertubes”) til sikring mod forhøjet vandstand. Det er afgørende, at dæmningskonstruktionen ikke flytter sig under pres fra større vandmasser med henblik på at sikre personsikkerhed i forbindelse med indsættelser. Dette skal sikres uden at gå på kompromis med dæmningernes fleksibilitet og effektivitet i anvendelsen. Dæmningskonstruktionen skal være udstyret med faste fyldepunkter eller konsoller, hvortil påfyldningsslanger skal kobles. Watertubes skal kunne tilpasses i længder (skæres til) på stedet. Det skal være muligt at udlægge og sammenrulle watertubes sammen med en mekanisk-hydraulisk løsning. Produktet skal give mulighed for at systemets tilstand overvåges via et elektronisk/mekanisk automatisk system, som kan afgive alarm ved kritiske forhold. Aftalen omfatter et forventet køb af 9000 meter watertubes samt leje/køb af yderligere 3000 meter i reservebeholdning hos Leverandøren. Aftalen omfatter desuden en forpligtelse hos leverandøren til at bistå ved udlægning samt foretage transport, vedligehold, rengøring, reparation og klargøring af dæmninger efter brug.
Identifikator for proceduren
:
9cd3788e-f5eb-48cd-b998-dc2de461f440
Intern ID
:
DO-M-LA-1578
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
35113000
Sikkerhedsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35100000
Nød- og sikkerhedsudstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
Aftalen forventes at omfatte levering til Beredskabsstyrelsen regionale enheder.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Forudgående forhandlinger FMI indgår i forhandling med Environment Solutions ApS med henblik på indgåelse af aftale om indkøb og leje af mobile dæmninger (watertubes). Der er på nuværende tidspunkt ikke tildelt en endelig aftale til selskabet. Datoen angivet under overskrifter ”Dato for beslutning om valg af vinder” er datoen for beslutning om at forhandle direkte med Environment Solutions ApS og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdi Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 22.000.000, mens rammeaftalens maksimale værdi er DKK 32.000.000. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Beredskabsstyrelsens behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår vejrlig forhold, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende behov kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Frivillig forudgående gennemsigtighed vedr. anskaffelse af mobile dæmninger
Beskrivelse
:
Aftalen omfatter køb og leje af dæmningsmateriel i form af dobbelt-tube dæmninger (”watertubes”) til sikring mod forhøjet vandstand. Det er afgørende, at dæmningskonstruktionen ikke flytter sig under pres fra større vandmasser med henblik på at sikre personsikkerhed i forbindelse med indsættelser. Dette skal sikres uden at gå på kompromis med dæmningernes fleksibilitet og effektivitet i anvendelsen. Dæmningskonstruktionen skal være udstyret med faste fyldepunkter eller konsoller, hvortil påfyldningsslanger skal kobles. Watertubes skal kunne tilpasses i længder (skæres til) på stedet. Det skal være muligt at udlægge og sammenrulle watertubes sammen med en mekanisk-hydraulisk løsning. Produktet skal give mulighed for at systemets tilstand overvåges via et elektronisk/mekanisk automatisk system, som kan afgive alarm ved kritiske forhold. Aftalen omfatter et forventet køb af 9000 meter watertubes samt leje/køb af yderligere 3000 meter i reservebeholdning hos Leverandøren. Aftalen omfatter desuden en forpligtelse hos leverandøren til at bistå ved udlægning samt foretage transport, vedligehold, rengøring, reparation og klargøring af dæmninger efter brug.
Intern ID
:
DO-M-LA-1578
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
35113000
Sikkerhedsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35100000
Nød- og sikkerhedsudstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger
:
Aftalen forventes at omfatte levering til Beredskabsstyrelsen regionale enheder.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
4
År
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Forudgående forhandlinger FMI indgår i forhandling med Environment Solutions ApS med henblik på indgåelse af aftale om indkøb og leje af mobile dæmninger (watertubes). Der er på nuværende tidspunkt ikke tildelt en endelig aftale til selskabet. Datoen angivet under overskrifter ”Dato for beslutning om valg af vinder” er datoen for beslutning om at forhandle direkte med Environment Solutions ApS og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdi Rammeaftalens anslåede værdi er DKK 22.000.000, mens rammeaftalens maksimale værdi er DKK 32.000.000. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Beredskabsstyrelsens behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår vejrlig forhold, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende behov kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Beredskabsstyrelsen er berettigede til at benytte aftalen, jf. aftalegrundlaget. Endvidere er alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentlig-gjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
32 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
22 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
Environment Solutions ApS’ er eneste leverandør med en teknisk og patenterede løsning i forhold til sikring af stabile mobile dæmninger. Environment Solutions ApS’ patenterede loops i mobile dæmninger (watertubes) sikrer en hurtig og arbejdsmiljømæssigt sikker etablering, idet dæmningen kan forankres stabilt via fortøjning til loops under hele indsatsen og let manøvreres i terrænet. Environment Solutions ApS’ tekniske løsning muliggør desuden kontrolleret tømning gennem ventiler, hvilket eliminerer risikoen for ukontrolleret udtømning og lokal oversvømmelse. Som eneste aktør tilbyder Environment Solutions ApS et integreret overvågningssystem, der registrerer vandfyldning og tryk. Dette øger sikkerheden markant, da mandskabet kan overvåge dæmningens tilstand i realtid. Environment Solutions ApS' watertubes er desuden kompatibel med FMI/BRS' eksisterende højkapacitetspumper, der sammen med watertubes skal bringes i anvendelse i tilfælde af oversvømmelse. Environment Solutions ApS's watertubes kan - som eneste produkt på markedet - udlægges i store længer (eks. 200, 400, 800 meter) gennem sammenkobling via terminaler. Hele strenge kan fyldes fra én pumpe uden at pumpen skal flyttes. Environment Solutions ApS' tekniske løsning gør, at sektionerne efterfølgende kan åbnes/lukkes af individuelt samt tømmes individuelt. Endvidere kan produktet - under en indsats - hurtigt tilpasses i længden ved opskæring og montering på terminal eller slutstykke. Endelig kan leverandør Environment Solutions ApS levere den krævede kapacitet på mindst 9000 meter indsatsklare watertubes med en yderligere reserve på ca. 3000 meter på leverandørens lager samt sikring af reetablering ved leverandørens foranstaltning. Kombinationen af patenterede loops, ventilløsning, overvågning og fleksibilitet gør, at ingen andre leverandører kan levere en løsning, der tilgodeser personsikkerhed samtidig med, at løsningen er effektiv og fleksibel under indsatser. Det er således alene Environment Solutions ApS, der kan levere en samlet teknisk løsning, der opfylder Beredskabsstyrelsens operative behov. Det er således ordregivers samlede vurdering, at udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse kan anvendes, idet varerne eller tjenesteydelserne – som beskrevet i nærværende bekendtgørelse - alene kan leveres af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
32 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
22 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Environment Solutions ApS (NoFloods)
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Anskaffelse af mobile dæmninger
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Anskaffelse af mobiledæmninger
Titel
:
Der henvises i beskrivelsen i nærværende bekendtgørelse.
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
26/08/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer
:
16287180
Afdeling
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Kristine Marie Andersen
Telefon
:
+45 33152010
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Environment Solutions ApS (NoFloods)
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Lille virksomhed
Registreringsnummer
:
34078033
Postadresse
:
Hareskovvej 17
By
:
Kalundborg
Postnummer
:
4400
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Anders Philipsen
Telefon
:
70707482
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
12d7c875-9f66-44ab-8511-27b78ce44a11
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
12/09/2025
12:28:54 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
12/09/2025
12:29:27 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
600704-2025
EUT-S-nummer
:
176/2025
Offentliggørelsesdato
:
15/09/2025