23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
06.08.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)

Udbud af Rammeaftale vedrørende sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)

514751-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Reparations- og vedligeholdelsestjenester – Udbud af Rammeaftale vedrørende sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer
OJ S 149/2025 06/08/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)
E-mail FMI-SD-MA10@mil.dk
Køberen er en ordregivende enhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af Rammeaftale vedrørende sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer
Beskrivelse FMI har til hensigt at indgå en rammeaftale vedrørende af sædvanlige værftsarbejder af Marinehjemmeværnsfartøjer, herunder - men ikke begrænset til – hovedeftersyn, bundsyn og årlige syn og alle typer af uforudsete eller ikke-planlagte vedligeholdelsesopgaver, som FMI måtte beslutte at ordre gennem tillægsaftaler. Sådanne tillægsarbejder kan omfatte adkomstarbejder, forberedelsesarbejder, kranassistance, installations- og monteringsarbejder, dokumentationsarbejder, oprydnings- og rengøringsarbejder samt alle afledte typer af arbejder, som måtte blive aktuelt at gennemføre i forbindelse med en vedligeholdelsesperiode.
Identifikator for proceduren 1c16ed12-8896-4c5b-b3bb-c51b51ab9331
Intern ID Udbudsmateriale
Udbudsprocedure Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Bemærk, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om deltagelse. FMI har udarbejdet et prækvalifikationsspørgeskema (herefter ”PQQ”), som ansøgerne opfordres til at anvende ved ansøgning om deltagelse. PQQ’en indeholder formularer og skabeloner til afgivelse af oplysninger mv. i overensstemmelse med kravene i udbudsbekendtgørelsen. Det understreges dog, at det alene er ansøgers eget ansvar at sørge for, at de afgivne oplysninger overholder kravene. PQQ’en er tilgængelig via det elektroniske udbudssystem. Ved afgivelse af tilbud (men ikke ansøgning om deltagelse) skal tilbudsgiver afgive en erklæring på, at tilbudsgiver 1) ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 1, og udbudslovens § 134 a, samt 2) hvorvidt tilbudsgiver har ubetalt forfalden gæld vedrørende skatter og afgifter eller ydelser til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor tilbudsgiver er etableret. Der vil i udbudsmaterialet vedlægges en skabelon til dette formål, som tilbudsgiver kan anvende. Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, skal hver enhed i sammenslutningen afgive en erklæring. Selvom en ansøger eller tilbudsgiver måtte være omfattet af en udelukkelsesgrund, vil FMI ikke udelukke den pågældende, hvis denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig. Hvorvidt dokumentationen er tilstrækkelig, afgør FMI. FMI’s vurdering vil ske som ud fra retningslinjerne i udbudslovens § 138, stk. 1-4. FMI forbeholder sig ret til at tildele aftalen på grundlag af det indledende tilbud eller eventuelle efterfølgende indledende tilbud. Ifølge forsvars- og sikkerhedsdirektivet kan en ansøger basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle kapacitet og/eller tekniske og/eller faglige kapacitet uanset den juridiske karakter af relationen til enhederne. Hvis en ansøger ønsker at basere sig på andre enheders kapacitet og ønsker, at disse andre enheders kapacitet skal tages i betragtning ved FMI's vurdering af ansøgers egnethed, skal ansøger dokumentere, at disse andre enheder vil og er forpligtet til at stille de relevante ressourcer til ansøgers rådighed. En skabelon til en erklæring herom fra den støttende enhed er vedlagt den ovenfor nævnte PQQ.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  50200000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende luftfartøjer, jernbaner, køretøjer og søfartøjer, 50240000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr, 50241000   Reparation og vedligeholdelse af skibe, 50241100   Reparation af skibe
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 260 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 780 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Ordregiver skal i overensstemmelse med udbudslovens § 134a udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis denne er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Dog kan ordregiver af hensyn til væsentlige samfundsinteresser undlade at udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der er omfattet af udelukkelsesgrunden. Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt aftalen tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen. Ved afgivelse af ansøgning om prækvalifikation skal ansøger indgive en egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner. FMI forbeholder sig i den forbindelse retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at lade ansøger berigtige en manglende eller mangelfuldt udfyldt egenerklæring. FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i det elektroniske udbudssystem), der skal anvendes som erklæring. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal egenerklæringen gives for hver enkelt af de deltagende enheder. FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets krav. Det bemærkes, at uanset formuleringen af udbudsmaterialets krav om at fremsende oplysninger, erklæringer og dokumentation, f.eks. vedrørende beskrivelse af de tilbudte ydelser, er FMI ikke afskåret fra at indhente supplerende oplysninger m.v. efter fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, i henhold til princippet i § 159, stk. 6. Spørgsmål vedrørende anmodningen om deltagelse (prækvalifikation) skal indsendes via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmålene vil blive anonymiseret og svarene uploadet til det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål, der modtages senest inden for fristen i udbudsbekendtgørelsen afsnit 4.1, vil blive besvaret af FMI senest 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 4.1. Spørgsmål modtaget senere end fristen i udbudsbetingelsernes afsnit 4.1 vil også blive besvaret, medmindre spørgsmålets karakter gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for FMI at meddele svaret senest 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Spørgsmål, der modtages senere end 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen, kan ikke forventes besvaret. Der vil 24. september 2025 kl. 09.00 - 16.00 blive afholdt et fysisk orienteringsmøde hos Sejlklubbernes Spisehus, Skovshoved Havn 9, 2920 Charlottenlund for alle prækvalificerede tilbudsgivere. Tilbudsgivere, der er tilmeldt orienteringsmødet, bedes på dagen henvende sig ved Sejlklubbernes Spisehus. På mødet vil FMI redegøre for udbudsforretningens baggrund samt formålet med anskaffelsen. Der vil ligeledes blive givet en mere generel orientering om udbudsmaterialets udformning og opbygning. Tilbudsgiverne bedes senest 3 (tre) dage inden mødet meddele via det elektroniske udbudssystem, hvorvidt tilbudsgiveren agter at deltage i orienteringsmødet og, i bekræftende fald, oplyse det forventede antal af deltagere. FMI tager forbehold for at reducere antallet af deltagere, som tilbudsgiver må medbringe. Hvis tilbudsgiver er udenlandsk, skal tilbudsgiver afgive følgende oplysninger: Virksomhedens navn, deltagernes fulde navne, deres fødselsdato og/eller pasnumre. Hvis tilbudsgiver er dansk, skal tilbudsgiver afgive følgende oplysninger: Virksomhedens navn og deltagernes fulde navne. Tilbudsgiverne skal fremvise ID ved ankomst til orienteringsmødet. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål under orienteringsmødet. FMI forbeholder sig imidlertid ret til at henvise tilbudsgiverne til at fremsætte spørgsmålene skriftligt i stedet, jf. afsnittet ”Skriftlige spørgsmål”, såfremt spørgsmålene efter FMI’s vurdering ikke kan besvares eller ikke egner sig til besvarelse på mødet, herunder hvis der er behov for nærmere overvejelser, før en besvarelse kan gives. FMI vil udarbejde et kort referat af orienteringsmødet, som efterfølgende uploades i det elektroniske udbudssystem. FMI stiller krav om, at ansøger og hver af de juridiske enheder, som ansøger baserer sin økonomiske og finansielle kapacitet på, hæfter solidarisk for aftalens gennemførelse. Rammeaftalens anslåede værdi er 260 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 780 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at økonomiske midler kan blive omfordelt og/eller tilført i rammeaftalens løbetid på baggrund af forskellige eksterne faktorer og påvirkning, eksempelvis ændringer i ressourcebehov eller ændringer i den geopolitiske situation. Såfremt der tilføres flere midler til dækning af Marinehjemmeværnet end forventet, vil dette forventeligt føre til et større træk på rammeaftalen. Prisbilaget til rammeaftalen vil ikke blive offentliggjort som en del af det generelle udbudsmateriale. Af hensyn til udbudsprocedurens integritet og for at sikre en ensartet og fair behandling af de deltagende aktører, vil prisbilaget alene blive gjort tilgængeligt for de ansøgere, der efter prækvalifikationen udvælges til at deltage i anden fase af udbudsproceduren. Ordregiver vurderer, at denne begrænsning er nødvendig for at beskytte oplysninger af kommerciel betydning og for at bevare konkurrencen i anden fase, jf. princippet om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudsreglerne.
Retsgrundlag
Direktiv 2009/81/EF
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022.   - Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret.
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra b.
Svig Jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra c.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra e.
Deltagelse i en kriminel organisation Jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra a.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets artikel 39, stk. 1, litra d.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Tilbudsgivere, som har ubetalt forfalden gæld på 100.000 DKK eller derover til offentlige myndigheder vedrørende ydelser til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor tilbudsgiver er etableret, vil blive udelukket, medmindre tilbudsgiver har stillet eller vil stille sikkerhed for gælden, eller har indgået og overholdt en afdragsordning vedrørende gælden.
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Tilbudsgivere, som har ubetalt forfalden gæld på 100.000 DKK eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter og afgifter i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor tilbudsgiver er etableret, vil blive udelukket, medmindre tilbudsgiver har stillet eller vil stille sikkerhed for gælden, eller har indgået og overholdt en afdragsordning vedrørende gælden.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af Rammeaftale vedrørende sædvanlige værftsarbejder, herunder service og vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer
Beskrivelse FMI har til hensigt at indgå en rammeaftale vedrørende af sædvanlige værftsarbejder af Marinehjemmeværnsfartøjer, herunder - men ikke begrænset til – hovedeftersyn, bundsyn og årlige syn og alle typer af uforudsete eller ikke-planlagte vedligeholdelsesopgaver, som FMI måtte beslutte at ordre gennem tillægsaftaler. Sådanne tillægsarbejder kan omfatte adkomstarbejder, forberedelsesarbejder, kranassistance, installations- og monteringsarbejder, dokumentationsarbejder, oprydnings- og rengøringsarbejder samt alle afledte typer af arbejder, som måtte blive aktuelt at gennemføre i forbindelse med en vedligeholdelsesperiode.
Intern ID Udbudsmateriale
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  50200000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende luftfartøjer, jernbaner, køretøjer og søfartøjer, 50240000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr, 50241000   Reparation og vedligeholdelse af skibe, 50241100   Reparation af skibe
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 31/01/2026
Varigheds slutdato 31/01/2030
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Mulighed for 2 gange forlægelse á ét (1) år.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 260 000 000,00   DKK
Rammeaftalens maksimumværdi 780 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)nej
Yderligere oplysninger Ordregiver skal i overensstemmelse med udbudslovens § 134a udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis denne er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Dog kan ordregiver af hensyn til væsentlige samfundsinteresser undlade at udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der er omfattet af udelukkelsesgrunden. Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt aftalen tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen. Ved afgivelse af ansøgning om prækvalifikation skal ansøger indgive en egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner. FMI forbeholder sig i den forbindelse retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at lade ansøger berigtige en manglende eller mangelfuldt udfyldt egenerklæring. FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i det elektroniske udbudssystem), der skal anvendes som erklæring. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal egenerklæringen gives for hver enkelt af de deltagende enheder. FMI forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet dertil, at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets krav. Det bemærkes, at uanset formuleringen af udbudsmaterialets krav om at fremsende oplysninger, erklæringer og dokumentation, f.eks. vedrørende beskrivelse af de tilbudte ydelser, er FMI ikke afskåret fra at indhente supplerende oplysninger m.v. efter fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, i henhold til princippet i § 159, stk. 6. Spørgsmål vedrørende anmodningen om deltagelse (prækvalifikation) skal indsendes via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmålene vil blive anonymiseret og svarene uploadet til det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål, der modtages senest inden for fristen i udbudsbekendtgørelsen afsnit 4.1, vil blive besvaret af FMI senest 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 4.1. Spørgsmål modtaget senere end fristen i udbudsbetingelsernes afsnit 4.1 vil også blive besvaret, medmindre spørgsmålets karakter gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for FMI at meddele svaret senest 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Spørgsmål, der modtages senere end 6 (seks) dage inden udløbet af ansøgningsfristen, kan ikke forventes besvaret. Der vil 24. september 2025 kl. 09.00 - 16.00 blive afholdt et fysisk orienteringsmøde hos Sejlklubbernes Spisehus, Skovshoved Havn 9, 2920 Charlottenlund for alle prækvalificerede tilbudsgivere. Tilbudsgivere, der er tilmeldt orienteringsmødet, bedes på dagen henvende sig ved Sejlklubbernes Spisehus. På mødet vil FMI redegøre for udbudsforretningens baggrund samt formålet med anskaffelsen. Der vil ligeledes blive givet en mere generel orientering om udbudsmaterialets udformning og opbygning. Tilbudsgiverne bedes senest 3 (tre) dage inden mødet meddele via det elektroniske udbudssystem, hvorvidt tilbudsgiveren agter at deltage i orienteringsmødet og, i bekræftende fald, oplyse det forventede antal af deltagere. FMI tager forbehold for at reducere antallet af deltagere, som tilbudsgiver må medbringe. Hvis tilbudsgiver er udenlandsk, skal tilbudsgiver afgive følgende oplysninger: Virksomhedens navn, deltagernes fulde navne, deres fødselsdato og/eller pasnumre. Hvis tilbudsgiver er dansk, skal tilbudsgiver afgive følgende oplysninger: Virksomhedens navn og deltagernes fulde navne. Tilbudsgiverne skal fremvise ID ved ankomst til orienteringsmødet. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål under orienteringsmødet. FMI forbeholder sig imidlertid ret til at henvise tilbudsgiverne til at fremsætte spørgsmålene skriftligt i stedet, jf. afsnittet ”Skriftlige spørgsmål”, såfremt spørgsmålene efter FMI’s vurdering ikke kan besvares eller ikke egner sig til besvarelse på mødet, herunder hvis der er behov for nærmere overvejelser, før en besvarelse kan gives. FMI vil udarbejde et kort referat af orienteringsmødet, som efterfølgende uploades i det elektroniske udbudssystem. FMI stiller krav om, at ansøger og hver af de juridiske enheder, som ansøger baserer sin økonomiske og finansielle kapacitet på, hæfter solidarisk for aftalens gennemførelse. Rammeaftalens anslåede værdi er 260 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 780 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig, at økonomiske midler kan blive omfordelt og/eller tilført i rammeaftalens løbetid på baggrund af forskellige eksterne faktorer og påvirkning, eksempelvis ændringer i ressourcebehov eller ændringer i den geopolitiske situation. Såfremt der tilføres flere midler til dækning af Marinehjemmeværnet end forventet, vil dette forventeligt føre til et større træk på rammeaftalen. Prisbilaget til rammeaftalen vil ikke blive offentliggjort som en del af det generelle udbudsmateriale. Af hensyn til udbudsprocedurens integritet og for at sikre en ensartet og fair behandling af de deltagende aktører, vil prisbilaget alene blive gjort tilgængeligt for de ansøgere, der efter prækvalifikationen udvælges til at deltage i anden fase af udbudsproceduren. Ordregiver vurderer, at denne begrænsning er nødvendig for at beskytte oplysninger af kommerciel betydning og for at bevare konkurrencen i anden fase, jf. princippet om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudsreglerne.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Ansøgeren skal i SKABELON 4 - Oplysninger om økonomisk og finansiel kapacitet oplyse sin soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Soliditetsgraden (beregnet ved at dividere ansøgers egenkapital med ansøgers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100). Ansøger skal have en soliditetsgrad på mindst 15 procent i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Hvis ansøger består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af alle deltageres egenkapitaler med summen af alle deltageres samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Hvis ansøger baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af ansøgers og enhedens/enhedernes egenkapital med summen af ansøgers og enhedens/enhedernes samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Ansøgeren skal i SKABELON 5 - Oplysninger om teknisk og faglig kapacitet udarbejde en liste over de væsentligste sammenlignelige leverancer (referencer), udført inden for de seneste 3 år før udløbet af fristen for anmodning om deltagelse (ansøgningsfristen). Listen bør indeholde en kort beskrivelse af hver leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en tydelig angivelse af, hvilke konkrete dele af leverancerne der ligner den anskaffelse, der er beskrevet i afsnittet aftalens genstand. Beskrivelsen bør også indeholde en beskrivelse af ansøgers deltagelse/rolle i forbindelse med udførelsen af leverancerne. Beskrivelsen bør indeholde oplysninger om dato for leverancerne, leverancernes størrelse/mængde/omfang og værdi samt modtagerne af leverancerne (konkrete navne/lande foretrækkes, men er ikke nødvendige; hvis der ikke anføres lande-specifikke oplysninger, bedes ansøger angive så mange generiske oplysninger som muligt om leverancen). Ved angivelse af dato for leverancerne, bedes ansøger anføre dato for leverancernes start- og sluttidspunkt. Er dette ikke muligt, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancerne anføre, hvordan datoen er angivet. Kun de leverancer (referencer), der er udført på tidspunktet for ansøgningsfristens udløb, vil indgå i vurderingen af, om det nedennævnte minimumskrav til egnethed er opfyldt. Hvis den pågældende leverance udføres løbende, er det kun den del af anskaffelsen, der er udført inden for de seneste 3 (tre) år, og afsluttet ved ansøgningsfristens udløb, der indgår i vurderingen af leverancen (referencen). Hvis en del af anskaffelsen ikke er udført inden for de seneste 3 år, eller hvis en del af anskaffelsen ikke er afsluttet ved ansøgningsfristens udløb, vil denne del derfor ikke indgå i vurderingen af leverancen (referencen). Det er derfor vigtigt, at ansøger tydeligt angiver, hvilken del (f.eks. i forhold til størrelse, værdi, mængde eller omfang osv.) af en løbende leverance (reference), der er udført inden for de seneste 3 år. Ansøger skal dokumentere erfaring med mindst 1 lignende leverance inden for de seneste 3 år. Udvælgelsen af ansøgere sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer i forhold til den kontrakt/de anskaffelser, der er beskrevet i SKABELON 5 –”Oplysninger om teknisk og faglig kapacitet”. I relevansvurderingen vil der blive lagt vægt på arten af de tidligere leverancer, samt hvornår leverancerne er udført, således at nyere leverancer vægtes højere end ældre leverancer. Det bemærkes, at såfremt de fremsendte oplysninger er uklare eller uforståelige, kan dette blive tillagt negativ betydning ved vurderingen i udvælgelsesprocessen. Referencer vil blive vurderet i forhold til indholdet og relevansen af leverancerne. Der vil i evalueringen blive lagt særligt vægt på kandidatens erfaring med vedligeholdelse af stålskibe, herunder deres arbejde med certificeret "Grade A" stål i profiler og pladetykkelser i intervallet 5 mm-8 mm, da Marinehjemmeværnets fartøjer er konstrueret af pladetykkelser i dette tykkelsesinterval. Desuden vil der blive lagt vægt på størrelsen af leveringen. Således vil størrelsen af leveringen og indholdet af leveringen i form af antal ton/kilogram stål i ovennævnte tykkelsesinterval have væsentlig betydning for udvælgelsen af kandidaterne.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Priser
Beskrivelse Se beskrivelsen af tildelingskriteriet i udbudsbetingelsernes Bilag C.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Funktionalitet/Kvalitet
Beskrivelse Se beskrivelsen af tildelingskriteriet i udbudsbetingelsernes Bilag C.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 40,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Miljø
Beskrivelse Se beskrivelsen af tildelingskriteriet i udbudsbetingelsernes Bilag C.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 21/08/2025   21:55:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud 16/09/2025
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse Leverandøren skal på virksomhedsniveau have en sikkerhedsgodkendelse udstedt af Forsvarets Efterretningstjeneste på til TJENESTEBRUG eller en sikkerhedsgodkendelse på minimum tilsvarende niveau udstedt af den nationale sikkerhedsmyndighed med ansvar for militærs sikkerhed i det land, der har indgået en sikkerhedsaftale med Danmark. Ved "sikkerhedsaftale" forstås en aftale om gensidig beskyttelse af klassificerede oplysninger. Potentielle ansøgere kan kontakte den nationale sikkerhedsmyndighed med ansvar for militær sikkerhed i det land, hvor de er hjemmehørende, for at få oplysninger om, hvorvidt der findes en sikkerhedsaftale mellem Danmark og det pågældende land. Hvis leverandøren består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, skal hver enhed i sammenslutningen have den nævnte sikkerhedsgodkendelse på virksomhedsniveau. Sikkerhedsgodkendelsen skal være opnået senest 31. januar 2026 og skal opretholdes i hele aftalens løbetid. Leverandørens underleverandører skal ligeledes have den fornødne sikkerhedsgodkendelse for virksomheden, i det omfang klassificerede oplysninger skal opbevares hos underleverandøren. Det er ansøgers eget ansvar at opnå de sikkerhedsgodkendelser, som er krævet for at kunne opfylde aftalen. Yderligere oplysninger om kravene til sikkerhedsgodkendelse vil fremgå af udbudsmaterialet.
Frist for opnåelse af sikkerhedsgodkendelse 31/01/2026
Vilkår for indgivelse
Obligatorisk angivelse af underentreprise Ingen angivelse med hensyn til underentreprise
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 04/09/2025   21:59:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Aftalen indeholder betingelser om anvendelse af personer under oplæring. De nærmere vilkår vil fremgå af udbudsmaterialet. Aftalen indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå. Ved udbuddet af aftalen er risikoprofilen fastsat til følgende opfølgningstiltag (risikoniveau): A. Yderligere informationer angående krav og opfølgningstiltag kan findes på FMI’s hjemmeside og vil i øvrigt fremgå af udbudsmaterialet.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Betaling skal ske senest 30 dage efter, at leverandøren har fremsendt fyldestgørende faktura til FMI. De nærmere betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Underentreprise
Der gælder ingen forpligtelse med hensyn til underentreprise.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Det maksimale antal deltagere 1
Yderligere omfattede købere Aftalen vil blive indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: En ansøgers klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. § 7, stk. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. Øvrige klager skal ifølge § 7, stk. 2, indgives til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en aftale baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. udbudslovens § 2, stk. 2, eller § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre aftalen, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klages indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)
Organisation, der behandler tilbud Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation)
Registreringsnummer 16-28-71-80
Postadresse Lautrupbjerg 1-5
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Dominique Simon
E-mail FMI-SD-MA10@mil.dk
Telefon 51467253
Internetadresse https://www.fmi.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 79cd619e-eacc-45fd-bff2-ae833bf6b828   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 18
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 04/08/2025   15:45:05 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 04/08/2025   16:22:27 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 514751-2025
EUT-S-nummer 149/2025
Offentliggørelsesdato 06/08/2025

Send til en kollega

0.047