1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberen er en ordregivende enhed
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Rammeaftale på service og vedligehold af Gavia Sonar Training Target
Beskrivelse
:
Anskaffelsen vedrører support og vedligehold af Gavia Sonar Training Target. STT er et Autonomous Underwater Vehicle (AUV). Rammeaftalen skal omfatte moduler, reservedele, support, større vedligehold/eftersyn, uddannelse, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. Rammeaftalen omfatter ikke ydelserne level 1 vedligehold (preventive maintenance) samt lettere træning (preventive maintenance kurser).
Identifikator for proceduren
:
05141239-503f-4445-9a0c-6657afe8969d
Intern ID
:
2024/003650
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35512400
Ubemandede undervandsfartøjer
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Extra-Regio NUTS 3
(
DKZZZ
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Rammeaftalens anslåede værdi er 17 mio. DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 27 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang, de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2009/81/EF
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022
-
Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Rammeaftale på service og vedligehold af Gavia Sonar Training Target
Beskrivelse
:
Anskaffelsen vedrører support og vedligehold af Gavia Sonar Training Target. STT er et Autonomous Underwater Vehicle (AUV). Rammeaftalen skal omfatte moduler, reservedele, support, større vedligehold/eftersyn, uddannelse, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. Rammeaftalen omfatter ikke ydelserne level 1 vedligehold (preventive maintenance) samt lettere træning (preventive maintenance kurser).
Intern ID
:
2024/003650
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35512400
Ubemandede undervandsfartøjer
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Extra-Regio NUTS 3
(
DKZZZ
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
5
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
1
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Option på forlængelse i 2 år.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger
:
Rammeaftalens anslåede værdi er 17 mio. DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 27 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang, de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner i Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er midlertidigt berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
27 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
FMI ønsker at indgå en op til syvårig rammeaftale med Teledyne GAVIA til en værdi af DKK 17 mio. vedrørende support og vedligeholdelse af GAVIA Sonar Training Target, herunder anskaffelse af en supplerende GAVIA AUV for øget robusthed, reservedele, support, større vedligehold/eftersyn, uddannelse, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Teledyne GAVIA på grund af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder. Dette skyldes særligt, at Teledyne GAVIA har ophavsrettigheder til GAVIA Sonar Training Target og har enerettigheder til teknisk support, større vedligehold/eftersyn, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. FMI vurderer, at betingelserne i forsvars- og sikkerhedsdirektivet art. 28, stk. 1, litra e, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt. FMI agter på denne baggrund at indgå rammeaftale med Teledyne GAVIA. Rammeaftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
27 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
17 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Teledyne Gavia ehf.
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
1
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Rikke Hoberg Sørensen
Telefon
:
51737685
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Teledyne Gavia ehf.
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Mellemstor virksomhed
Registreringsnummer
:
481099-2189
Afdeling
:
Island
Postadresse
:
Vesturvör 29
By
:
Kópavogur
Postnummer
:
200
Landsdel (NUTS)
:
Extra-Regio NUTS 3
(
ISZZZ
)
Land
:
Island
Telefon
:
+3545112990
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
fc63f3b7-bf23-48de-9603-06fa5c8f6b04
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
27
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
11/07/2025
10:09:51 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
11/07/2025
10:10:19 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
458071-2025
EUT-S-nummer
:
132/2025
Offentliggørelsesdato
:
14/07/2025