23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
14.07.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Rammeaftale på service og vedligehold af Gavia Sonar Training Target


Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

458071-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr – Rammeaftale på service og vedligehold af Gavia Sonar Training Target
OJ S 132/2025 14/07/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
E-mail 00503750@mil.dk
Køberen er en ordregivende enhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Rammeaftale på service og vedligehold af Gavia Sonar Training Target
Beskrivelse Anskaffelsen vedrører support og vedligehold af Gavia Sonar Training Target. STT er et Autonomous Underwater Vehicle (AUV). Rammeaftalen skal omfatte moduler, reservedele, support, større vedligehold/eftersyn, uddannelse, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. Rammeaftalen omfatter ikke ydelserne level 1 vedligehold (preventive maintenance) samt lettere træning (preventive maintenance kurser).
Identifikator for proceduren 05141239-503f-4445-9a0c-6657afe8969d
Intern ID 2024/003650
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  35000000   Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  35512400   Ubemandede undervandsfartøjer
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Extra-Regio NUTS 3   ( DKZZZ )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Rammeaftalens anslåede værdi er 17 mio. DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 27 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang, de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
Retsgrundlag
Direktiv 2009/81/EF
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022   - Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Rammeaftale på service og vedligehold af Gavia Sonar Training Target
Beskrivelse Anskaffelsen vedrører support og vedligehold af Gavia Sonar Training Target. STT er et Autonomous Underwater Vehicle (AUV). Rammeaftalen skal omfatte moduler, reservedele, support, større vedligehold/eftersyn, uddannelse, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. Rammeaftalen omfatter ikke ydelserne level 1 vedligehold (preventive maintenance) samt lettere træning (preventive maintenance kurser).
Intern ID 2024/003650
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  35000000   Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  35512400   Ubemandede undervandsfartøjer
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Extra-Regio NUTS 3  ( DKZZZ )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 5   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 1
Yderligere oplysninger om fornyelser Option på forlængelse i 2 år.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Yderligere oplysninger Rammeaftalens anslåede værdi er 17 mio. DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 27 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang, de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner i Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er midlertidigt berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : FMI følger proceduren i § 4 klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse 27 000 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 17 000 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse FMI ønsker at indgå en op til syvårig rammeaftale med Teledyne GAVIA til en værdi af DKK 17 mio. vedrørende support og vedligeholdelse af GAVIA Sonar Training Target, herunder anskaffelse af en supplerende GAVIA AUV for øget robusthed, reservedele, support, større vedligehold/eftersyn, uddannelse, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Teledyne GAVIA på grund af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder. Dette skyldes særligt, at Teledyne GAVIA har ophavsrettigheder til GAVIA Sonar Training Target og har enerettigheder til teknisk support, større vedligehold/eftersyn, nyt udstyr i form af nye moduler samt nye funktioner i form af softwareændringer. FMI vurderer, at betingelserne i forsvars- og sikkerhedsdirektivet art. 28, stk. 1, litra e, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt. FMI agter på denne baggrund at indgå rammeaftale med Teledyne GAVIA. Rammeaftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Rammeaftale
Den maksimale værdi for rammeaftalen 27 000 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 17 000 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Teledyne Gavia ehf.
Tilbud
Tilbud – Identifikator 1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 1
Organisation, der underskriver kontrakten Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer 16-28-71-80
Postadresse Lautrupbjerg 1-5
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed Rikke Hoberg Sørensen
E-mail 00503750@mil.dk
Telefon 51737685
Internetadresse https://www.fmi.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Teledyne Gavia ehf.
Den økonomiske operatørs størrelse Mellemstor virksomhed
Registreringsnummer 481099-2189
Afdeling Island
Postadresse Vesturvör 29
By Kópavogur
Postnummer 200
Landsdel (NUTS) Extra-Regio NUTS 3  ( ISZZZ )
Land Island
Telefon +3545112990
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID fc63f3b7-bf23-48de-9603-06fa5c8f6b04   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 27
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 11/07/2025   10:09:51 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 11/07/2025   10:10:19 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 458071-2025
EUT-S-nummer 132/2025
Offentliggørelsesdato 14/07/2025

Send til en kollega

0.062