23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
11.07.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Struer Kommune

Udbud på elektrificering af Venø Færgen


Struer Kommune

453970-2025 - Resultater
Danmark – Færger – Udbud på elektrificering af Venø Færgen
OJ S 131/2025 11/07/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Struer Kommune
E-mail ak@bk-udbud.dk
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud på elektrificering af Venø Færgen
Beskrivelse Udbuddet vedrører elektrificering af Venø Færgen inkl. montering og installation af det elektriske system. Efter elektrificeringen skal Venø Færgen således fungere som en hybrid færge hvor de eksisterende motorer fortsat kan anvendes efter behov.
Identifikator for proceduren b9851fa8-2c02-4059-95ea-ad13a4e9f48e
Tidligere bekendtgørelse 1f17c6c0-ed1d-47a9-a0af-485370db7a6f-01
Intern ID 252690292
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Offentligt udbud efter udbudsloven
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  34512100   Færger
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34510000   Skibe, 34512000   Skibe og lignende fartøjer til transport af passagerer eller gods, 34512200   Passagerskibe, 50241200   Reparation af færger, 50242000   Ombygning af skibe, 50245000   Modernisering af skibe
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 10 500 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger Økonomiske aktører opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbudsmaterialet. Tilbudsgiver skal bekræfte, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §134a, § 135, stk. 1 til 3 og § 136 (se ESPDs afsnit "Udelukkelse").Tilbudsgiver skal derudover bekræfte, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af følgende frivillige udelukkelsesgrunde, i udbudslovens § 137 (se også ESPDs afsnit: "Udelukkelse"): • Ordregiver kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1 • Tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling eller lignende, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 • Ordregiver har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3. Økonomiske aktører som er omfattet af de inkluderede udelukkelsesgrunde i §§ 135- 137, kan alene deltage i udbuddet, såfremt der fremlægges dokumentation for pålidelighed, jf. udbudslovens § 138. Den Tilbudsgiver, som ifølge Ordregiver har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, skal dokumentere de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivning, bl.a. ved at indhente en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. For danske virksomheders vedkommende vil der blive anmodet om en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen som dokumentation for, at den vindende tilbudsgiver ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund, jf. Udbudslovens § 153, og denne serviceattest må maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen. Er Tilbudsgiver ikke fra Danmark, og udsteder Tilbudsgivers hjemland ikke de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love afgivet over for en offentlig myndighed i det pågældende land. I forbindelse med dette udbud gælder EU forordning 576/2022, art. 1, nr. 23), der bl.a. ændrer EU forordning 833/2014 med indsættelse af artikel 5 k om forbuddet mod at tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til bl.a. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland m.v. Vilkår for deltagelse i form af konsortier (sammenslutninger) eller ved anvendelse af støttende enheder er beskrevet i udbudsbetingelserne. Ordregiver forbeholder sig retten til at komplementere, supplere eller fuldstændiggøre ansøgninger og tilbud. Der er afsat et budget op til DKK 10.500.000 ekskl. moms til levering af fabriksny elektrisk konfiguration og gearboks til ombygning af Venø Færgen inkl. montering og installation. Overstiger den laveste konditionsmæssige tilbudssum DKK 10.500.000 vil det konkret kræve en intern godkendelse i Struer Kommune og Ordregiver forbeholder sig således retten til at annullere udbuddet såfremt budgettet på DKK 10.500.000 overskrides. I forbindelse med udbuddet er det muligt at besigtige Venø Færgen, på Strandbjerggårdvej 9 7600 Struer fra kl. 10:00-12:00, d. 15. Maj 2025. Besigtigelsen er et frivillig tilbud om at se færgen inden afgivelse af tilbud. Det bemærkes, at færgen er i drift under besigtigelsen og der vil ikke være yderligere information på dagen udover en kortere introduktion af Ordregiver og en rundvisning. Konkrete spørgsmål skal efterfølgende stilles skriftligt via Mercell og disse vil herefter blive besvaret under spg/svar i Mercell. Tilmelding vil være nødvendig og skal ske til Asbjørn Kjærgaard på Ak@bk-udbud.dk, senest d. 12. maj 2025 kl. 14:00.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud på elektrificering af Venø Færgen
Beskrivelse Udbuddet vedrører elektrificering af Venø Færgen inkl. montering og installation af det elektriske system. Efter elektrificeringen skal Venø Færgen således fungere som en hybrid færge hvor de eksisterende motorer fortsat kan anvendes efter behov.
Intern ID 252690292
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  34512100   Færger
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34510000   Skibe, 34512000   Skibe og lignende fartøjer til transport af passagerer eller gods, 34512200   Passagerskibe, 50241200   Reparation af færger, 50242000   Ombygning af skibe, 50245000   Modernisering af skibe
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 10 500 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Økonomiske aktører opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbudsmaterialet. Tilbudsgiver skal bekræfte, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §134a, § 135, stk. 1 til 3 og § 136 (se ESPDs afsnit "Udelukkelse").Tilbudsgiver skal derudover bekræfte, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af følgende frivillige udelukkelsesgrunde, i udbudslovens § 137 (se også ESPDs afsnit: "Udelukkelse"): • Ordregiver kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har tilsidesat gældende forpligtelser inden for det miljø-, social- eller arbejdsretlige område, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1 • Tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling eller lignende, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 • Ordregiver har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning, jf. udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 3. Økonomiske aktører som er omfattet af de inkluderede udelukkelsesgrunde i §§ 135- 137, kan alene deltage i udbuddet, såfremt der fremlægges dokumentation for pålidelighed, jf. udbudslovens § 138. Den Tilbudsgiver, som ifølge Ordregiver har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, skal dokumentere de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivning, bl.a. ved at indhente en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. For danske virksomheders vedkommende vil der blive anmodet om en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen som dokumentation for, at den vindende tilbudsgiver ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund, jf. Udbudslovens § 153, og denne serviceattest må maksimalt være udstedt 6 måneder før tilbudsfristen. Er Tilbudsgiver ikke fra Danmark, og udsteder Tilbudsgivers hjemland ikke de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love afgivet over for en offentlig myndighed i det pågældende land. I forbindelse med dette udbud gælder EU forordning 576/2022, art. 1, nr. 23), der bl.a. ændrer EU forordning 833/2014 med indsættelse af artikel 5 k om forbuddet mod at tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til bl.a. russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland m.v. Vilkår for deltagelse i form af konsortier (sammenslutninger) eller ved anvendelse af støttende enheder er beskrevet i udbudsbetingelserne. Ordregiver forbeholder sig retten til at komplementere, supplere eller fuldstændiggøre ansøgninger og tilbud. Der er afsat et budget op til DKK 10.500.000 ekskl. moms til levering af fabriksny elektrisk konfiguration og gearboks til ombygning af Venø Færgen inkl. montering og installation. Overstiger den laveste konditionsmæssige tilbudssum DKK 10.500.000 vil det konkret kræve en intern godkendelse i Struer Kommune og Ordregiver forbeholder sig således retten til at annullere udbuddet såfremt budgettet på DKK 10.500.000 overskrides. I forbindelse med udbuddet er det muligt at besigtige Venø Færgen, på Strandbjerggårdvej 9 7600 Struer fra kl. 10:00-12:00, d. 15. Maj 2025. Besigtigelsen er et frivillig tilbud om at se færgen inden afgivelse af tilbud. Det bemærkes, at færgen er i drift under besigtigelsen og der vil ikke være yderligere information på dagen udover en kortere introduktion af Ordregiver og en rundvisning. Konkrete spørgsmål skal efterfølgende stilles skriftligt via Mercell og disse vil herefter blive besvaret under spg/svar i Mercell. Tilmelding vil være nødvendig og skal ske til Asbjørn Kjærgaard på Ak@bk-udbud.dk, senest d. 12. maj 2025 kl. 14:00.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Laveste pris
Beskrivelse Kontrakten vil blive tildelt den tilbudsgiver, der tilbyder det økonomisk mest fordelagtige tilbud vurderet på tildelingskriteriet pris jf. udbudslovens § 162, stk. 1, nr. 1.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Oplysninger om klagefrister : I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Struer Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Struer Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Struer Kommune
Organisation, der udfører betalingen Struer Kommune
Organisation, der underskriver kontrakten Struer Kommune
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 12 850 000,00   DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Hvide Sande Shipyard, Steel og Service A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator Hvidesande Shipyard, Steel og Service AS
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 12 850 000,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Koncessionsværdi
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten Elektrificering af Venø Færgen
Titel Udbud på elektrificering af Venø Færgen til Struer Kommune
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 27/06/2025
Dato for indgåelse af kontrakten 10/07/2025
Organisation, der underskriver kontrakten Struer Kommune
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
Antal klagere 0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 2
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Struer Kommune
Registreringsnummer 29189951
Postadresse Østergade 13-15
By Struer
Postnummer 7600
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Asbjørn Kjærgaard på vegne af Ordregiver
E-mail ak@bk-udbud.dk
Telefon +45 23230909
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Fax +45 33307799
Internetadresse http://www.naevneneshus.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Fax +45 41715100
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Hvide Sande Shipyard, Steel og Service A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed
Registreringsnummer 64600028
Postadresse Beddingsvej 2
By Hvide Sande
Postnummer 6960
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Hvide Sande Shipyard, Steel og Service A/S
E-mail info@hvsa.dk
Telefon 97312511
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 5435fbcd-a809-429b-b999-c88471ece395   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 10/07/2025   08:53:14 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 10/07/2025   08:53:37 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 453970-2025
EUT-S-nummer 131/2025
Offentliggørelsesdato 11/07/2025

Send til en kollega

0.047