23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
24.06.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Aftale vedr. service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Diana-klassen


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

404418-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Reparations- og vedligeholdelsestjenester – Aftale vedr. service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Diana-klassen
OJ S 118/2025 24/06/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
E-mail Fmi-ma-chpft@mil.dk
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Aftale vedr. service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Diana-klassen
Beskrivelse Aftalen vedrører service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Søværnets Diana-klasse patruljeskibe. Aftalen omfatter endvidere levering af reservedele.
Identifikator for proceduren 7930c2e3-80f9-433e-aff0-d30186fe2f1a
Intern ID 4039316
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  50200000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende luftfartøjer, jernbaner, køretøjer og søfartøjer, 50240000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Værdi: Rammeaftalens anslåede værdi er 8 mio. kr., mens rammeaftalens maksimale værdi er 11 mio. kr. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang, de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Aftale vedr. service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Diana-klassen
Beskrivelse Aftalen vedrører service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Søværnets Diana-klasse patruljeskibe. Aftalen omfatter endvidere levering af reservedele.
Intern ID 4039316
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  50000000   Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  50200000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende luftfartøjer, jernbaner, køretøjer og søfartøjer, 50240000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende marint og andet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 32   Måneder
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Værdi: Rammeaftalens anslåede værdi er 8 mio. kr., mens rammeaftalens maksimale værdi er 11 mio. kr. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om, i hvilket præcist omfang, de af rammeaftalen omfattede anskaffelser vil blive anvendt i Forsvaret. Såfremt det besluttes, at det pågældende materiel skal anvendes bredere og dermed af flere personelgrupper, end hvad der i øjeblikket er truffet beslutning om, vil dette medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalen-derdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgi-vet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Organisation, der udfører betalingen Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Organisation, der underskriver kontrakten Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse 11 000 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 8 000 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Forsvars- og sikkerhedsspecifikke undtagelser
Anden begrundelse FMI har en eksisterende ikke-eksklusiv rammeaftale om service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Diana-klassen. Opgaver under rammeaftalen tildeles efter en kaskademodel. Den eksisterende rammeaftale, herunder kaskademodellen, har vist sig ikke at kunne opfylde Forsvarets operative behov, særligt i relation til leverancehastighed og forsyningssikkerhed. FMI ønsker derfor at indgå en ny aftale med MK Både ApS, som er en af leverandørerne på den eksisterende rammeaftale. Aftalen skal løbe i den resterende løbetid for den nuværende rammeaftale. Det vurderes, at en direkte tildeling af aftalen med MK Både ApS er nødvendig og lovlig i henhold til udbudslovens § 23, stk. 1, nr. 3. Vedligeholdelsen af disse fartøjer er afgørende for at opretholde Søværnets operative beredskab og dermed sikre Danmarks sikkerhedsmæssige interesser. Manglende eller forsinket vedligeholdelse kan påvirke Søværnets kampkraft og evne til at løse operative opgaver. Det vurderes samtidig, at hensynet til væsentlige nationale sikkerhedsinteresser ikke kan sikres gennem mindre indgribende foranstaltninger, herunder gennemførelse af et ordinært udbud, som vil medføre en uacceptabel forsinkelse.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Rammeaftale
Den maksimale værdi for rammeaftalen 11 000 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 8 000 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn MK Både ApS
Tilbud
Tilbud – Identifikator Rammeaftale om service, vedligeholdelse og reparation af 610 RHIB til Diana-klassen
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 396371
Organisation, der underskriver kontrakten Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer 16287180
Afdeling Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Postadresse Lautrupbjerg 1
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed FMI - Niels Bucka Mejlhede
E-mail Fmi-ma-chpft@mil.dk
Telefon +45 5136 1344
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn MK Både ApS
Registreringsnummer 42838160
Postadresse Andkærvej 10
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
E-mail salg@mkbil.dk
Telefon 88444040
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 1323fc95-f20f-4fb4-a059-0a2369504964   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 20/06/2025   11:11:19 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 20/06/2025   11:16:12 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 404418-2025
EUT-S-nummer 118/2025
Offentliggørelsesdato 24/06/2025

Send til en kollega

0.047