1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
DSB
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Jernbanetjenester
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Service af kraner, anhugningsgrej og faldsikring samt indkøb af reservedele
Beskrivelse
:
DSB’s værkstedvedligehold er en central enhed, der varetager driftsstøtte og sikre at driftsværkstederne kan vedligeholde, reparere og klargøre tog. Dette inkluderer også opgaver for klargøringscentre rundt om i landet. For at opretholde driftssikkerheden og sikre, at alle procedurer overholder gældende lovgivning, ønsker DSB Infrastruktur (Ordregiver) en aftale på service af kraner, anhugningsgrej og faldsikringsudstyr, samt indkøb af reservedele. Aftalen vil omfatte udførelse af lovpligtige eftersyn og opfølgende reparationer af udstyr, samt indkøb af reservedele, hvilket er essentielt for at sikre en sikker og effektiv drift. Leverandøren (Tilbudsgiver) skal sikre, at alle serviceaktiviteter udføres i overensstemmelse med gældende lovgivning og standarder for sikkerhed og kvalitet. Dette inkluderer planlægning og udførelse af regelmæssige eftersyn, dokumentation af eftersyn og reparationer samt rapportering af eventuelle fund og anbefalinger til DSB. Derudover skal leverandøren være i stand til at håndtere akutte reparationer, som måtte opstå uventet, for at sikre driftssikkerheden af udstyret.
Identifikator for proceduren
:
9225a024-6d35-42d0-b448-419daa900045
Tidligere bekendtgørelse
:
428f0400-2b43-47ee-86d6-98f8f62db382-01
Intern ID
:
A-25560
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbuddet gennemføres som "udbud med forhandling", hvilket indebærer, at interesserede økonomiske aktører ansøger om at blive prækvalificeret til at afgive et indledende tilbud, som efterfølgende kan danne grundlag for en forhandling. Udbudsfaserne er således: I. ansøgningsfase II. indledende tilbudsfase III. forhandlingsfase IV. anden tilbudsfase V. evt. anden forhandlingsfase VI. tildeling Det bemærkes, at ordregiver kan vælge at tildele kontrakten på baggrund af det første indledende tilbud. Udbudsproceduren er nærmere beskrevet i udbudsbetingelser (udbudsbetingelser med forhandling samt bilag B - ydereligere oplysninger).
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50531500
Reparation og vedligeholdelse af løftekraner
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
42419100
Dele til kraner,
42420000
Spande, skovle, grabber og gribere til kraner og gravemaskiner,
44212200
Tårne, gittermaster, løftekraner og master,
44212210
Løftekraner,
50000000
Reparations- og vedligeholdelsestjenester
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
18 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
25 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger
:
Der prækvalificeres 3 økonomiske aktører til at gå videre til tilbudsfasen.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Service af kraner, anhugningsgrej og faldsikring samt indkøb af reservedele
Beskrivelse
:
DSB’s værkstedvedligehold er en central enhed, der varetager driftsstøtte og sikre at driftsværkstederne kan vedligeholde, reparere og klargøre tog. Dette inkluderer også opgaver for klargøringscentre rundt om i landet. For at opretholde driftssikkerheden og sikre, at alle procedurer overholder gældende lovgivning, ønsker DSB Infrastruktur (Ordregiver) en aftale på service af kraner, anhugningsgrej og faldsikringsudstyr, samt indkøb af reservedele. Aftalen vil omfatte udførelse af lovpligtige eftersyn og opfølgende reparationer af udstyr, samt indkøb af reservedele, hvilket er essentielt for at sikre en sikker og effektiv drift. Leverandøren (Tilbudsgiver) skal sikre, at alle serviceaktiviteter udføres i overensstemmelse med gældende lovgivning og standarder for sikkerhed og kvalitet. Dette inkluderer planlægning og udførelse af regelmæssige eftersyn, dokumentation af eftersyn og reparationer samt rapportering af eventuelle fund og anbefalinger til DSB. Derudover skal leverandøren være i stand til at håndtere akutte reparationer, som måtte opstå uventet, for at sikre driftssikkerheden af udstyret.
Intern ID
:
A-25560
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50531500
Reparation og vedligeholdelse af løftekraner
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
42419100
Dele til kraner,
42420000
Spande, skovle, grabber og gribere til kraner og gravemaskiner,
44212200
Tårne, gittermaster, løftekraner og master,
44212210
Løftekraner,
50000000
Reparations- og vedligeholdelsestjenester
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Kontrakten omfatter forlængelsesoption.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
8
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Ordregiver har option på at forlænge kontrakten på uændrede vilkår på 24 måneder af 2 omgange. Dvs. 2x24 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
18 000 000,00
DKK
Rammeaftalens maksimumværdi
:
25 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Der prækvalificeres 3 økonomiske aktører til at gå videre til tilbudsfasen.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Kvalitet" vægter 60 %. Tildelingskriterium "Kvalitet", herunder tildeling af point og evaluering, står nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne (Bilag A - Tilbudsevaluering).
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (pointantal, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
60,00
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Underkriteriet "Pris" vægter 40 %. Underkriteriet pris har to delkriterier, herunder "enhedspriser" og "timepriser. Enhedspriser vægter 60 %, hvoraf timepriser vægter 40 %. Tildelingskriterium "Pris", herunder tildeling af point og evaluering, står nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne (Bilag A - Tilbudsevaluering).
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (pointantal, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
40,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
DSB
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Klagenævnet for Udbud
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
18 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
25 000 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
25 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
18 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Konecranes Demag A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Service af kraner, anhugningsgrej og faldsikring samt indkøb af reservedele - Konecranes Demag A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
6 611 864,40
DKK
Koncessionsværdi:
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Service af kraner, anhugningsgrej og faldsikring samt indkøb af reservedele - Konecranes Demag A/S
Dato for indgåelse af kontrakten
:
12/06/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
ja
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter, der skabte rammeaftalen
:
27302-2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
2
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
DSB
Registreringsnummer
:
25050053
Postadresse
:
Telegade 2
By
:
Taastrup
Postnummer
:
2630
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Amina Ahmed
Telefon
:
+45 24683569
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Konecranes Demag A/S
Registreringsnummer
:
Konecranes Demag A/S
Postadresse
:
Roskildevej 342 B
By
:
Taastrup
Postnummer
:
2630
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 23461858
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
a2df9f5f-ebb8-4ca5-b613-58c0412f1f36
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
30
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
19/06/2025
11:00:44 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
19/06/2025
11:00:44 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
401240-2025
EUT-S-nummer
:
117/2025
Offentliggørelsesdato
:
20/06/2025