1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Ordretildelingsbekendtgørelse - Rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter
Beskrivelse
:
FMI har indgået en rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter med Viking Life-Saving Equipment A/S (Viking). Leverancen skal anvendes til brug for personel ombord på Forsvarets sejlende enheder. Fartøjsdragten anvendes i forbindelse med fartøjs- og gummibådssejlads, samt ved lettere arbejdsopgaver, hvortil termisk beskyttelse er nødvendig på grund af risiko for at falde overbord. Derudover skal fartøjsdragten i nødstilfælde fungere som et redningsmiddel. Fartøjsdragten anvendes globalt under alle klimatiske og vejrmæssige forhold. Rammeaftalen vedr. anskaffelse af fartøjsdragter skal give FMI mulighed for løbende anskaffelse af nye fartøjsdragter, når service- og reparationsprisen overstiger 50 % af fartøjsdragtens anskaffelsespris.
Identifikator for proceduren
:
37393a69-5e76-40b0-b731-438a43b38e23
Tidligere bekendtgørelse
:
ca720525-0da8-41d7-a158-02fc5f0eb18b-01
Intern ID
:
2025/006021
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35113400
Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning,
37414800
Overlevelsesdragter
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Leveranceenheden skal leveres i henhold til FCA INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted.
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
FMI har indgået en rammeaftale med Viking vedr. anskaffelse af fartøjsdragter til Forsvarets sejlende enheder. Rammeaftalens anslåede værdi er 20.000.000 DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 40.000.000. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI's mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid. Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelse i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikke. Denne ordretildelingsbekendtgørelse omhandler alene tildeling af rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter. Kontrakten vedr. vedligehold, herunder service og reparation af fartøjsdragter er endnu ikke indgået.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter
Beskrivelse
:
FMI har haft behov for, at tildele en rammeaftale vedrørende anskaffelse af fartøjsdragter med en varighed på op til 10 år, tilrettelagt som en rammeaftale med en varighed på 4 år med option på forlængelse af 3 x 2 år svarende til i alt op til 10 år. Rammeaftalen vedrørende anskaffelse af fartøjsdragter har en anslået værdi i hele aftaleperioden på DKK 20-40 mio.
Intern ID
:
2025/006021
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
35000000
Sikkerheds-, brandbekæmpelses, politi- og forsvarsudstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
35113400
Beskyttelses- og sikkerhedsbeklædning,
37414800
Overlevelsesdragter
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Leveranceenheden skal leveres i henhold til FCA INCOTERMS 2020 på Leverandørens forretningssted.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
10
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
3
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Rammeaftalen har en længde på 4 år, men FMI har mulighed for at forlænge aftalen med yderligere 2+2+2 år. Aftalen kan maksimalt have en længde på 10 år (4+2+2+2 år). Aftalen kan opsiges af FMI med umiddelbar virkning, hvis markedsforholdene ændres på en sådan måde, at Leverandøren efter FMI's vurdering ikke længere er eneleverandør, jf. udbudsreglerne, for så vidt angår de af Aftalen omfattede ydelser.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
FMI har indgået en rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter med Viking. Rammeaftalen vedr. anskaffelse af fartøjsdragter skal give FMI mulighed for løbende anskaffelse af nye fartøjsdragter, når service- og reparationsprisen overstiger 50 % af fartøjsdragtens anskaffelsespris.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der er ikke anvendt tildelingskriterier ved kontrakttildelingen, da der er tale om en direkte tildeling. Angivelsen af tildelingskriteriet ovenfor skyldes således alene, at feltet er obligatorisk at udfylde.
Kategori for tildelingskriteriet fast værdi:
Fast værdi (i alt)
Tildelingskriterium talværdi
:
100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere
:
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte aftalen til indkøb på aftalens vilkår og betingelser. Derudover er Beredskabsstyrelsen berettiget til at anvende Aftalen til indkøb af Leverancer på Aftalens vilkår.
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
40 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
20 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
FMI har indgået en 4-årig rammeaftale med option på forlængelse af 3 x 2 år svarende til i alt op til 10 år vedrørende anskaffelse af fartøjsdragter ved en direkte tildeling til Viking Life Saving Equipment A/S (Viking). Rammeaftalen har en værdi af 20-40 mio. DKK. Efter FMI's vurdering kan anskaffelsen kun anskaffes hos Viking på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager. Denne vurdering er baseret på et krav om ensartethed ud fra Train as you fight-doktrinen, som er afgørende af hensyn til soldaternes sikkerhed. Forsvarets nuværende beholdning af fartøjsdragter er af typen: Viking PS4169, PS4170, PS4185, PS4188, PS4189, PS4199. FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af konkurrencevilkårene. FMI vurderer derfor, at betingelserne i Udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er opfyldt. FMI har på denne baggrund indgået en 4-årig rammeaftale, med optioner på 6 år yderligere med Viking. FMI vurderer på baggrund af materiellets restlevetid, at der kan indgås en rammeaftale med en varighed på 4+2+2+2 år. Hertil kommer, at et leverandørskifte vil være forbundet med tekniske vanskeligheder, da der vurderes at foreligge en eneleverandørsituation. Det er således FMI’s vurdering, at en længerevarende rammeaftale kan indgås, jf. UBL § 95, stk. 2.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
40 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
20 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Viking Life Saving Equipment A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
40 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
4600008283
Titel
:
Rammeaftale vedr. anskaffelse af fartøjsdragter
Dato for indgåelse af kontrakten
:
23/05/2025
Kontrakten tildeles som led i en rammeaftale
:
nej
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Camilla Louise Ketelsen
Telefon
:
40459729
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Viking Life Saving Equipment A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
15016213
Postadresse
:
Sædding Ringvej 13
By
:
Esbjerg V
Postnummer
:
6710
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Viking Life-Saving Equipment
Telefon
:
+45 76118100
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
03b114b7-29d5-4755-abfd-aecbc7da9e1c
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
10/06/2025
07:51:32 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
10/06/2025
07:52:01 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
374053-2025
EUT-S-nummer
:
110/2025
Offentliggørelsesdato
:
11/06/2025