1.
Køber
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Drift og Vedligehold af vejbelysning i Gentofte Kommune
Beskrivelse
:
Den udbudte opgave omfatter udførelse af drift og vedligehold af Belysningsanlægget i Gentofte Kommune. Ydelserne er nærmere beskrevet i bilag 2 SAB med tilhørende bilag. Med ”Belysningsanlæg” forstås vejbelysningsanlæg, herunder master, armaturer, lyskilder, kabler, forsyning- og styreskabe, måler- og elskabe, samt Torontoanlæg. Drift og vedligehold omfatter udbedring af fejl og mangler samt flere typer af eftersyn. Udover drift og vedligehold omfatter opgaven også projekter samt en række mindre moderniseringsopgaver, nærmere beskrevet i bilag 1 Til-budsliste og bilag 2 SAB med tilhørende bilag. Større moderniseringsopgaver er ikke omfattet af udbuddet (disse udbydes særskilt som anlægsopgaver). Elforsyning af Belysningsanlægget er ikke omfattet af udbuddet. Den udbudte opgave omfatter varekøb og levering af blandt andet lyskilder, master, skabe mm. med henblik på 1:1 udskiftning af udtjente eller beskadigede komponenter, samt opretholdelse af reservedelslager. Opgaven omfatter ligeledes håndtering af bygherreleverancer såsom armaturer og LED-indsatser. Den udbudte opgave omfatter en 24/7-365 vagt- og udkaldsordning.
Identifikator for proceduren
:
bce5ea19-5d6d-4225-8c2b-cb349cc8ff0c
Tidligere bekendtgørelse
:
248298-2025
Intern ID
:
emn-2025-03066
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Offentligt udbud
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50232100
Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34928500
Udstyr til gadebelysning,
34928510
Stolper til gadebelysning,
34928520
Lygtepæle,
34928530
Gadelygter,
34990000
Styre-, sikkerheds-, signal- og belysningsudstyr,
34993000
Vejbelysning,
50230000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende veje og andet udstyr,
50232000
Vedligeholdelse af vejbelysning og trafikfyr,
50232110
Tilvejebringelse af drift af offentlig belysning
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Arbejdet udføres i Gentofte kommune
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
17 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Den udbudte rammeaftale er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2. Opgaven er opdelt i ”Drift og Vedligehold” (dette udbud) og ”Større moderniseringer” og ”Elforsyning af belysningsanlægget”, som indkøbes særskilt. Ordregiver har i det konkrete tilfælde vurderet, at af hensyn til synergier i fagområder, er større moderniseringer samt etablering af el-forsyning til belysningsanlægget IKKE omfattet af nærværende aftale. Disse to arbejder udbydes separat. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Som dokumentation for at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i henhold til EU-forordning 576/2022 afleveres underskrevet Tro og Loveerklæring vedr. Ruslandsforordningen (bilag 9) i forbindelse med afgivelse af tilbud. Hvis tilbuddet er afgivet af en sammenslutning af virksomheder, tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen eller tilbudsgiver anvender underleverandører, skal ovenstående dokumentation for oplysninger i ESPD’et fremlæg-ges af alle virksomheder, som indgår i tilbuddet, dvs. også af alle virksomheder som er en del af sammenslutningen, støttevirksomheder og underleverandører. Tro og love-erklæringen skal også fremlægges af alle virksomheder, som indgår i en sammenslutning af virksomheder, men ikke af støttevirksomheder og underleverandører, da disse er om-fattet af tilbudsgivers tro og love-erklæring. Som dokumentation for opfyldelse af minimumskrav til egnethed, vil tilbudsgiver blive bedt om at fremlægge følgende til bekræftelse af oplysningerne afgivet i ESPD: • El-autorisationsnummer, eller link hertil – i det omfang dette ikke fremgår af ESPD • Uddrag af tilbudsgivers senest tre tilgængelige årsregnskab eller tilsvarende dokumentation, der viser tilbudsgivers egenkapital og soliditetsgrad • En liste med kontaktoplysninger – e-mailadresse og telefonnummer – til kontaktperson hos de kunder, der er oplyst som referencer i ESPD, i det omfang disse kontaktoplysninger ikke fremgår af ESPD • Dokumentation for miljøledelsessystem og kvalitetsledelsessystem i form af kopi af certifikat eller anden form for bevis, dokumentation eller attesteret erklæring Der gøres opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er forpligtet til at fremlægge dokumentation, som Ordregiver selv kan skaffe via adgang til en national database. I det omfang det måtte gøre sig gældende, vil tilbudsgiver derfor i stedet for at fremlægge den pågældende dokumentation kunne oplyse Ordregiver om, hvor oplysningerne vil kunne findes. Alle deltagende virksomheder skal aflevere et ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelse. Afgives tilbuddet som en sammenslutning af virksomheder, f.eks. et konsortium, skal hver deltager kunne dokumentere, at de ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Desuden skal de enkelte deltagere i sammenslutningens ydelser/roller angives i ESPD. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være sammenslutningens samlede egnethed, der vurderes. Dvs. det vil være alle deltagernes oplysninger, der danner grundlag for den samlede vurdering af, om sammenslutningen lever op til de fastsatte minimumskrav til egnethed. I forbindelse med afgivelse af tilbud skal konsortier eller andre sammenslutninger aflevere en udfyldt og underskrevet konsortieerklæring, hvori deltagerne erklærer, at de hæfter solidarisk og direkte i forhold til Ordregiver. Samtidig skal det fremgå af erklæringen, hvilken deltager, der med bindende virkning for konsortiet eller sammenslutningen, kan føre afklarende drøftelser og indgå aftaler med Ordregiver. Udbudsmaterialets skabelon hertil bør anvendes. Derudover skal der for hver deltager i konsortiet aflevere udfyldt og underskrevet bilag 7 Tro og Loveerklæring vedr. Ruslandsforordningen.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs
:
Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs
:
Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning
:
Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens
:
Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator
:
Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Rent nationale udelukkelsesgrunde
:
§ 134a En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Ophævelse eller en lignende sanktion
:
Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Drift og Vedligehold af vejbelysning i Gentofte Kommune
Beskrivelse
:
Den udbudte opgave omfatter udførelse af drift og vedligehold af Belysningsanlægget i Gentofte Kommune. Ydelserne er nærmere beskrevet i bilag 2 SAB med tilhørende bilag. Med ”Belysningsanlæg” forstås vejbelysningsanlæg, herunder master, armaturer, lyskilder, kabler, forsyning- og styreskabe, måler- og elskabe, samt Torontoanlæg. Drift og vedligehold omfatter udbedring af fejl og mangler samt flere typer af eftersyn. Udover drift og vedligehold omfatter opgaven også projekter samt en række mindre moderniseringsopgaver, nærmere beskrevet i bilag 1 Til-budsliste og bilag 2 SAB med tilhørende bilag. Større moderniseringsopgaver er ikke omfattet af udbuddet (disse udbydes særskilt som anlægsopgaver). Elforsyning af Belysningsanlægget er ikke omfattet af udbuddet. Den udbudte opgave omfatter varekøb og levering af blandt andet lyskilder, master, skabe mm. med henblik på 1:1 udskiftning af udtjente eller beskadigede komponenter, samt opretholdelse af reservedelslager. Opgaven omfatter ligeledes håndtering af bygherreleverancer såsom armaturer og LED-indsatser. Den udbudte opgave omfatter en 24/7-365 vagt- og udkaldsordning.
Intern ID
:
emn-2025-03066
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50232100
Vedligeholdelse af vejbelysning
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34928500
Udstyr til gadebelysning,
34928510
Stolper til gadebelysning,
34928520
Lygtepæle,
34928530
Gadelygter,
34990000
Styre-, sikkerheds-, signal- og belysningsudstyr,
34993000
Vejbelysning,
50230000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende veje og andet udstyr,
50232000
Vedligeholdelse af vejbelysning og trafikfyr,
50232110
Tilvejebringelse af drift af offentlig belysning
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Arbejdet udføres i Gentofte kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
8
År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
17 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
nej
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er):
ja
Yderligere oplysninger
:
Den udbudte rammeaftale er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2. Opgaven er opdelt i ”Drift og Vedligehold” (dette udbud) og ”Større moderniseringer” og ”Elforsyning af belysningsanlægget”, som indkøbes særskilt. Ordregiver har i det konkrete tilfælde vurderet, at af hensyn til synergier i fagområder, er større moderniseringer samt etablering af el-forsyning til belysningsanlægget IKKE omfattet af nærværende aftale. Disse to arbejder udbydes separat. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af rammeaftalen skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Som dokumentation for at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i henhold til EU-forordning 576/2022 afleveres underskrevet Tro og Loveerklæring vedr. Ruslandsforordningen (bilag 9) i forbindelse med afgivelse af tilbud. Hvis tilbuddet er afgivet af en sammenslutning af virksomheder, tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen eller tilbudsgiver anvender underleverandører, skal ovenstående dokumentation for oplysninger i ESPD’et fremlæg-ges af alle virksomheder, som indgår i tilbuddet, dvs. også af alle virksomheder som er en del af sammenslutningen, støttevirksomheder og underleverandører. Tro og love-erklæringen skal også fremlægges af alle virksomheder, som indgår i en sammenslutning af virksomheder, men ikke af støttevirksomheder og underleverandører, da disse er om-fattet af tilbudsgivers tro og love-erklæring. Som dokumentation for opfyldelse af minimumskrav til egnethed, vil tilbudsgiver blive bedt om at fremlægge følgende til bekræftelse af oplysningerne afgivet i ESPD: • El-autorisationsnummer, eller link hertil – i det omfang dette ikke fremgår af ESPD • Uddrag af tilbudsgivers senest tre tilgængelige årsregnskab eller tilsvarende dokumentation, der viser tilbudsgivers egenkapital og soliditetsgrad • En liste med kontaktoplysninger – e-mailadresse og telefonnummer – til kontaktperson hos de kunder, der er oplyst som referencer i ESPD, i det omfang disse kontaktoplysninger ikke fremgår af ESPD • Dokumentation for miljøledelsessystem og kvalitetsledelsessystem i form af kopi af certifikat eller anden form for bevis, dokumentation eller attesteret erklæring Der gøres opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er forpligtet til at fremlægge dokumentation, som Ordregiver selv kan skaffe via adgang til en national database. I det omfang det måtte gøre sig gældende, vil tilbudsgiver derfor i stedet for at fremlægge den pågældende dokumentation kunne oplyse Ordregiver om, hvor oplysningerne vil kunne findes. Alle deltagende virksomheder skal aflevere et ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelse. Afgives tilbuddet som en sammenslutning af virksomheder, f.eks. et konsortium, skal hver deltager kunne dokumentere, at de ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Desuden skal de enkelte deltagere i sammenslutningens ydelser/roller angives i ESPD. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være sammenslutningens samlede egnethed, der vurderes. Dvs. det vil være alle deltagernes oplysninger, der danner grundlag for den samlede vurdering af, om sammenslutningen lever op til de fastsatte minimumskrav til egnethed. I forbindelse med afgivelse af tilbud skal konsortier eller andre sammenslutninger aflevere en udfyldt og underskrevet konsortieerklæring, hvori deltagerne erklærer, at de hæfter solidarisk og direkte i forhold til Ordregiver. Samtidig skal det fremgå af erklæringen, hvilken deltager, der med bindende virkning for konsortiet eller sammenslutningen, kan føre afklarende drøftelser og indgå aftaler med Ordregiver. Udbudsmaterialets skabelon hertil bør anvendes. Derudover skal der for hver deltager i konsortiet aflevere udfyldt og underskrevet bilag 7 Tro og Loveerklæring vedr. Ruslandsforordningen.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
:
Type
:
Økonomisk og finansiel formåen
Navn
:
Finansielle nøgletal
Beskrivelse
:
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver har haft en positiv egenkapital i de seneste tre disponible regnskabsår • Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver har haft en soliditetsgrad på minimum 15% de seneste tre disponible regnskabsår
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Andet
Navn
:
Kvalitetssikring og miljøledelsesstandarder
Beskrivelse
:
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver kan dokumentere, at dennes miljøledelsessystem er ISO 14001 eller tilsvarende • Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver kan dokumentere, at dennes kvalitetsledelsessystem er ISO 9001 eller tilsvarende
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Navn
:
Optagelse i et relevant fagligt register
Beskrivelse
:
Det er minimumskrav, at tilbudsgivers virksomhed er autoriseret el-installatør, jf. BEK nr. 722 af 12/06/2024
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
Kriterium
:
Type
:
Teknisk og faglig formåen
Navn
:
Udførelser af tjenesteydelser af den anførte type
Beskrivelse
:
• Det er et minimumskrav, at tilbudsgivers referencer omfatter mindst tre (3) aftaler om drift og vedligeholdelsesopgaver af vejbelysning med kommuner indenfor de seneste fem (5) år, og at aftalerne hver især omfatter minimum 3.000 lyspunkter. o Mindst to (2) referencer skal omfatte drift- og vedligehold af vejbelysning o Mindst én (1) reference skal omfatte udskiftning/reparation af lyspunkter (dvs. arbejder over jorden) o Mindst én (1) af referencerne skal påvise erfaring med udførelse af søgning og udbedring af kabelfejl på udendørsanlæg (ikke nødvendigvis i relation til vejbelysning) o Mindst én (1) af referencerne skal påvise erfaring med 24/7 – 365 vagt- og udkaldsordning (ikke nødvendigvis i relation til vejbelysning) Det er ikke et krav, at tilbudsgiver har været primær kontraktholder på reference-aftalen, dvs. tilbudsgiver må gerne på den konkrete reference have været underleverandør, men skal dog have haft ansvar, der imødekommer ovenstående mindstekrav. Tilbudsgiver skal være opmærksom på at aflevere en beskrivelse af de enkelte referencer, som fyldestgørende redegør for opfyldelsen af mindstekravene til referencer.
Anvendelse af dette kriterium
:
Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Under kriteriet kvalitet er der følgende opdeling: - Mobilisering, implementering og bemanding 50% - Udbedring af fejl og mangler 25% - vedligeholdelse af anlægsdata 25% Tildelingskriterierne er yderligere beskrevet i udbudsbetingelserne
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Prise er baseret på "Evalueringssum" som er beregnet i tilbudslisten. Det er den samlede forventede værdi i hele kontrakt perioden. Tildelingskriterierne er yderligere beskrevet i udbudsbetingelserne
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
15/06/2025
22:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Beskrivelse af den finansielle garanti
:
Der kræves sikkerhedsstillelse i henhold til AB service
Frist for modtagelse af tilbud
:
23/06/2025
10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet
:
6
Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
:
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger
:
Ordregiver kan under overholdelse af principperne i udbudslovens § 2 anmode tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre oplysninger inden for rammerne af udbudslovens § 159, stk. 5. Ordregiver er imidlertid ikke forpligtet til det.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
:
Åbningsdato
:
23/06/2025
10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Yderligere oplysninger
:
Der er ikke offentlig åbning af tilbud
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Vilkår af udførelse fremgår af udbudsmaterialet
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
Klagenævnet for udbud: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Skatteministeriet
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Miljøministeriet
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
:
Beskæftigelsesministeriet
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Gentofte Kommune
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Gentofte Kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Gentofte Kommune
Organisation, der behandler tilbud
:
Gentofte Kommune
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Gentofte Kommune
Registreringsnummer
:
19438414
Postadresse
:
Bernstorffsvej 161
By
:
Charlottenlund
Postnummer
:
2920
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Jan Steen Eghorn
Telefon
:
23639415
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Miljøministeriet
Registreringsnummer
:
12854358
By
:
københavn k
Postnummer
:
1220
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 38 14 21 42
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0006
Officielt navn
:
Beskæftigelsesministeriet
Registreringsnummer
:
10172748
By
:
københavn k
Postnummer
:
1060
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72 20 50 00
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Bekendtgørelsens ID
:
97ee2cd7-e99f-4286-91d5-d2275efcc2f3
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
21/05/2025
10:57:56 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
21/05/2025
11:01:30 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
332210-2025
EUT-S-nummer
:
98/2025
Offentliggørelsesdato
:
22/05/2025