1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Banedanmark
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Akseltæller og LED-lys til privatbaners overkørselsanlæg (BUES)
Beskrivelse
:
Levetidsforlængelse og lovliggørelse af BUES2000 overkørselsanlæg; Projektering, levering af komponenter samt eftervalidering;
Identifikator for proceduren
:
fb03f8d2-4805-4e99-acc3-ebb9f784cc85
Intern ID
:
2024-25158
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50220000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende jernbaner og andet udstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34632000
Udstyr til jernbanetrafikregulering,
34632300
Elektriske installationer til jernbaner,
35262000
Signaludstyr til jernbaneoverskæringer,
48140000
Programpakke til jernbanetrafikregulering
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Akseltæller og LED-lys til privatbaners overkørselsanlæg (BUES)
Beskrivelse
:
Levetidsforlængelse og lovliggørelse af BUES2000 overkørselsanlæg; Projektering, levering af komponenter samt eftervalidering;
Intern ID
:
2024-25158
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
50220000
Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende jernbaner og andet udstyr
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34632000
Udstyr til jernbanetrafikregulering,
34632300
Elektriske installationer til jernbaner,
35262000
Signaludstyr til jernbaneoverskæringer,
48140000
Programpakke til jernbanetrafikregulering
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
24
Måneder
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, ved forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden for 20 kalenderdage. Dette er regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation. Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Hvis klagen handler om overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, er klagefristen på 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse indgives til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Banedanmark
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Banedanmark
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Banedanmark
Organisation, der udfører betalingen
:
Banedanmark
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Banedanmark
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne procedure
:
7 500 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
7 500 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af beskyttelse af andre eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder, end dem, som er defineret i artikel 5, stk. 10, i direktiv 2014/23/EU
Anden begrundelse
:
Det er Banedanmarks vurdering, at det ud fra hensyn til kompatibilitet, økonomi og bæredygtighed vil være nødvendigt at gøre anvendelse af de genbrugs BÜES2000 anlæg som Banedanmark har til rådighed. Det er Banedanmarks opfattelse, at kontraktens genstand og Banedanmarks behov, jf. ovenfor, berettiger Banedanmark til at stille krav om anvendelse af genbrugs BÜES2000 anlæg blandt andet henset til, at anlæggene ellers skal bortskaffes. Det er i den forbindelse Banedanmarks opfattelse, at manglende genbrug af de eksisterende BÜES2000 anlæg, og dermed indkøb af nye overkørselsanlæg, vil medføre væsentligt forøgede omkostninger både relateret til selve anlæggene, men ligeledes afledte omkostninger i form af omkostninger til uddannelse og sikring af kompatibilitet med øvrigt udstyr. Det er endvidere Banedanmarks vurdering, at det af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at opgradere de nævnte overkørselsanlæg hurtigst muligt, da flere af overkørslerne på nuværende tidspunkt ikke overholder flere krav til sikkerhed. Henset til ovenstående er det Banedanmarks opfattelse, at Banedanmark sagligt kan stille krav til, at der sker genanvendelse af genbrugs BÜES2000 anlæg til opfyldelse af Banedanmarks behov. Det er Banedanmark opfattelse, at der alene eksisterer én leverandør, som kan ændre/konfigurere/opdatere disse BÜES2000 anlæg, således de er kompatible med de eksisterende BÜES2000 anlæg og opfylder Banedanmarks behov. Banedanmark har fået dette bekræftet af producenten (Scheidt & Bachmann) af BÜES2000 anlæg. Det er således opsamlende Banedanmarks vurdering, at der gældende for genanvendelse af BÜES2000 anlæg eksisterer en eneleverandørsituation, hvorefter tildeling kan ske direkte til Rosenfelt & West Engineering A/S, jf. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 50, litra c, nr. iii. Efter Banedanmarks vurdering gælder ovenstående ligeledes for opgradering af eksisterende BÜES2000 anlæg.Banedanmark har tidligere gennemført en markedsundersøgelse ved en forhåndsmeddelelse, jf. bekendtgørelses nr. 53720-2024 offentliggjort d. 26.01.2024. Undersøgelsen vedrørte ligeledes ændring/konfigurering/opdatering af BÜES2000 anlæg til Vestbanen. Det er Banedanmarks vurdering, at denne markedsundersøgelse også er repræsentativ for nærværende kontrakt. Banedanmark fik ved markedsundersøgelsen bekræftet ovenstående vurdering og ingen aktører gjorde gældende, at de havde rettighederne til at opgradere BÜES2000 genbrugsanlæg.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
7 500 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
7 500 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Rosenfelt & West Engineering A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2024-25158
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
2024-25158
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
30/04/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Banedanmark
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Banedanmark
Registreringsnummer
:
18632276
Afdeling
:
Danmark
Postadresse
:
Carsten Niebuhrs Gade 43
By
:
København V
Postnummer
:
1577
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Rasmus Juul Wagner
Telefon
:
+45 82340000
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Rosenfelt & West Engineering A/S
Registreringsnummer
:
13966532
By
:
Ølstykke
Postnummer
:
3650
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
45 47100200
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
749c2244-dc7e-458b-a94a-490c80f7dbbd
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
26
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
08/05/2025
11:13:39 (UTC) Western European Time, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
08/05/2025
11:30:44 (UTC) Western European Time, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
301197-2025
EUT-S-nummer
:
90/2025
Offentliggørelsesdato
:
12/05/2025