2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Bygge og anlæg
Primær klassifikation
(
cpv
):
45310000
Udførelse af elektriske installationer
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
31311000
Nettilslutninger,
45231100
Almindelige bygge- og anlægsarbejder i forbindelse med rørledninger,
31680000
Elartikler og tilbehør,
65300000
Eldistribution og beslægtede tjenester,
09310000
Elektricitet,
31681000
Elektrisk tilbehør,
31610000
Elektrisk udstyr til motorer og køretøjer,
31210000
Elektriske apparater til at slutte, afbryde eller beskytte elektriske kredsløb,
31000000
Elektriske maskiner, apparatur, udstyr og forbrugsartikler; belysning,
31600000
Eludstyr,
45112500
Flytning af jord,
45311100
Installation af el-ledninger,
51112100
Installation af udstyr til distribution af elektricitet,
31300000
Isolerede ledninger og kabler,
45236000
Jord- og belægningsarbejde,
44320000
Kabler og hermed beslægtede produkter,
31158000
Ladeaggregater,
44424100
Målerskabe,
31681500
Opladere,
34992000
Skilte og belyste skilte,
31682000
Strømforsyninger,
45112000
Udgravning og fjernelse af jord,
51112000
Installation af udstyr til distribution og overvågning af elektricitet
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
- Dokumentation Inden tildelingen af en kontrakt vil Ordregiver, i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152, kræve endelig dokumentation vedrørende de forhold, der er angivet i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), fra den Tilbudsgiver som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til. Hvis Tilbudsgiver er en sam-menslutning, f.eks. et konsortium, eller hvis Tilbudsgiver baserer sig på støttende virksomheder, skal kunden kræve endelig dokumentation vedrørende de forhold, der er angivet i ESPD’erne fra alle deltage-re i en sammenslutning (f.eks. alle konsortiedeltagere) og/eller eventuelle støttende virksomheders ESPD’er. Tilbudsgiver skal i den forbindelse dokumentere følgende: • at Tilbudsgiver ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 eller de frivillige udelukkelsesgrunde i 137, stk. 1, nr. 2 – nr. 3 Tilbudsgiveren skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for de beskrevne referencer i relation til teknisk og faglig formåen, hvis disse ligger indenfor en periode på tre (3) år fra offentliggørelsen af det Konkrete indkøb, idet referencerne i så tilfælde betragtes som endeligt dokumenteret ved beskrivelsen i ESPD. Referencerne i ESPD’et skal dog til enhver tid i systemets varighed opfylde minimumskravene til teknisk og faglig formåen, jf. nærmere punkt 2.1.1, hvorfor Deltagerne i det dynamiske indkøbssystem opfordres til at ajourføre sit ESPD, når det er relevant, ligesom ordregiver kan anmode deltageren om at fremsende et nyt og ajourført ESPD, jf. punkt 2.3. Dokumentation vedrørende ESPD’ets Del III – Udelukkelsesgrunde Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at dokumentation vedrørende udelukkelsesgrundene skal afleve-res for Tilbudsgiver, alle deltagerne i en sammenslutning (f.eks. alle konsortiedeltagerne) og eventuelle støttende enheder, og at ingen af disse må være omfattet af udelukkelsesgrundene. For danske virksomheder kan dokumentation ske ved fremsendelse af en serviceattest udstedt af Er-hvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra: • Skifteretten v. Domstolsstyrelsen • Skatteforvaltningen • ATP • Politiet (Kriminalregistret) o Bemærk, at der skal udfyldes og underskrives en ”samtykkeerklæring”, der skal uploades i forbindelse med bestillingen af serviceattesten. Serviceattesten bestilles hos Virk. Serviceattesten må maksimalt være 12 måneder gammel regnet fra fristen for fremsendelse af Serviceat-testen, som fastsat af Ordregiver i opfordringsskrivelsen Til orientering er behandlingstiden hos Erhvervsstyrelsen ca. to (2) uger fra bestilling af Serviceattesten er modtaget. Hvis Tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder ikke er fra Dan-mark, skal disse som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. e-Certis er et online informationssystem, som skal benyttes til at finde frem til den rette dokumentation, der skal anvendes af EU-medlemslandene i forbindelse med udbud. Såfremt disse lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller de udstedte certifikater eller dokumenter ikke dækker alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. - Skriftlige spørgsmål – ved etablering af det dynamiske indkøbssystem Al kommunikation mellem Ansøger og Ordregiver skal foregå gennem Comdia. Ansøger opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder i forbindelse med det dynamiske indkøbssystem afklaret ved fremsættelse af skriftlige spørgsmål i forbindelse med ansøgning om optagel-se i systemet. Alle spørgsmål formuleres på dansk og skal fremsættes skriftligt i Comdia. Skriftlige spørgsmål og besvarelser heraf vil i anonymiseret form løbende blive meddelt via Comdia, og eventuelle suppleringer vil herefter udgøre en del af udbudsmaterialet. Det er Ansøgers ansvar at holde sig orienteret med de svar og eventuelle suppleringer, der tilgængeliggøres i Comdia. I henhold til tidsplanen i udbudsbetingelsernes punkt 1.4, vil spørgsmål modtaget inden spørgefristen blive besvaret af Ordregi-ver, hvorimod spørgsmål modtaget efter spørgefristens udløb, alene vil blive besvaret, hvis spørgsmålets karakter ikke gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for Ordregiver at besvare spørgsmålet inden svarfri-sten. Spørgsmål modtaget senere end seks (6) hele dage, inden ansøgningsfristen, vil som udgangspunkt ikke blive besvaret. Tekniske spørgsmål omkring brugen af udbudssystemet Comdia skal stilles til supporten: tlf. 71 99 36 72. Ansøgere opfordres til at stille eventuelle spørgsmål så tidligt som muligt, idet det giver Ordregiver en større mulighed for at indarbejde suppleringer foranlediget af spørgsmål fra Ansøger. Jo kortere tid, der er til ansøgningsfristens udløb, jo mindre tilbøjelig vil Ordregiver være for at foretage suppleringer af ma-terialet, uanset at suppleringerne måtte være hensigtsmæssige. - Skriftlige spørgsmål – i systemets løbetid Ansøgere der søger om optagelse i systemets løbetid, kan, som ved systemets etablering, få supplerende oplysninger om materialet ved fremsættelse af skriftlige spørgsmål i forbindelse med ansøgning om opta-gelse i systemet. Spørgsmål formuleres på dansk og skal fremsættes skriftligt via Comdia. Alle øvrige formkrav til spørgs-målene angivet under punkt 3.1 gælder også for spørgsmål fremsat i systemets løbetid. Ordregiver vil søge at besvare spørgsmål hurtigst muligt og som udgangspunkt inden for 10 arbejdsdage. - Støtteerklæringer Ansøger kan i forbindelse med aflevering af ansøgning basere sig på andre enheders (virksomheders) teknisk og/eller faglig formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør. Ansøger skal angive, hvorvidt dette er tilfældet i ESPD del ll, punkt C. Der skal vedlægges et særskilt ud-fyldt ESPD med de oplysninger, der anmodes om i del ll, punkt A og B, del lll samt del IV, for hver enhed, som Ansøger baserer sig på. Del IV skal udfyldes for så vidt angår de forhold, som Ansøger baserer sin egnethed på. Den støttende enhed skal vedlægge et underskrevet ESPD. I de tilfælde, hvor Ansøger baserer sig på støttende virksomhed(er) for at opfylde minimumskravene til egnethed, jf. udbudsbetingelsernes punkt 2.1.1., skal Ansøger godtgøre, at Ansøger faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen som ansøgningen og efterfølgende tilbud afgivet i det dynamiske indkøbssystem vil omfatte. Med henblik på at godtgøre ovenstående vedlægger Ansøger dokumentation for støttende virksomhe-ders forpligtelser i så henseende. Hver støttende virksomhed udfylder og underskriver en ”Støtteerklæring”, jf. Bilag 2. Ordregiver har vurderet, at det er nødvendigt at indhente ovenstående dokumentation allerede i forbin-delse med en Deltagers optagelse i systemet, så det sikres, at de optagede Deltagere faktisk råder over eventuelle støttende enheders formåen forud for deltagelse i Konkrete indkøb. - Konsortier eller andre sammenslutninger Såfremt en sammenslutning (eksempelvis et konsortium) afgiver ansøgning skal dette oplyses under ESPD del ll, punkt A. Herudover skal samtlige deltagere i sammenslutningen, udfylde et særskilt, og for den enkelte deltager i sammenslutningen, individuelt ESPD i overensstemmelse med nærværende udbudsbe-tingelser. En Ansøger, der er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium), skal som minimum op-lyse tre (3) referencer i alt, jf. udbudsbetingelsernes punkt 2.1.1. Der oplyses altså ikke tre (3) referencer pr. deltager i sammen-slutningen, men tre (3) i alt. Sammenslutningen skal være opmærksom på at vedlægge en erklæring, hvormed parterne erklærer at udgøre et konsortium eller anden form for sammenslutning, som hæfter solidarisk, ubetinget og direkte for opfyldelse af den udbudte opgave, samt bekræfter, at de hæfter solidarisk, ubetinget og direkte med et selskab, som efter optagelse måtte blive stiftet med henblik på udførelse af et Konkret indkøb. Sammenslutningen skal udfylde og vedlægge Bilag 3 – Erklæring om fælles hæftelse. - Tro- og loveerklæring vedrørende forbindelse til Rusland EU har indført forbud mod at tildele kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til virksomheder med russisk involvering, der overskrider grænserne herfor, jf. artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine (herefter ”Forordningen”). Ansøger skal ved ansøgning om optagelse på det dynamiske indkøbssystem afgive en udfyldt og under-skrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er, eller kommer, nogen russisk involvering i kontrakter, der tildeles gennem det dynamiske indkøbssystem, der overskrider grænserne fastsat i Forordningen. En Deltager på det dynamiske indkøbssystem skal give meddelelse til Ordregiver, hvis Deltageren under det dynamiske indkøbssystems løbetid bliver omfattet af Forordningens anvendelsesområde. Støttende enheder og underleverandører skal ikke afgive tro- og loveerklæring, jf. Bilag 4, eftersom Ansø-gers tro- og loveerklæring rummer erklæring vedrørende støttende enheders og underleverandørers forhold. Ved sammenslutninger af Ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen afgive tro- og loveerklæringen. Udbudsmaterialet indeholder en skabelon til tro- og loveerklæringen, som skal benyttes, jf. Bilag 4 – Tro- og loveerklæring.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Konkurs
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Insolvens
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Tvangsakkord uden for konkurs
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Aktiver, der administreres af en kurator
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning
:
En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt, jf. udbudslovens § 24, nr. 18, i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som omhandlet i udbudslovens § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller 6, de fastsatte minimumskrav til egnethed i udbudslovens §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Rent nationale udelukkelsesgrunde
:
Udbudslovens § 134 a finder anvendelse, hvorfor en ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Udbudslovens § 134 a, Stk. 2: § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1. Dokumentation: Ordregiver er berettiget til at indhente relevant dokumentation for hvorvidt ansøger eller tilbudsgiver befinder sig i en situation som kan medføre udelukkelse i medfør af nærværende udelukkelsesgrund.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger"
Betaling af socialsikringsbidrag
:
Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Betaling af skatter og afgifter
:
Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Deltagelse i en kriminel organisation
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Svig
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .
Korruption
:
En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Dokumentation: i overensstemmelse med udbudslovens §§ 152-153, se desuden ""Yderligere oplysninger" .