1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Forsvarsområdet
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Global Support Package (GSP) for ARRIEL 1D1-motorer til Forsvarets FENNEC-helikoptere
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indløbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå 5-årig rammeaftale med option på forlængelse i 4 x 4 år (i alt 21 år) med Safran Helicopter Engines Germany GmbH til en værdi af DKK 400 mio. Aftalen vil indeholde teknisk support, service, reservedele, vedligeholdelse, uddannelse mm. til ARRIEL-motoren på Forsvarets FENNEC AS550 C2-helikopter. Denne bekendtgørelse indrykkes med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed, idet FMI har til hensigt at tildele aftalen direkte til Safran Helicopter Engines Germany GmbH.
Identifikator for proceduren
:
9f71a8d8-5d9c-45ce-b962-3530765d7486
Tidligere bekendtgørelse
:
452386-2018
Intern ID
:
2024/013042
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
50212000
Reparation og vedligeholdelse af helikoptere
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Datoen angivet i "dato for beslutning om valg af vinder" er datoen for beslutning om at forhandle direkte med Safran Helicopter Engines Germany GmbH og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdien angivet i bekendtgørelsen er den estimerede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer)
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Global Support Package (GSP) for ARRIEL 1D1-motorer til Forsvarets FENNEC-helikoptere
Beskrivelse
:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indløbsstyrelse (FMI) ønsker at indgå 5-årig rammeaftale med option på forlængelse i 4 x 4 år (i alt 21 år) med Safran Helicopter Engines Germany GmbH til en værdi af DKK 400 mio. Aftalen vil indeholde teknisk support, service, reservedele, vedligeholdelse, uddannelse mm. til ARRIEL-motoren på Forsvarets FENNEC AS550 C2-helikopter. Denne bekendtgørelse indrykkes med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed, idet FMI har til hensigt at tildele aftalen direkte til Safran Helicopter Engines Germany GmbH.
Intern ID
:
2024/013042
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
50212000
Reparation og vedligeholdelse af helikoptere
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
5
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
4
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Aftalens ordinære løbetid er fem år. Aftalen kan forlænges med fire gange fire år.
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Datoen angivet i "dato for beslutning om valg af vinder" er datoen for beslutning om at forhandle direkte med Safran Helicopter Engines Germany GmbH og ikke datoen for aftalens indgåelse. Værdien angivet i bekendtgørelsen er den estimerede værdi af anskaffelsen, og er således ikke udtryk for anskaffelsens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
400 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Anden begrundelse
:
FMI ønsker at indgå 5-årig rammeaftale med option på forlængelse i 4 x 4 år (i alt 21 år) med Safran Helicopter Engines Germany GmbH til en værdi af DKK 400 mio. Aftalen vil indeholde teknisk support, service, reservedele, vedligeholdelse, uddannelse mm. til ARRIEL-motoren på Forsvarets FENNEC AS550 C2-helikopter. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Safran Helicopter Engines Germany GmbH, der som følge af såvel eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder som tekniske årsager er den eneste leverandør, der kan sikre levering af ovenstående FMI vurderer, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3 og 4 for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er opfyldt. FMI agter på denne baggrund at indgå rammeaftale med Safran Helicopter Engines Germany GmbH. Rammeaftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort. Henset til helikopternes forventede restlevetid og til ovenstående angående de tekniske årsager og enerettigheder, vurderer FMI endvidere, at betingelserne i udbudslovens § 95, stk. 2, om længerevarende rammeaftaler er opfyldt.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Safran Helicopter Engines Germany GmbH
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
2024/013042
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
400 000 000,00
DKK
Tilbuddet blev rangordnet
:
nej
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
4600004911
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Tove Balling Zacher Sørensen
Telefon
:
51231924
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Safran Helicopter Engines Germany GmbH
Registreringsnummer
:
47905
By
:
Hamburg
Postnummer
:
22453
Landsdel (NUTS)
:
Hamburg
(
DE600
)
Land
:
Tyskland
Telefon
:
+49 (0) 151 646 302 85
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
7a1456c2-037e-41ad-a54a-2eda414934e6
-
01
Formulartype
:
Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype
:
25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
08/11/2024
12:01:49 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
08/11/2024
12:10:46 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
683445-2024
EUT-S-nummer
:
219/2024
Offentliggørelsesdato
:
11/11/2024