23948sdkhjf

En direkte forbindelse mellem Jylland og Sjælland kan nu blive en aktualitet

I lang tid har det været meget usandsynligt, at der skulle blive etableret en forbindelse mellem Jylland og Sjælland.

Mange bilister ønsker en broforbindelse, da det formentligt vil gavne både trafikken og transporttiden, hvis man skal rejse til eller fra den centrale eller nordlige del af Jylland. Situationen er nu ændret således, at mange håber og tror på en faktisk forbindelse, der gør det muligt at rejse mellem det vestlige Sjælland og det østlige Jylland i løbet af 2030’erne.

De blå partier arbejder aktivt på en faktisk forbindelse
Det formodes at en ren vejforbindelse vil kunne tilbagebetales gennem forbrugerne over en længere årrække, men hvis broforbindelsen skal indeholde jernbane, vil det formentlig kræve en statslig støtte til broen.

Selvom politikerne således ikke ser en stor sandsynlighed i en kombineret vej- og tog bro, har man alligevel valgt at undersøge begge muligheder nærmere. De umiddelbare beregninger viser at en ren vejforbindelse koster 62 mia. kr., mens en kombineret vej- og baneforbindelse vil koste hele 136 mia. kr.

Politikerne har sat gang i en forundersøgelse, der vil indeholde en opdateret trafikanalyse samt forskellige samfundsøkonomiske og miljøanalyser. Desuden skal der udarbejdes forskellige tekniske løsninger for denne nye faste forbindelse. Forundersøgelsen forventes færdig i løbet af 2021, hvorefter regeringen kan igangsætte den endelige undersøgelse inden, der kan træffes beslutning om denne nye bro.

En bro vil gøre det ekstra attraktivt at bosætte sig nær Århus og på Vestsjælland
Hvis regeringen beslutter at anlægge denne nye bro, vil det gøre det ekstra attraktivt for befolkningen at bosætte sig nær denne nye bro. Dette skyldes de pludseligt meget gode transportmuligheder for, på relativ kort tid, at kunne rejse hele landet rundt. Man kunne således forestille sig en øget efterspørgsel på lejeboliger i Århus området.

Hvis en større mængde af befolkningen bosætter sig nær denne bro, kunne man tilsvarende forestille sig at virksomheder anlægger jobmuligheder, hvor befolkningen er. Århus vil således blive en meget central del af Danmark, da der pludselig fra denne destination er rigtig gode muligheder for fx lastbiltrafik, hvor der kan fragtes både til den nordlige del af landet, til Sjælland samt til Sønderjylland og Fyn på væsentlig kortere tid, hvis centralen placeres i Århusområdet nær denne nye bro.

Flere folk betyder mere arbejde for handyhander
Der er efterhånden rigtig mange, der har brug for hjælp til selv simple opgaver som at sætte en lampe op, få boret huller i væggene til billeder eller få monteret et par hylder på væggen. Til gengæld findes der også en gruppe af mennesker, der hjertens gerne hjælper andre med disse opgaver – og de kaldes for en Handyhander.

Når folk samles i boliger omkring den nye broforbindelse, vil det også betyde rigtig mange indflyttere, der har brug for hjælp til diverse små opgaver. Århus området samt Vestsjælland får således brug for nogle, der har en gemt håndværker i sig, når der skal monteres et par hylder eller samles en ny reol. Hvis du har en gemt håndværker, kan du således med fordel signe dig op til lidt ekstra arbejde på den front.

Send til en kollega

0.031