23948sdkhjf

Vestas henter milliarder på bedre kvalitet

Vindmølleproducentens udgifter til garantireparationer er faldet støt de seneste år.
Tilbage i 2005 tog Vestas en strategisk beslutning om, at kvaliteten på koncernens produkter skulle højnes. Det skete, fordi vindmølleproducenten dengang var nødt til at nedjustere de økonomiske forventninger på grund af kvalitetsproblemer. Det skriver Jyllands-Posten.

Siden er det gået støt fremad. I 2008 havde Vestas en garantiprocent på 4,4, og i 2012 var den faldet til 1,6. Målt i kroner og ører betyder det, at Vestas i 2012 brugte 887 mio. kr. på garantihensættelser. Havde man fastholdt garantiprocenten på 4,4, ville udgiften have være 2,4 mia. kr.

- Der er væsentlig mere fokus på møllernes kvalitet i dag. Det er blevet et konkurrenceparameter. Derfor har Vestas også investeret kraftigt i området, siger teknisk direktør Anders Vedel til Jyllands-Posten.

Flere iagttagere forventer dog, at garantihensættelserne kan stige igen i takt med, at Vestas lægger større dele af produktionen ud til underleverandører. Anders Vedel forventer dog ikke, at det vil få nogen større betydning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143