23948sdkhjf

Lego slår alle rekorder

Legetøjsproducenten har tredoblet sin omsætning på fem år.
I 2012 øgede Lego sin nettoomsætning med 25 procent til 23,405 mia. kr. – næsten en tredobling i forhold til 2007. 2012 blev dermed femte år i træk, hvor Lego præsterer en årlig vækst i omsætningen på over 15 procent. Årets resultat steg samtidig fra 4,160 mia. kr. til 5,613 mia. kr.

- Det er et særdeles tilfredsstillende resultat og bedre, end vi forventede i begyndelsen af året. Det skyldes først og fremmest, at vi har været i stand til at udvikle og lancere produkter, som børn i hele verden har sat øverst på ønskesedlen i 2012, siger Jørgen Vig Knudstorp, administrerende direktør for Lego.

Produktion nær kernemarkederne
Den store efterspørgsel på Lego-produkter har i 2012 skabt store udfordringer for koncernens produktionsapparat, men virksomhedens målrettede strategi om at placere sine fabrikker nær kernemarkederne i Europa og Nordamerika viste sin styrke.

- Fordi vi har vores pakkerier placeret geografisk tæt på vores kernemarkeder, og fordi vi hele tiden optimerer og forbedrer produktionen, kan vi reagere hurtigere på efterspørgslen fra kunder og forbrugere, forklarer Bali Padda, chief operating officer.

De bedst sælgende produkter i 2012 var Lego City og Lego Star Wars efterfulgt af Lego Ninjago, der blev lanceret i 2011. Den nye produktlinje Lego Friends solgte langt bedre end ventet og blev den fjerde mest solgte produktlinje. Og selv om Lego mere end fordoblede sin produktion af Lego Friends i løbet af 2012 i forhold til det forventede, var det ikke muligt at levere alle efterspurgte varer.

Global vækst
Med tocifrede vækstrater viste Nordamerika, Asien og det centrale og østlige Europa imponerende salgsresultater i 2012, mens nogle sydeuropæiske markeder præsterede mere moderate étcifrede vækstrater trods en meget udfordrende markedsudvikling.

- Vi er meget tilfredse med den stærke vækst i Asien, der især drives af Lego Ninjago, Lego Friends og Lego City. Asien er stadig et relativt lille marked for Lego-koncernen, men i løbet af de kommende år forventer vi, at regionen bliver en ny vækstmotor for os, siger Mads Nipper, chief marketing officer.

Som et resultat af det stigende salg samt investeringer i produktionskapacitet steg antallet af fuldtidsansatte med lidt mere end 1.000 fra et gennemsnit på 9.374 i 2011 til 10.400 i 2012. Det ventes, at antallet af medarbejdere også vil stige i 2013.

Forventning om solid vækst i 2013
I 2013 forventer Lego, at den globale økonomiske udvikling vil fortsætte med at påvirke legetøjsmarkedet generelt. Den økonomiske situation i det vestlige og sydlige Europa samt Nordamerika vil fortsat være presset, mens Asien og dele af Europa ventes at vise solid vækst.

I 2013 er der høje forventninger til Legos store lancering – Lego Legends of Chima – et legetema der foregår i en fantasiverden befolket af mytologiske dyrestammer.

Baseret på Legos momentum fra 2012 ventes det derfor, at Lego-salget fortsætter med at vokse i 2013, men den udfordrende globale økonomiske situation vil føre til lavere vækstrater end dem, man oplevede i 2012.
Læs mere om: Lego
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.094