23948sdkhjf

Udlandet driver væksten i Lasse og Kristians pallevender-eventyr

Lasse Rieks Jensen og Kristian Egede fra Midtsjælland regner ejerne med, at eksporten i 2023 driver omsætningen 50 procent i vejret i deres virksomhed Rieks Construction

Lasse Rieks Jensen og Kristian Egede, der ejer og driver virksomheden Rieks Construction i Dalmose ved Slagelse, har lært meget om eksport i løbet af det seneste år. Blandt andet har de fundet ud af, at det kan være en rigtig god idé at bede om hjælp til det, man ikke selv har tiden eller kompetencerne til.

Ejerne stod med et akut behov for at få hjælp til at strikke en eksportstrategi sammen for salg af virksomhedens unikke pallevender – og valgte derfor at række ud til Erhvervshus Sjælland og EU-projektet Zealand International.

- Det har gjort en kæmpeforskel. Eksport driver nu væksten for os, og havde vi ikke fået hjælp og rådgivning til internationalisering, tror jeg ikke, at vi havde eksisteret i dag, siger Lasse Rieks Jensen.

Zealand International er finansieret af EU’s Regionalfond og har siden 2018 og frem til årsskiftet hjulpet virksomheder i Region Sjælland med at finde deres ben på eksportmarkederne. Målet er at skabe øget omsætning og flere arbejdspladser via eksport, og projektet har præsteret langt over forventning:

Forsøgte selv med eksportplan

Lasse Rieks Jensen og Kristian Egede havde inden Zealand International selv lagt en eksportplan. Rieks Construction skulle som en lille, fleksibel leverandør placere sig som alternativ til to store, dominerende producenter i Italien og Storbritannien.

- Vi er en nichevirksomhed, og vores hjemmemarked er ganske enkelt for lille til at drive den vækst, vi ønsker. Derfor skal vi eksportere, og vi havde set et hul mellem de store, forklarer Lasse Rieks Jensen.

Imidlertid gik virksomhedens salgsansvarlige på pension midt i processen, og dermed stod ejerparret med en stor udfordring.

- Jeg er konstruktøren og iværksætteren i virksomheden, og hverken Kristian eller jeg havde stor erfaring med salg og kunder. Derfor gik vi til Zealand International, og det var guld værd, siger Lasse Rieks Jensen.

Ikke nok med Google-annoncer

I Zealand International fik alle virksomheder tilknyttet en forretningsudvikler, som fulgte og sparrede med virksomheden i hele forløbet. Desuden valgte mange virksomheder en Basal Eksport-workshop over to dage, hvor der ses på strategier inden for for eksempel go-to-market, partnerskaber, internationale salgskanaler, kulturforståelse og value proposition.

Rieks Construction fik rådgivning fra forretningsudvikler Hendrik Staack fra Erhvervshus Sjælland, som var sparringspartner i hele forløbet. Og Zealand International ydede tilskud til eksterne konsulenter, der hjalp med at knække en hård nød: En skræddersyet partnerskabs-kontraktmodel. Desuden fik virksomheden hjælp til at gå i gang med at etablere partnerskaber på de primære markeder.

Lasse Rieks Jensen fortæller:

- Vi troede, at Google-annoncer var tilstrækkeligt, men vi lærte, at hvis man vil eksportere, må man finde partnere på markederne. De kan sproget og kulturen, og de ved, hvor kunderne er.

Hul på det franske marked

I dag er der damp på kedlerne hos Rieks Construction i samlehallen i Dalmose. Der er landet en kæmpestor forhandler i Frankrig, som allerede har solgt fem maskiner, og der er taget hul på både det polske og det belgiske marked.

Og Lasse Rieks Jensen ser konkrete tegn på den vækst, han har ønsket sig:

- Med indgangen på det franske marked har vi for alvor fået hul på eksporten. Vi regner med at fordoble omsætningen fra 2021 til 2022, og næste år forventer vi, at omsætningen igen stiger med 50 procent, siger han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078