23948sdkhjf

Projekt gav Randers Gear avanceret viden om bearbejdning

Kan der være penge og energi at spare, hvis man sliber tandhjul endnu bedre, end man gør nu?

Det har været problemstillingen i et Made-projekt, som Randers Gear har gennemført. Randers Gear nu fået et grundlag for at vurdere, om sliber og efterbearbejder bedre. 

- Vi har fået kortlagt, hvordan vi kan teste det her. Vi har teorien på plads, og det er afsæt til det videre arbejde. Potentialet er stort, men det er for tidligt at sætte beløb på,” siger adm. direktør Lau Akstrup Jensen, Randers Gear.

- Vi er blevet klogere på ny teknologi. Vi kan rådgive og vejlede vores kunder bedre i forhold til kvalitet. Det betyder meget, at få adgang til den viden, siger han.

I det såkaldte kickstarter-projekt blev det undersøgt, om den rigtige efterbearbejdning af tandhjul giver afledte energibesparelser hos Randers Gears kunder.

Randers Gear fremstiller tandhjul, som indgår i gearkasser i skibe, IC3-tog og i vindmøller.

- Vi vil hjælpe vores kunder med at nedbringe energiforbruget i deres transmissionsløsninger i nyudvikling og i eksisterende applikationer. Hvis man kan fjerne vibrationer og støj i for eksempel skibe, så fjerner man samtidig også noget af energiforbruget, fordi vibrationer er energi, siger Lau Akstrup Jensen.

Ny viden

Randers Gear fortsætter arbejdet med at opsøge ny viden. Virksomheden deltager i et Made-projekt med DAMRC om at sikre processtabiliteten i metalbearbejdning, og i et andet projekt med Force Technology om, hvordan 3D-print kan bruges til at reparere eksisterende tandhjul.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Automation.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219