23948sdkhjf

Pengene fosser ind hos Lego

Nye produkter målrettet piger sælger dobbelt så godt som ventet og bidrager til et stærkt halvårsregnskab for Lego-koncernen
I første halvår 2012 satte Lego yderligere turbo på en i forvejen imponerende vækst. Nettoomsætningen endte på 9,134 mia. kr. mod 7,355 mia. kr. i samme periode året før – en stigning på godt 24 procent.

Driftsresultatet i første halvår er på 2,877 mia. kr. mod 2,030 mia. i første halvår 2011, hvilket er en stigning på 41,7 procent.

- Endnu en gang overgår det første halvår vore forventninger, og det finansielle resultat er fremragende, især når man samtidig tager den generelle udvikling på legetøjsmarkedet i betragtning. Det er dog endnu for tidligt at komme med et bud på resultatet for hele året, da de sidste måneder af året er afgørende for os, siger administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp om det finansielle resultat.

Godt salg af nye produkter
Det er blandt andet lanceringen af en speciel produktlinje målrettet piger der har været med til at sende omsætningen i vejret. Ifølge koncernen har salget af Lego Friends været dobbelt så stort som forventet, og man har nu øget produktionen for at være sikker på at kunne levere nok Lego Friends produkter til den vigtige julehandel.

Hidtil har faldet i legetøjsmarkedet ikke påvirket Lego, og i første halvår har Billund-virksomheden opnået tocifrede vækstrater i salget til forbrugerne på stort set alle virksomhedens markeder.

Salgsfremgangen varierer fra region til region, men foregår globalt. I de europæiske markeder er salget øget med lidt over 10 procent i gennemsnit, mens salget i USA er vokset med 23 procent. I Asien er salget steget endnu mere, hvilket er en fortsættelse af billedet fra 2011. Den markante vækst i salget i Asien understøtter den langsigtede ambition om, at regionen skal blive et kernemarked for Lego på linje med Europa og USA. Lego har som et resultat af væksten øget sin andel af det globale legetøjsmarked til mere end otte procent – en stigning på et procentpoint i forhold til første halvår 2011.

Øget kapacitet og flere medarbejdere
Lego har gennem længere tid udvidet kapaciteten i alle dele af forretningen. Dette er sket i flere lande for at kunne følge med den stigende efterspørgsel. Denne udvikling fortsætter i 2012, hvor man forventer at ansætte cirka 1.000 nye medarbejdere – heraf mange i Danmark.

Koncernens mexicanske fabrik i Monterrey har samtidig i de seneste år gennemgået store udvidelser og har øget sin produktionskapacitet væsentligt. I marts 2011 begyndte også en omfattende udvidelse af fabrikken i Kladno, Tjekkiet, som indvies officielt i efteråret 2012. En helt ny fabrik er også planlagt i Nyíregyháza, Ungarn, som erstatning for den nuværende, lejede fabrik i samme by. Endelig udvides støbekapaciteten i Billund i efteråret 2012.

Aktiviteter, der skal øge kapaciteten i produktionen, forventes at fortsætte ind i 2013, ligesom der fortsat vil være fokus på at gøre organisationen endnu mere tilpasningsdygtig.
Læs mere om: Lego
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158