23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Malm-tog væltede i Sverige - Store konsekvenser for LKAB

Et lastet malmtog fra LKAB blev søndag eftermiddag afsporet på Malmbanen mellem Sikträsk og Lina älv, lige nord for Gällivare i Nordsverige.

I alt blev 38 vogne kørt af sporet - og stoppet forventes at blive langvarigt, meddeler LKAB i en pressemeddelelse.

- Det her viser endnu en gang, hvor følsom vores forsyningskæde er. Vi har brug for dobbeltspor nu, siger Jan Lundgren, der er logistikchef og adm. direktør i LKAB Malmtrafik.

Stedet for afsporingen ligger cirka 3 km fra nærmeste vej, så prognosen lyder på togstop i flere dage.

Togføreren overlevede uden skader; men lokomotivet ligger søndag aften stadig midt på sporet.

Malmlinjen er cirka 500 km lang og forbinder LKABs miner med havnene i Narvik og Luleå.

Ønsker at øge kapaciteten
- Vi har i mange år ønsket at få Malmbanen udbygget til dobbeltspor, Siger Jan Lundgren.

- Det handler dels om at øge kapaciteten, så den matcher vores planlagte stigning i produktionen, dels om at mindske følsomheden over for forstyrrelser.

- Dette er den mest belastede jernbanestrækning i hele Sverige og vores eneste måde at forsyne vores kunder på.

- Årsagen til afsporingen skal naturligvis undersøges; men uanset hvad det er, viser det endnu en gang, hvor vigtigt spørgsmålet om rutens tilgængelighed er. I værste fald kan trafikken standses i flere uger.

- Der skal investeres i jernbanen nu, så Malmbanen ikke bliver en flaskehals i den industrielle omstilling, siger Jan Lundgren.

I 2020 leverede LKAB 28,5 millioner ton jernmalmprodukter med en omsætning på 34 milliarder svenske kroner. Indtil tredje kvartal i år er leverancerne på 20 millioner ton og salget er 40 milliarder svenske kroner.

Om Malmbanen
Malmbanen er navnet på den cirka 500 kilometer lange jernbanestrækning, der går fra norske Narvik i nord til svenske Luleå i syd. Den er verdens nordligste elektricificerede jernbane. Den norske del af banen hedder egentlig ikke Malmbanan, men Ofotbanen.

Mineselskabet LKAB transporterer sin jernmalm fra minerne i Kiruna og Malmberget til havnene i Narvik og Luleå til eksport. Jernbanen tillader togvægt på op til 8.600 ton og et 30 ton akseltryk. Begge tal er større end for nogen anden jernbane i Skandinavien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078