23948sdkhjf

Boganmeldelse: Bag facaden hos Lego

I 2018 udkom bogen Lego-Guld på Gyldendals Forlag, der blev lanceret som en fortælling om Danmarks rigeste familie.

Ved den lejlighed var det ikke lykkedes, at få den pressesky Kirk Kristiansen-familie til at medvirke. Det er nu lykkedes hos Politikens Forlag i Jens Andersens bog ”Et liv med Lego”.

Forfatteren indleder med at skrive, at der ikke er tale om nogen ”traditionel erhvervsbog”, men snarere en ”kulturhistorie og en biografisk krønike om de tre generationer i slægten Kirk Kristiansen”.

Det startede hos en ydmyg tømrer

Bogen er hovedsageligt blevet til via samtaler med Kjeld Kirk Kristiansen, der fra 1979 til 2004 som tredje generation stod i spidsen for Lego, og via adgang til Legos egne arkiver i Billund.

Den tager os med på rejsen, fra Ole Kirk Christiansen i 1916 slår sig ned som tømrer i den ydmyge jyske flække Billund. Sidenhen begynder han som supplement til det traditionelle tømrerarbejde at producere trælegetøj.

Bogen er en kronologisk rejse gennem Legos historie: Hvordan flere brande er ved at ødelægge virksomheden, hvordan den første plaststøbemaskine bliver indkøbt i 1946, hvordan de første plastikklodser bliver produceret få år senere og Legoklodsen, som vi kender den i dag, bliver lavet i 1958, hvordan Legoland bliver indviet i 1968, minifiguren bliver introduceret i 1978, hvordan man i starten af 2000’erne er i krise med rekordunderskud og truende betalingsstandsning til i dag, hvor Billund-virksomheden er verdens største legetøjsproducent med overskud i milliardklassen.

I sig selv er det en fascinerende rejse fra en lille, ydmyg tømrerforretning til en global legetøjsproducent, og det er dejligt, at Kjeld Kirk Kristiansen har taget bladet fra munden og fortæller den.

Det er usikkert, hvilke præmisser bogen er blevet til under. Har forfatteren for eksempel været underlagt restriktioner i sin spørgeramme i sine samtaler med Kjeld Kirk Kristiansen? Og har Lego haft redigeringsret på bogen?

Men selv om historien måske er pudset lidt af hos Lego, er det stadig en god fortælling, og det er let at lade sig begejstre af den evolution, virksomheden har været igennem.

Ejerlederens universelle problemer

Er der så slet ikke noget at hente set ud fra en erhvervsleders perspektiv? Jo, i den grad.

De tre generationer i Lego har stået med præcis de samme udfordringer, som mange ejerledere vil opleve i deres egen virksomhed. Som for eksempel teknologiskiftet, da plaststøbeteknologien gør sit indtog i Lego, hvor de to generationer Ole Kirk Christiansen og Godtfred Kirk Christiansen står i dilemmaet, om det nye materiale plast virkelig kan erstatte det gammelkendte træ – og om forbrugerne ønsker det.

Eller da Lego i og 1980’erne og 1990’erne vokser så hurtigt, at organisationen på det nærmeste ikke kan følge med. Her fortæller Kjeld Kirk Kristiansen om, hvilke tanker han organisatorisk gjorde sig, og hvordan specielt strategiplanen Compass Management i anden halvdel af 1990’erne floppede fælt.

Og så er der naturligvis hele generationsskifteproblematikken, hvor de tre forskellige generationer i Lego har haft forskellige visioner for virksomheden. Det slår især gnister, når den ene generation ikke evner at trække sig fra den daglige drift og overlade ansvaret til næste generation – præcis den samme problemstilling, som man oplever i tusinder af danske, ejerledede virksomheder.

Bogen slutter med en introduktion af fjerde generation i Lego i skikkelse af Thomas Kirk Kristiansen, der nu har overtaget posten som bestyrelsesformand i ejerselskabet Kirkbi. I sagens natur spiller han endnu ikke så stor en rolle i familiekrøniken, men det er rigtig prisværdigt at han også får plads til at gøre sig tanker om familievirksomhedens fremtid.

Alt i alt er der tale om en velskrevet bog, som naturligvis også puster til vores stolthed som dansk industrination.

Titel: Et liv med Lego – en slægtshistorie
Forfatter: Jens Andersen
Pris: 400 kr.
Sider: 456
Forlag: Politikens Forlag

Læs mere om: lego
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096