23948sdkhjf

MIR's klare mål: Vores kunder skal turde droppe den klassiske gaffeltruck

Mulighederne for MIR's mobile robotter er meget store, mener adm. direktør Søren E. Nielsen.

Det kræver, at MIR formår at ramme en høj kvalitet og driftssikkerhed i robotterne.

- Vores største konkurrenter er tiden. Hvis vi formår at lave det produkt, som vi drømmer om, og vi formår at give robotterne en høj automatiseringsgrad, og at de samtidig kan fungere i store flådestørrelse, så er potentialet enormt. Det er dér, vi stræber efter at komme hen, siger han.

Søren E. Nielsen erkender, at der er ved at komme flere konkurrenter på det marked for mobile robotter, som MIR startede.

- Nu er der vel efterhånden en håndfuld konkurrenter, hvis produkter i en eller anden grad ligner vores. Det, der så er afgørende, er, om produkterne har industriel kvalitet. Det er vigtigt, at de egenskaber og funktioner, som gør, at du kan køre med høj automatiseringsgrad uden at skulle serviceres, er til stede. Det er det, der skal til, for at kunderne tør konvertere de gaffeltrucks eller manuelle trucks, som de har i dag.

Længere tid mellem fejl

- Vi vil gerne nå den industrielle kvalitet, og vi er godt på vej. Vi aflæser "mean time between failures" og "mean time between assists, og uden at nævne konkrete tal, så kan jeg sige, at vi siden august har fordoblet den tid, der går mellem at robotterne har brug for assistence. Så vi er godt på vej, siger Søren E. Nielsen.

- Flere og flere af vores kunder blandt store, globale virksomheder er ud over den fase, hvor de kun havde nogle få robotter i et hjørne af virksomheden. Den første kunde har passeret 100 MIR-robotter. Det kræver en stærkere software til flådestyring fra vores side. Robotterne skal kunne navigere sammen med mange andre robotter. Robotterne er blevet en del af driften på mange virksomheder, og så betyder et driftssstop meget mere. Derfor styrker vi også vores serviceorganisation globalt, så vi kan være hurtigt ude ved virksomhederne, hvis systemerne stopper.

Søren E. Nielsen tiltrådte som adm. direktør for MIR i august sidste år efter Thomas Visti. Han havde forinden været teknologidirektør i to-et-halvt år i virksomheden.

Ny strategiplan

Han og ledelsen fremlagde i november en strategiplan "Improve to Win". Den indebærer blandt andet en styrkelse af product management.

- Vi var 65 medarbejdere i udviklingsafdelingen og kun to medarbejdere i product management. Det var skævt. Vi skal ikke kun optage de ideer, som kommer fra vores egen udviklingsafdeling. Vi skal også se mere ud på markedet og se, hvilke ønsker markedet har. Derfor har jeg styrket vores product management-afdeling, siger Søren E. Nielsen.

Planen indeholder også en styrkelse af serviceorganisationen, så MIR hurtigt kan rykke ud og hjælpe kunder, hvis robotterne har brug for assistence.

MIR skal i højere grad blive en databaseret virksomhed. Beslutninger skal tages på baggrund af data, og så skal der fokus på organisationsudvikling. 

Større skibe i søen

- Planen har resulteret i, at vi ansatte 24 nye medarbejdere i november. Nu har vi lige ansat yderligere 10 i april, og der er flere ansættelser på vej

- Vi begynder at sætte lidt flere skibe i søen i den her fireårs plan. Som start-up virksomhed er man meget fokuseret på omsætningen fra måned til måned. Nu kan vi se lidt længere fremad. Vi har brug for at sætte lidt større skibe i søen, som ikke nødvendigvis kommer tilbage i denne måned eller dette år, men som længere ude kommer hjem med mere last, siger Søren E. Nielsen.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Automation.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.079