23948sdkhjf

FPT styrker Duroc Machine Tools nordiske forretningsmodel

I en årrække har Duroc Machine Tool repræsenteret italienske FPT i Sverige og Norge. Koncernen har længe haft en ambition om at strømline landenes produktmiks, og tidligere på året blev der truffet en strategisk beslutning om kun at have ét maskin-brand, hvor Doosans range ophører, og her var FPT et oplagt valg.

Det betyder, at Duroc Machine Tool fra maj er eneforhandler og registreret servicepartner af FPT i Norden.

- Italienerne har selv set fordelen i én nordisk repræsentant, og grundet vores gode resultater og det naturlige samspil med de øvrige agenturer, så er vi formentlig per maj i luften i hele Duroc Machine Tools område med Doosan og FPT, siger Søren Gerber, administrerende direktør for Duroc Machine Tools i Danmark.

Det betyder også, at Duroc Machine Tool fremadrettet har service og salg af FPT i Danmark og naturligt styrker sig på området, der blandt andet har stor appel blandt en række vindmølleindustri-kunder herhjemme. Væsentligt er det, at alle serviceteknikere, der sendes ud, er fuldt opdaterede på de maskiner, som de skal servicere, og de forberedelser er allerede gjort, understreger Søren Gerber

Det betyder at Søren Kronborg, der for nylig er hentet ind i en stilling som group marketing manager, skal i gang med en række nye markedsføringsmæssige initiativer, der skal manifestere Duroc Machine Tools position i markedet med agenturet for både Doosan og FPT.

Digitalt fællesskab

Ud over at Søren Kronborg skal agere på tværs af markederne med marketing, så er det i dag ét fælles system, som salg og service trækker på i det overordnede ERP-system:

- Vi har internt haft stor effekt af en fælles platform i forbindelse med Covid-19-nedlukningerne, hvor vi netop har kunnet agere fælles på det overordnede plan og lokalt, hvor det er vigtigt, siger Søren Kronborg, som nu samler op på en række af de digitale data, som allerede foreligger i koncernen i bestræbelserne på yderligere at styrke den fælles virksomhedsprofil og digitale markedsføringsindsats.

Det omfatter blandt andet investeringen i en ny multisproget hjemmeside, som skal være ”lokalt” tilpasset, og den danske vil naturligvis henvende sig specifikt til de danske kunder:

- Vi vil gerne vise hele produktporteføljen og alle vores services frem for de danske kunder, og rigtigt meget går igen, men der er også produkter, som sælger særligt godt i ét land, og som så får en mere fremtrædende placering og opmærksomhed her end i de lande, hvor det måske er mindre interessant, fortæller Søren Kronborg, og understreger, at eksempelvis Doosan og selvfølgelig FPT vil få en fremtrædende rolle på det danske site, da netop vindmølleindustrierne, og beslægtede grønne teknologier, er et oplagt område.

- Vi har gode erfaringer med, at FPT tager over, hvor Doosans program ikke dækker i Sverige. Imidlertid er de brancher, hvor dansk erhvervsliv boltrer sig markant anderledes, end det er tilfældet i Sverige, så vi vil tilpasse det i vores profil, så det passer til det enkelte marked. Man kan sige, at vi agerer nordisk med respekt for de nationale styrker, siger Søren Kronborg.

En styrket virksomhed

Duroc Machine Tool har gennemgået en positiv udvikling de senere år og oprustet gevaldigt på flere områder. Siden 2020 har det været med Søren Gerber i spidsen, og han har styrket organisationen hele vejen rundt, som det er også er sket i Danmark, med ansættelsen af nye medarbejdere, udvidelse af virksomhedens produktprogram og investering i nye digitale tiltag.

- Vi har skabt et Duroc Machine Tool, der er klar til at bistå kunderne hele vejen rundt. Det gælder på hovedområdet CNC-værktøjsmaskiner, såvel som på holdende og skærende værktøj samt ikke mindst industriel automation og robotteknologi samt øvrig teknologi til effektiv metalbearbejdning, fastslår Søren Gerber.

Service- og salgsorganisationerne i de enkelte lande, hvor Duroc Machine Tool opererer, er blevet markant styrket, og en stribe funktioner er blevet samlet i koncernen, så det nu er den samme virksomhed, man møder i Baltikum, Finland, Norge, Sverige og Danmark. Og samtidig har man skabt en organisation, der altid kan supportere lokalt, understreger Søren Gerber:

- Vi har ikke behov for svenskere til at sælge maskiner og værktøj i Danmark, men omvendt, så er effektiv og hurtig service bestemt noget, der godt kan understøttes på tværs af landegrænserne, siger han, og fortsætter:

- De separate afdelinger i landene har alle forudsætningerne for at supportere vores kunder på den bedst mulige måde. Og når behovet for specialistkompetencer indimellem opstår, kan vi trække på ressourcer på tværs af landene, som gør os i stand til altid at levere den bedste service til vores kunder uanset et projekts størrelse og kompleksitet, og det er et rigtigt stærkt parameter.

Artiklen er en del af temaet Maskinfokus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141