Hidtil har Lego ikke haft den store succes blandt pigerne. Trods flere forsøg over de sidste 20-30 år har den danske legetøjskoncern ikke formået at skabe et produkt, der falder i pigernes smag. Det skal der laves om på nu med lanceringen af produktserien Lego Friends.
- Det er den største kampagne, denne koncern nogensinde har lavet. Skal vi lave noget til pigerne, skal vi gøre det helhjertet, udtaler koncernchef Mads Nipper til Børsen.
I år investerer Lego derfor 200 mio. kr. i markedsføringen af Lego Friends, der skal tage kampen op med pige-favoritter som Barbie, Playmobil og Polly Pocket.
Til gengæld forventer Lego-topledelsen at få fuld valuta for investeringen denne gang. Mads Nipper forventer, at Lego Friends i løbet af et par år kommer til at udgøre en tocifret del af koncernens omsætning, der i 2011 landede i omegnen af 20 mia. kr.
Lego Friends-figurerne er designet med kvindelige former og en livshistorie, som pigerne skal kunne identificere sig med.